Kada je objavila paket od deset antirecesijskih mjera, Vlada je obećala kako neće stati samo na tome. Da su zaista mislili ozbiljno, potvrdila je najava rasprave o još jednoj mjeri protiv recesije - koncesiji na autoceste. Državi su, naime, hitno potrebna sredstva za ublažavanje proračunskog deficita pa treba naći i brze izvore zarade. U sindikatima smatraju da te mjere ne bi trebale posegnuti i za još malo onoga što je Hrvatskoj preostalog. U tome se slaže i dio političara. 'Hrvatska danas, uzimajući 100, odriče se 300 sutra. Dakle poklanja stranom kapitalu, nekim drugim zemljama, 300', kaže Radimir Čačić.
Pročitajte i ovo
Policija objavila detalje
FOTO Vozio slalom pa skrivio tešku nesreću na A3: Automobil završio na krovu, putnici u bolnici, a on pobjegao
produženi vikend
Blagdanske gužve na cestama obilježile dan, iz HAK-a upozoravaju: "Ono što možemo je..."
Noćna mora na istoku Hrvatske!
Tisuće krpelja okupiralo im kuću i dvorište, žena u suzama: "Kako ne bih plakala, ne mogu vam to opisati"
Stiglo loše vrijeme
FOTO/VIDEO Tuča pogodila okolicu Zagreba: "Kratko je trajalo, ali je bilo jako"
Dobro je znati
Ove stvari privlače zmije u vaš dom: Ako ih imate, odmah ih maknite!
'Dosadašnja praksa sa dodjelom koncesija stranim koncesionarima je bila takva da su prvo otpuštali radnike, smanjivali plaće i podizali cijenu cestarima, smanjivali su standard održavanja', kaže Mijat Stanić, predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata. Ako odluka o koncesiji ipak padne, strancima u ruke mogle bi doći autoceste od Bregane do Lipovca te od Zagreba do Goričana. Riječ je o najprofitabilnijim hrvatskim pravcima. Pod stranom koncesijom već se nalaze Istarski ipsilon i autocesta Zagreb-Macelj. U oba slučaja suvlasnik je i država. Ipak, strani koncesionar već je iskoristio mogućnost povećanja cestarine pa je Zagreb-Macelj trenutačno najskuplja hrvatska dionica.
Strani koncesionar drži i tunel Učku, za koji cijena u jednom smjeru iznosi 28 kuna - manje nego što bi bila u Hrvatskim autocestama. Koncesionar ima pravo povisiti cijenu cestarine do 68 lipa po kilometru. Trenutačno Hrvatske autoceste drže cijenu od 42 lipe. Kada se svi ti kilometri i lipe zbroje, dolazi do velikih razlika u cijeni. Otvoreno je i pitanje durogočnog gubitka. Ako se koncesija daje na dvadeset ili više godina i stalni je izvor prihoda, gubitci se mogu mjeriti u milijardama. Otvoreno ostaje i pitanje gubitka radnih mjesta.
'Svaki investitor, kad bi ga se i našlo, bi odmah morao otpustiti tisuću ljudi da bi se uklopio u ekonomske parametre koje održavanje i naplata moraju imati ili bi naravno morao značajno povisiti, otprilike udvostručiti, sadašnje cijene', tvrdi Čačić. Prema njemu, autoceste zaista trebaju ići u koncesiju. Ali ne strancima. I dok neki optimistično tvrde kako sve može biti dobro ako se sastave pametni ugovori, teško se otrgnuti dojmu da neki naši vodeći političari često puta ne znaju što rade, ili barem o tome ne razmišljaju dugoročno. Kada su autoceste u pitanju, to je najveća šteta koja bi nam se mogla dogoditi. Srećom, i posljednja.
Emisiju Novac možete pratiti nedjeljom u jutarnjem terminu na Novoj TV.