Davor Bruketa
Davor Bruketa Foto: Luka Stanzl, PIXELL

Zbog pandemije koronavirusa velike se promjene događaju u kratkom vremenu u svim segmentima života, pa tako i u poslovanju. Marketing i oglašavanje već doživljavaju nevjerojatne transformacije, a o budućnosti tvrtki koje prodaju proizvode i usluge razgovarali smo s marketinškim stručnjakom Davorom Bruketom.


''Kriza je ujedno i prilika. U krizi se bildaju tržišni udjeli'', jedna je od prvih tvrdnji koju ističe Davor Bruketa, kreativni direktor i suvlasnik nagrađivane reklamne agencije. Stanje u kojem se sada svakoga dana nalaze svi oglašivači, koji bez obzira na krizu moraju pronaći način opstanka na tržištu, zabrinjavajuće je. Kriza uzrokovana pandemijom koronavirusa još uvijek traje prekratko, stoga ne možemo očekivati da su se u novoj situaciji već svi snašli. No ima dobrih primjera.

Vezani članci Budete proaktivni kako bi vaš biznis mogao normalno nastaviti s radom i nakon krize Glavu gore! 5 načina kako sačuvati biznis u novonastaloj situaciji Vrijeme je za online shopping Virtualno i nakon popuštanja mjera: Kako je izolacija utjecala na porast prodaje manjih tvrtki

''Ovo je vrijeme u kojem je puno ljudi prvi put nešto kupilo preko interneta, puno je tvrtki prvi put u potpunosti radilo na daljinu, puno se ljudi prvi put pretplatilo na neku OTT aplikaciju'', rekao je Bruketa.

Okolnosti s kojima sada svi moramo živjeti učinit će puno za povećanje digitalne pismenosti. Navike u korištenju digitalnih alata vjerojatno se više nikada neće vratiti na staro. Razmišljajući o tome u kojem bi smjeru hrvatske tvrtke sada trebale krenuti, Bruketa ističe: ''Za one koji se prvi prilagode i riječju i djelom, vjerojatno će iz nje izaći jači, i obratno.''

To je svakako dobra vijest za one koji su prilagodbu već gotovo odradili. Kao najpozitivnije primjere marketinške komunikacije u vrijeme koronavirusa Bruketa ističe Podravku, Karlovačko, Adris, ali i mnoge druge koji pokazuju da mogu biti agilni i brzo reagirati na potrebe svojih sugrađana.

Podravka je na službenoj stranici na Facebooku odlučila u svakoj objavi naznačiti koliko je važno da svi ostanemo doma, a osim na komunikacijskoj razini, promijenila je i način poslovanja. Udružila se s Žutiklik.hr-om, uz pomoć kojeg svatko može naručiti Podravkine proizvode, a oni tad stižu na kućnu adresu, i to besplatno. Kao poticaj da svi koji mogu ostanu doma, Podravka komunicira ideje za recepte, kulinarske savjete i plesne korake uz koje se može zabavljati cijela obitelj.

Karlovačko je također jedna od tvrtki koja se u novoj, prilagođenoj komunikacijskoj strategiji odlično prilagodila situaciji. Napravili su svojevrsni nastavak poruke ''Ostani doma'', koja u njihovu prepoznatljivom stilu sada zvuči ''Ostani u svojoj gajbi''. Komuniciraju kako je zapravo najljepše u krugu svojih najmilijih, a u reklamnom spotu na humorističan način pozivaju i na smanjivanje fizičkih dodira.

To su dobri primjeri koji pokazuju da je moguće u kratkom periodu odgovoriti na potrebe svojih sugrađana, a upravo je to ono što potrošači sada očekuju. ''Nemojte ignorirati situaciju i nastaviti pričati po starom kao da se ništa ne događa. Ali nemojte se ni sakriti u mišju rupu. Ako želite ljudima biti važni u budućnosti, sada je vrijeme da zaradite njihovu naklonost'', ističe Bruketa.

Mogu li svi oglašivači nešto sada poduzeti?

Iz razgovora s Davorom Bruketom, iznimno iskusnim marketinškim kreativcem, zaključujemo kako je moguće mijenjati strategije koje mogu umanjiti štete, dapače, koje mogu povećati profit.

Agencija Bruketa&Žinić&Grey sa svojim klijentima radi na prilagodbi komunikacije novonastaloj situaciji ili na razvoju novih proizvoda i usluga koje odgovaraju na nove okolnosti. Dakle, za sve postoji izlaz.

Može li izolacija utjecati na porast prodaje?

Iako ovo pitanje možda zvuči preoptimistično, Bruketa ne vidi najcrnji scenarij. Upravo suprotno. ''Ljudi su se prvi put našli u ovakvoj situaciji i logično je da prvo gledaju kako zadovoljiti osnovne potrebe, kako osigurati fizičku egzistenciju i sigurnost. Kada to riješe, ljudi će imati druge potrebe. Korak po korak, po Maslowu'', zaključuje Bruketa.

Kako osigurati stabilnost poslovanja tijekom i nakon krize, čitajte svakodnevno u našem specijalu. OstaniPovezan, OstaniNova.