Mark Zuckerberg lansirao je Facebook 4. veljače 2004. godine te je Fejs narastao od male mreže namijenjene studentima do globalnog fenomena s više od milijardu korisnika!
Podijelite
Danas se navršava devet godina od kada je Mark Zuckerberg u pokrenuo The Facebook (poslije preimenovan u Facebook), mrežu namijenjenu studentima Harvarda koja je u kratko vrijeme premašila studentske okvire i postala pravi globalni fenomen i koja danas broji više od milijardu korisnika, a njen je osnivač od sramežljivog mladića postao jedna od najpoznatijih osoba na svijetu čije se bogatstvo mjeri u milijardama dolara. Zuckerberg je s Facebookom (doslovno) osvojio svijet, njegovom mrežom služe se i djeca i penzioneri, a postala je nezaobilazan poslovni i marketinški alat za male firme i najveće globalne korporacije.
Priča o nastanku Facebooka i Marku Zuckerbergu ima i svoju tamnu stranu te su, iako je Zuckerberg na početku u medijima često prikazivan kao običan i sramežljiv mladić, mnogi osnivača ove društvene mreže optužili za krađu te smatraju da je Facebook nastao na krilima Zuckerbergove pohlepe, na krađi, lažima i prijevari.
Malo je poznato da je Mark Zuckerberg 2003. godine zamalo izbačen s Harvarda pod optužbom za – kršenje privatnosti, što je optužba koja se svih ovih devet godina povezuje sa Zuckerbergom i Facebookom. Naime, prije Facebooka Zuckerberg je pokrenuo stranicu Facemash na kojoj je objavljivao fotografije studentica s Harvarda te su posjetitelji stranice uspoređivali i ocjenjivali njihov izgled.
Problem prilikom pokretanja Facemasha bio je što je Zuckerberg hakirao stranice na kojima su se nalazile fotografije studentica i ukrao ih – s obzirom da je njegova stranica privukla veliku pažnju i veliki broj posjetitelja, Harvard ju je nakon par dana ugasio, a Zuckerbergu je prijetila kazna za kršenje autorskih prava, provalu na internetske stranice i kršenje privatnosti zbog krađe fotografija studentica, no sve su optužbe na kraju odbačene.
Druga velika optužba jest da je cijelu ideju za Facebook ukrao od trojice studenata (Cameron Winklevoss, Tyler Winklevoss i Divya Narendra) koji su ga pozvali da im pomogne u razvoju servisa sličnog Facebooku.
On je namjerno zavlačio s razvojem ovog projekta kako se ta mreža ne bi pokrenula prije nego što Zuckerberg predstavi Facebook. Na Business Insideru prije nekoliko godina objavili su priču o nastanku Facebooka te su objavili neke poruke koje je Zuckerberg 2004. godine razmjenjivao s prijateljima te je u jednoj od tih poruka spomenuo i mrežu koju su pokretala navedena trojica studenata za koje je rekao da su napravili pogrešku što su na razvoju te mreže zaposlili upravo njega jer će je on namjerno odgoditi kako se ne bi pojavila prije Facebooka.
Trojica studenata šokirali su se kada su saznali za Zuckerbergovu mrežu – proglasili su ga prevarantom i kradljivcem ideja i podigli tužbu protiv njega, a na kraju su od nje odustali te su se sa Zuckerbergom nagodili izvan sudnice. Facebook je ubrzo postao veliki hit među sveučilištima i diljem svijeta te niti sam Zuckerberg nije mogao vjerovati koliko je ljudi počelo koristiti ovu mrežu.
S rastom broja korisnika, rasle su i investicije i vrijednost kompanije – Peter Thiel iz PayPala bio je prvi investitor u Facebook koji je 2004. u Zuckerbergovu mrežu uložio 500 tisuća dolara.
