Gradonačelnik Zagreba Tomislav Tomašević i njegovi zamjenici Danijela Dolenec i Luka Korlaet predstavili su početak nove usluge održivog javnog prijevoza - Bajs te odgovarali na novinarska pitanja o aktualnim temama.
Na sjeveru Hrvatske
Pucao u nevjenčanu suprugu i njezinu sestru: Jedna žena preminula, ubojica u bijegu
"Molimo se za sestru"
FOTO Detalji šokantnog ubojstva - preminula žena bila je majka troje djece i trudna: "Prevelika tuga..."
Upitna kvaliteta
Nove kuće se raspadaju: Banovina je obnovljena, ali - kako? Provjereno istražilo stanje na terenu
Nova usluga dio je šire gradske strategije usmjerene na unapređenje kvalitete života građana, čistiji zrak i održivi promet, a njome se Zagreb pridružuje europskim metropolama poput Berlina, Beča i Budimpešte.
Predstavljena nova usluga održivog javnog prijevoza - Bajs - 12
Foto:
Josip Bandic/Cropix
Predstavljena nova usluga održivog javnog prijevoza - Bajs - 8
Foto:
Josip Bandic/Cropix
Kreće Bajs
Bajs kreće danas na četvrtini predviđenih stanica i s četvrtinom predviđenih bicikala - 40 stanica za 500 bicikala, koji će biti u tradicionalnoj plavoj boji, kao što su i tramvaji. Osim prioritetnih lokacija u gradu, stanica će biti i u kvartovima, što je Tomašević posebno naglasio.
Ta usluga građanima omogućava da do najbliže stanice javnog prijevoza dođu biciklom, zatim nastave putovanje autobusom, tramvajem ili vlakom, a po dolasku na željenu destinaciju ponovno koriste bicikl kako bi došli do svog krajnjeg odredišta.
Građanima će do kraja listopada biti na raspolaganju 2000 bicikala, postavljenih na 180 stanica diljem grada. Lokacije stanica pažljivo su odabrane prema ključnim pravcima kretanja građana: u blizini javnog prijevoza, obrazovnih ustanova, sportskih objekata te u gusto naseljenim kvartovima.
"Ako bude dobro korištenje, dignut ćemo na 3000 bicikala", kazao je Tomašević.
Predstavljena nova usluga održivog javnog prijevoza - Bajs - 10
Foto:
Josip Bandic/Cropix
Predstavljena nova usluga održivog javnog prijevoza - Bajs - 11
Foto:
Josip Bandic/Cropix
Na dva kotača
Usluga će trajati četiri godine za 9,3 milijuna eura bez PDV-a, a sav trošak održavanja je na privatnoj firmi - na javnoj nabavi kao pružatelj usluge odabrana je domaća tvrtka Sustav javnih bicikala d.o.o. iz Zagreba, licencirani partner globalnog sustava Nextbike. Nextbike je i do sada imala bicikle po gradu, no postoje razlike.
"Nextbike se obvezao da investicija bude 95 posto ispravnih bicikala, održavanje, distribuciju po cijelom gradu kako bi bile sve pravilno postavljene i da na stanicama uvijek ima bicikala. Trošak po biciklu je 65 eura usluge mjesečno", kazao je.
Usluga uključuje i aplikaciju za korisnike, operatere, sustav za nadzor, a na biciklima nema reklame, istaknuo je Tomašević. "Cilj je potaknuti građane da što više koriste bicikle, da bude što manje zagađenja i buke", dodao je.
"Usluga će biti subvencionirana, a cijena pola sata vožnje iznosit će 0,50 eura, mjesečna pretplata iznosit će pet eura, dok će godišnja pretplata biti 30 eura", rekao je gradonačelnik i dodao da postojeći podaci pokazuju da se bicikli koriste do pola sata.
Predstavljena nova usluga održivog javnog prijevoza - Bajs - 6
Foto:
Josip Bandic/Cropix
Rotacija, a ne rentanje
Usluga će biti dostupna 24 sata dnevno, sedam dana u tjednu, uz redovito servisiranje i osiguranje dovoljne raspoloživosti bicikala na svim lokacijama. Objasnio je da se bicikl nakon pola sata mora vratiti na jednu od stanica, pa se može napraviti pola sata pauze, pa opet uzeti pola sata.
"Ovo nije rentanje bajka na cijeli dan, nego rotacija", pojasnio je i dodao da će se raditi i dalje na razvoju biciklističke infrastrukture.
Za korištenje je potrebna mobilna aplikacija koja se lako instalira na mobitel, a bicikl je potrebno nakon pola sata vratiti na stanicu. Na stanicama su i kamere, bicikli imaju i GPS, a za krađu bicikla kazna će biti 1500 eura.
