IIHS testirao automobile srednje klase po novim, strožim kriterijima – tko je prošao a tko je pao na ispitu?
Piše NOkru,
03. siječnja 2013. @ 09:00
Testovi sigurnosti automobila u sudarima postaju sve oštriji i napredniji a automobilska industrija pomno prati rezultate ovakvih testiranja i trudi se pratiti trendove razvijanjem sve naprednijih pomoćnih sigurnosnih sustava što može biti samo dobra vijest za sve nas.
Podijelite
Nekolicina automobila srednje klase po cijeni i dimenzijama na nedavnom je testiranju daleko ocjenama nadmašila mnoge luksuzne automobile na najnovijem testiranju sigurnosti vozila u slučaju frontalnih sudara koje je proveo američki IIHS institut za sigurnost prometa na autocestama koje je obuhvaćalo modele za 2013. godinu.
IIHS može se pohvaliti dugogodišnjom tradicijom testiranja i ocjenjivanja sigurnosti vozila koja pružaju vrlo vrijedne informacije kupcima automobila te su sada odlučili pojačati svoj program uvođenjem testova sigurnosti automobila u sudarima s manjom kontaktnom površinom koje je uvedeno tijekom 2012.
Tim se testovima mjeri sigurnost putnika u frontalnim sudarima a većina proizvođača automobila dizajnira svoja vozila s posebnim fokusom na ispunjavanje kriterija IIHS testova sigurnosti u slučaju frontalnih sudara s umjereno velikom kontaktnom površinom od 40 posto ali i saveznih regulativa u slučaju frontalnih sudara cijelom širinom vozila.
Ipak, mnogi proizvođači još uvijek ne uzimaju u obzir varijable u frontalnim sudarima s manjim kontaktnim površinama do 25 posto koji se formalno zovu 'small overlap crashes'. Prije nekoliko godina, točnije 2009., IIHS je proveo istraživanje koje je pokrivalo vozila koja su dobila dobre ocjene na testiranjima frontalnih sudara cijelom širinom vozila ili 40-postotnom površinom. Gotovo četvrtina svih frontalnih sudara u kojima je došlo do kontakta manjim površinama automobila (dakle do 25 posto) došlo je do ozbiljnih ako ne i smrtnih ozljeda za putnike na prednjim sjedalima.
Taj tzv. 'small overlap' test simulira situaciju kada prednji ugao automobila udari u drugi automobil ili nepomični predmet poput stabla ili stupa. Tijekom testiranja, 25 posto površine prednjeg kraja automobila s vozačeve strane udara u nepomičnu prepreku visine 1.5 metara pri brzini od 64 km/h.
Ne bi li nagradili modele za 2013. godinu koji su pokazali superiornu razinu sigurnosti i zaštite putnika u slučaju takvih sudara, IIHS je osmislio TOP SAFETY PICK+ nagradu pri čemu + označava dobre ili prihvatljive rezultate na novom 'small overlap' testiranju. Da bi određeni automobil osvojio TOP SAFETY PICK+ nagradu isti mora dobiti dobru ocjenu u kateogriji zaštite putnika u najmanje 4 od 5 testova, te ocjenu prihvatljivo u petom testu.
Za sada se 13 modela automobila kvalificiralo za ovu prestižnu nagradu. Među njima nalaze se Dodge Avenger i Chrysler 200 s četiri vrata, Ford Mondeo, Honda Accord, Kia Optima, Nissan Altima, Subaru Legacy i Subaru Outback, Suzuki Kizashi i Volkswagen Passat. Dva prethodno testirana luksuzna modela, Acura TL i Volvo S60 također su osvojila TOP SAFETY PICK+ nagradu.
Honda je tako, na primjer, projektirala Accord s ciljem da dobro prođu upravo ovakav tip testiranja. Ford i Nissan uveli su strukturalne promjene u modele za 2013. koji su inače već krenuli u proizvodnju ne bi li se prilagodili novim kriterijima za zaštitu putnika. Subaru i Volkswagen također su promijenili kontrolne module koji upravljaju aktivacijom zračnih jastuka na modelima koji su isto već krenuli u proizvodnju tako da se bočni zračni jastuci aktiviraju i u drugim tipovima sudara osim bočnih ako postoji rizik za ozljede glave ne bi li i tako dodatno povećali zaštitu putnika u svojim vozilima.
Kupci koji traže obiteljski automobil srednje klase po pristupačnoj cijeni tako bi trebali obratiti pažnju i na popis pobjednika TOP SAFETY PICK+ nagrade koji uključuje Hondu Accord, Nissan Altimu i Ford Mondeo. Jedno ime koje neće naći na tom popisu jest Toyota. Camry model koji je inače najprodavaniji automobil srednje klase u SAD-u kao i Prius hibrid s četiri vrata dobili su loše ocjene na 'small overlap' testiranju te su zapravo najlošije prošli od svih ostalih automobila u klasi.
Camry i Prius tako pokazuju što sve može poći po zlu prilikom frontalnog sudara s manjom kontaktnom površinom unatoč tomu što su dobili ocjenu dobar na IIHS-ovom testu za TOP SAFETY PICK.
Većina modernih automobila ima sigurnosni kavez koji je projektiran na način da može podnijeti izravne frontalne sudare i frontalne sudare s umjerenom kontaktnom površinom od 40 posto s vrlo malo deformacija a dvije Toyote u ovom slučaju nisu iznimka. Zone za apsorpciju sila prilikom udarca pomažu u usmjeravanju sila prilikom udarca tako da se minimalizira šteta putničkom prostoru. Glavne takve zone na prednjem kraju automobila koncentrirane su u srednjih 50 posto prednjeg kraja automobila. Kada prilikom sudara dođe do udarca u te zone, putnički prostor zaštićen je od intruzije a prednji zračni jastuci i sigurnosni pojasevi učinkovito štite putnike od ozljeda.
Suzuki Kizashi dobio je sveukupnu ocjenu dobar i jedini je automobil srednje klase i srednje cijene s ocjenom dobar za čvrstoću strukture automobila s tek minornom intruzijom u putnički prostor. Međutim, u slučaju Toyote Prius V putnički prostor bio je ozbiljno ugrožen. Bočni zračni jastuk prekasno se aktivirao da bi pružio bilo kakvu zaštitu. Prius V tako je dobio sveukupno lošu ocjenu.
Kod VW Jette, inženjeri u istraživačkom centru po prvi put su tijekom IIHS-ovog testiranja vidjeli da se zračni jastuk za vozača u potpunosti odvojio od upravljačkog stupa. Dogodilo se to kasnije nakon sudara i nije utjecalo na kretanje lutke međutim zračni jastuk trebao bi ostati na mjestu tijekom sudara tako da su inženjeri morali smanjiti prolaznu ocjenu za Jettu koja je ionako dobila marginalnu ocjenu. IIHS nije zamijetio probleme sa zračnim jastucima kod Jette u stvarnom svijetu a Volkswagen istražuje cijeli događaj.