Zuckerberg želi da SVE što radimo online, radimo na Facebooku
U tih devet godina puno toga se promijenilo – više skoro nitko ne priča o sumnjivom načinu na koji je nastala ova mreža, već se priča o njenom velikom utjecaju i više od milijardu korisnika. Zuckerberg želi da njegovi korisnici svu komunikaciju i internetske aktivnosti obavljaju upravo putem Facebooka i to je smjer kojim se ova mreža razvijala posljednjih godina.
S obzirom da veliki broj korisnika ove društvene mreže ima i po nekoliko stotina prijatelja (od čega veliki broj njih koristi i Facebookovu mobilnu aplikaciju), umjesto SMS poruka ili mailova, sve više ljudi razmjenjuje (besplatne) poruke putem Facebooka, a ova kompanija počela je i s testiranjem besplatnih telefonskih poziva putem mobilnih telefona.
Kada ova opcija postane svima dostupna, korisnici će moći razgovarati putem Facebookove mobilne aplikacije i neće morati trošiti novac na telefonske pozive (naravno, morat će imati internetsku vezu) – iako besplatne razgovore omogućuju aplikacije poput Vibera i Skypea, najveća prednost Facebooka jest što ima puno veći broj korisnika u odnosu na druge slične servise.
Osim što je Facebook promijenio način na koji komuniciramo, promijenio je i način na koji pratimo svakodnevne događaje jer je danas dovoljno na Facebooku lajkati i pratiti stranice medija, sportskih klubova, glazbenika i brojne grupe koje nas zanimaju i koji najvažnije i najzanimljivije vijesti uvijek dijele putem ove društvene mreže tako da nije potrebno pretraživati veliki broj internetskih stranica, jer će se važne vijesti uvijek pojaviti na Facebooku.
Jedna od stvari na koju je Zuckerbergova mreža utjecala jest i – privatnost na internetu. Iako korisnici dobrovoljno dijele sve informacije na Facebooku, veliki dio njih uopće nije svjestan koliko problema mogu imati zbog objava i fotografija te da ih neke gluposti, šale ili neprimjerene fotografije koje su objavili prije nekoliko godinama mogu pratiti i u budućnosti. Situaciju s privatnosti pogoršao je i sam Facebook s nejasnim pravilima koja su često mijenjali – jedan od posljednjih problema vezanih uz ovu mrežu i privatnost jest Graph Search putem kojeg bi se mogle pronaći neke neugodne informacije o korisnicima ove mreže.
Kraj Zuckerbergove ere!
Opisujući razvoj Facebooka od prvih dana i prvih korisnika pa do izlaska kompanije na burzu i više od milijardu korisnika, na Business Insideru zaključili su da je s nedavnom objavom financijskih rezultata i službeno završena Zuckerbergova era.
Nakon velikih očekivanja i još veće medijske pažnje koje je izazvao izlazak ove kompanije na burzu, odnosno njen krah na burzi, posljednjih mjeseci vrijednost dionice relativno je stabilna, a Zuckerberg i Facebook poduzeli su brojne poteze kako bi povećali zaradu kompanije.
Facebook je tako postao poput 'brojnih drugih javnih kompanija iz tehnološke industrije' sa solidnom upravljačkom strukturom i realističnim planovima te je za posljednja tri mjeseca prošle godine ostvaren pristojan prihod, malo iznad očekivanja tržišnih analitičara.
Čini se da sada Facebook i Zuckerberg javnosti više nisu tako zanimljivi te je Mark prešao put od simpatičnog mladog milijardera koji je zaslužan za mrežu kojom se danas služi milijardu ljudi preko pohlepnog i omraženog škrtca koji je uništio privatnost ljudi da bi sada postao jedan od dosadnih šefova velikih kompanija koji svaka tri mjeseca dioničarima moraju iznositi financijske rezultate i govoriti o budućim planovima za povećanje zarade.
Koliko se promijenio u odnosu na 2004. godinu i početak Facebooka najbolje nam pokazuje jedan razgovor kojeg je pri stvaranju Facebooka vodio s (neimenovanim) prijateljem i u kojem je na pitanje o zaradi Facebooka rekao kako se uopće ne razumije u biznis i da je zadovoljan samo s razvijanjem cool stvari – danas je situacija obrnuta te ga više ne zanimaju cool stvari, već samo način na koji može povećati zaradu ove kompanije.