Nova usluga nije komercijalne naravi i cijena je jeftinija u odnosu na ranije mogućnosti bicikliranja gradom u vidu najma bicikala.
Predstavljena nova usluga održivog javnog prijevoza - Bajs - 13
Foto:
Josip Bandic/Cropix
Cijene vrtića ostaju iste, stiže novi GUP
Cijene dječjih vrtića ostaju iste u novoj pedagoškoj godini, potvrdila je Dolenec. Istaknula je da više od polovice roditelja u gradskim vrtićima plaća između 0 i 40 eura, što je, kako je rekla, znatno ispod nacionalnog prosjeka: "Naš je cilj da usluga bude dostupna i pristupačna, blizu mjesta stanovanja, kvalitetna i povoljna i zato model ostaje isti."
Prema posljednjim podacima, u srpnju je upisano više od 7200 djece, a u gradskim vrtićima ostalo je oko 250 slobodnih mjesta, jednako kao i u privatnim i vjerskim ustanovama. Očekuje se da će ove godine sva djeca imati mjesto u vrtiću, a najavila je i otvaranje nekoliko novih lokacija već ove jeseni.
Govoreći o izmjenama GUP-a, Tomašević je istaknuo kako je riječ o "najvažnijoj odluci ove gradske vlasti", s najdalekosežnijim posljedicama za razvoj Zagreba.
Naglasio je da se GUP donosi bez amandmana jer se upravo na tim izmjenama u prošlosti otvarao prostor za političke trgovine i korupciju, kada su se u zadnji čas zelene i društvene površine pretvarale u građevinska zemljišta: "Ovim izmjenama uvodimo red, povećavamo površine za vrtiće, škole i druge društvene sadržaje te zaustavljamo prekomjernu gradnju u postojećim naseljima."
Dodao je da se novim pravilima više neće moći graditi takozvane urbane vile s višekatnicama na parcelama predviđenima za obiteljske kuće niti dodatno graditi zgrade unutar već izgrađenih blokova u naseljima poput Knežije, Studentskog grada ili Novog Zagreba.
Posebno je istaknuo važnost sudjelovanja javnosti u procesu, navodeći da je prvi put velik broj gradskih četvrti aktivno sudjelovao, a da je oko 20 posto primjedbi građana iz javne rasprave usvojeno u potpunosti ili djelomično, što se nikada prije nije dogodilo.
Predstavljena nova usluga održivog javnog prijevoza - Bajs - 14
Foto:
Josip Bandic/Cropix
Podsjetio je i na to da je riješen višedesetljetni spor s državom oko zemljišta u Blatu, gdje bi se trebala izgraditi Nacionalna dječja bolnica: "Radovi bi trebali početi iduće godine, a u prvoj fazi izgradit će se dječja bolnica, dok je u drugoj fazi planirana i opća bolnica."
Ove jeseni s radom počinje nova osnovna škola Frana Galovića u Dugavama, a neki roditelji izražavaju zabrinutost zbog blizine prihvatnog centra za azilante Porin. "Djeca u tom kvartu i žive i odrastaju, a prema svim informacijama Ministarstva unutarnjih poslova, nema nikakvih sigurnosnih prijetnji", rekla je Dolenec i dodala da je Grad u suradnji s MUP-om i roditeljima održao niz sastanaka te da će dijalog nastaviti i dalje.
"Naša je obveza osigurati im sigurne prometne koridore do škole i to je jedini stvarni izazov. U tijeku su veliki infrastrukturni radovi - nova cesta i nova tramvajska pruga - i to je ono na što se fokusiramo", istaknula je Dolenec te naglasila i da će predstavnici Grada već u prvim danima nastave posjetiti školu kako bi se uvjerili da sve sigurnosne mjere funkcioniraju.
Predstavljena nova usluga održivog javnog prijevoza - Bajs - 2
Foto:
Josip Bandic/Cropix
Što se tiče radova na Zelenoj magistrali, na pitanje gdje je zapelo gradski pročelnik za promet Andro Pavuna kazao je da izvođač radova ne ide po planu, ali da se očekuje da četvrtina na kojoj se radi bude gotova do sredine rujna, nakon čega radovi sele na južnu stranu nasipa.
Na pitanje o naljepnicama koje su se pojavile na Trgu bana Jelačića Tomašević je naglasio: "Mislim da se radi o pojedincima i trendovima u hrvatskom društvu koji su zabrinjavajući. Naljepnice će biti uklonjene, u Zagrebu se svi trebaju osjećati dobrodošlo."