Novi vlakovi dio su projekta obnove voznog parka HŽ Putničkog prijevoza (HŽ PP) koji se provodi sukladno Strategiji prometnog razvoja Republike Hrvatske od 2017. do 2030. godine, a sufinancira se iz Operativnog programa Konkurentnost i kohezija 2014.-2020., te je dio Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021. - 2026. (NPOO).
Ukupna procijenjena vrijednost projekta je 1,3 milijarde kuna, a potpora Europske unije 880,3 milijuna kuna.
Vlakovi postižu brzinu od 160km/h, imaju 130 sjedećih i 385 stajaćih mjesta.
Vlak je duljine 75 metara, a moguće je tehnički spajati kompozicije od dva do tri vlaka.
HŽ PP planira u sklopu toga projekta modernizirati vozni park s 21 novim elektromotornim vlakom. Za gradsko-prigradski prijevoz predviđeno je 11 vlakova, a za regionalni deset.
Vlakove je proizveo Končar, a svečanu prvu vožnju jedan od njih imao je od zagrebačkoga Glavnog kolodvora do Dugog Sela i nazad.
Nakon današnjega puštanja u promet prva tri vlaka za gradsko-prigradski prijevoz, bit će isporučeno još osam gradsko-prigradskih vlakova koji će voziti na zagrebačkom području. Isporuka regionalnih vlakova, koji će voziti na elektrificiranim prugama u Hrvatskoj, uslijedit će nakon toga.
Potpredsjednik vlade i ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković rekao je na puštanju u promet da je obnova željezničke infrastrukture ključan projekt koji će obilježiti sljedećih 10 do 12 godina.
"Takav projekt ide svojim tijekom i dobro je što se nabava 21 novog vlaka financira uz pomoć europskih sredstava, a ovo je tek prva isporuka vlakova", rekao je Butković.
Dodao je da će sva sredstva koja su na raspolaganju iz EU-a te nacionalna i kreditna sredstva, najvećim dijelom biti usmjerena u obnovu željezničke infrastrukture i nabavu novih vlakova.
Plan je do 2025. godine uvesti u promet 70 novih vlakova, rekao je Butković. Predsjednik uprave Končar električnih vozila Josip Ninić rekao je da su ključni podsustavi novih vlakova razvijeni i proizvedeni u poduzećima grupe Končar, a uključene su i brojne druge domaće tvrtke.
U sklopu projekta "Primjena zelenih tehnologija u željezničkom putničkom prijevozu", u srijedu je potpisan i ugovor za kupoprodaju baterijskih vlakova i stabilnih energetskih priključaka.
Pročitajte i ovo
Pogon na baterije
Plenković najavio ambiciozne ciljeve za našu željeznicu, sindikati nisu optimistični: "Vlakovi neće moći voziti brže nego što im pruga dopušta"
Za nabavu novih baterijskih elektromotornih i baterijskih vlakova te šest stabilnih i energentskih priključaka koji će biti postavljeni na kolodvorima Split, Osijek, Varaždin, Bjelovar, Virovitica i Pula, osigurano je 100 milijuna kuna iz NPOO-a, a ukupna vrijednost projekta je 129 milijuna kuna.
Pročitajte i ovo
izrazili sućut
HŽ se oglasio o stravičnom sudaru vlakova: "Vozio je na relaciji Vinkovci-Novska"
Cilj je poboljšanje lokalne i regionalne povezanosti i mobilnosti radi boljeg pristupa tržištu radna i uslugama u funkcionalnim centrima, te osiguranje učinkovitijeg i konkurentnijeg putničkog prijevoza, kažu u HŽ PP-u.