Limitirane ambicije i kraj Facebooka
Teško je danas reći kako će Facebook izgledati za pet do deset godina – možda će imati tri ili više milijardi korisnika te ćemo zaista većinu naše komunikacije, internetskih aktivnosti i npr. šopinga obavljati upravo putem Zuckerbergove mreže, ali tko zna, možda će za deset godina Facebook dosaditi ljudima i zamijenit će ga neka druga, zanimljivija i cool mreža.
Tako nešto prošle je godine predvidio analitičar Eric Jackson koji je rekao kako će kroz pet do osam godina Facebook nestati jednako kako je nestao i Yahoo – kompanija će i dalje poslovati i zarađivati, ali će izgubiti sadašnji utjecaj, veliki broj korisnika i većinu trenutno vrijednosti, slično kako je Yahoo s vremenom izgubio važnost u odnosu na Google.
Kratkoročni planovi Facebooka najavljeni su na nedavnoj konferenciji na kojoj su objavljeni financijski rezultati te se čini da Facebook danas ima jako limitirane ambicije koje su usmjeren na daljnju optimizaciju oglasa, konstantno povećanje zarade od oglašavanja, video oglašavanje i mobilne aplikacije.
Jedina velika stvar o kojoj se nagađa već duže vremena jest da ova kompanija priprema Facebook Phone, no Mark je više puta rekao da tako nešto nema smisla jer želi da Facebook bude platforma koja će biti dostupna na svim telefonima, a ne samo na jednom modelu.
Što vi mislite, kakva je budućnost Facebooka? Mogu li nastaviti s velikim rastom broja korisnika i zaradom od oglašavanja ili možemo očekivati smanjenje broja korisnika kojima će ova mreža nakon toliko godina korištenja jednostavno dosaditi?
Zanimljivosti vezane uz Facebook i Zuckerberga:
Riječ godine u Oxfordovu rječniku 2009. bila je 'unfriend', opisana kao 'ukloniti nekoga s popisa prijatelja na društvenim mrežama poput Facebooka'
Zbog kršenja privatnosti i krađe podataka Zuckerberg je 2003. umalo izbačen s Harvarda.
4. 02. 2004. – lansiran The Facebook
Peter Thiel iz PayPala bio je prvi investitor u Facebook koji je 2004. u Zuckerbergovu mrežu uložio 500 tisuća dolara.
Sudski savjetodavni odbor u Floridi donio je odluku prema kojoj u Floridi suci više ne bi trebali biti prijatelji s odvjetnicima na Facebooku
U Australiji se sudski poziv može poslati putem Facebooka
Yahoo je 2006. pokušao kupiti Facebook za milijardu dolara!
Najveća akvizicija Facebooka bio je Instagram, 2012. godine Zuckerberg ga je kupio za milijardu dolara.
U kolovozu 2008. broj korisnika Facebooka premašio 100 milijuna
U srpnju 2010. broj korisnika Facebooka premašio 500 milijuna
U listopadu 2012. – broj korisnika Facebooka premašio milijardu!
Da je Facebook država, bio bi treći po broju stanovnika na svijetu, iza Kine i Indije!
Zuckerberga na Facebooku prati 17 milijuna ljudi!
Na prvoj stranici za registraciju na Facebook nalazilo se lice Al Pacina!
Jedna od početnih mogućnosti Facebooka bila je i razmjena datoteka!
Zuckerberg nikad nije diplomirao na Harvardu, a na osobnim podacima na Facebooku jedno je vrijeme pisalo da je diplomirao – to je opravdao činjenicom da na ovoj mreži nema opcije za one koji su odustali od fakulteta
Pojam 'Poke', odnosno bockanje nikad nije službeno definiran – Facebook je na je na svojim stranicama napisao čemu služi, ali ga nikad nije službeno definirao.