Turisti u dubrovačkoj staroj Gradskoj jezgri
Turisti u dubrovačkoj staroj Gradskoj jezgri Foto: Grgo Jelavić/PIXSELL

Posljedice koronakrize na turistički sektor bit će velike. Poslovanje je otežano i brojnim turističkim agencijama. Nekadašnji div među njima, Atlas, otpušta većinu zaposlenih.


Turizam je ove godine teško pogođen koronakrizom. Pokušava se nešto spasiti, dobro se drže Istra i Kvarner, ali prema jugu obale stanje je teško. Najavljeni su otkazi u nekada značajnoj turističkoj agenciji Atlas. Otpustit će većinu djelatnika.

Vezani članci Turisti u Pragu Drastično pao broj noćenja u jednoj od omiljenih turističkih destinacija u Europi Gužve na graničnim prijelazima u Istri Najudarniji turistički vikend ove sezone: U Istru dosad ušlo više od 130.000 putnika

Predsjednik Sindikata turizma i usluga Hrvatske Eduard Andrić u razgovoru za DNEVNIK.hr rekao je kako je razgovarao s Atlasom.

"Nema pomoći. Nemaju načina da izađu iz problema koji godinama traju. Koronakriza ih je dokrajčila", kaže Andrić i dodaje da nisu jedina agencija koja propada.

"Od 151 zaposlenog 132 idu na Zavod za zapošljavanje. Ostalo bi znači 19 ljudi, ali bojim se da je to potpuno gašenje nekadašnjeg giganta. Atlas je nekad bila moćna agencija i značio je puno za sektor", smatra Andrić.

Sve su agencije u problemima

Unatoč optimizmu u srpnju i kolovozu na sjeveru Jadrana, Andrić kaže da se sada vraćamo kao u ratno stanje – Kvarner i Istra imaju gostiju, dok se južnijim gradovima šeta jako malo turista u odnosu na lanjsku sezonu.

Andrić kaže kako će otpušteni ljudi iz Atlasa sada jako teško naći poslove u drugim agencijama.

"Gledajući agencije, sve su u problemima. Većina će zaposlenje morati tražiti negdje drugdje", kaže Andrić.

Najavljuje, zajedno s Udrugom ugostiteljstva i turizma pri HUP-u, dopis prema Vladi.

"Isti nam je interes, poslodavcima da prežive do iduće sezone i zadrže kvalitetni dio ljudi, a nama je opet interes da ti ljudi ostanu zaposleni. Planiramo prema Vladi ići s prijedlogom da se naknada u turističkom sektoru od 4000 kuna produži od rujna do iduće sezone", pojašnjava. 

Tražit će, kaže, da se za zaposlene u turizmu aktivira institut čekanja.

"Dakle, to su ljudi koji kod kuće čekaju posao, ali bi za to vrijeme u najgoroj verziji primali minimalnu plaću na razini Hrvatske. Predložit ćemo da država osigura oko 2000 kuna, a ostatak poslodavac. To bi ljudima u sektoru dalo kakvu-takvu sigurnost", kaže Andrić.

HUP: Očekivanja su neizvjesna, turistička kretanja mjenjaju se dnevno

Natali Komen Bujas, direktorica HUP-Udruge ugostiteljstva i turizma za DNEVNIK.hr poručila je da se zajedno s članovima Udruge poduzima sve kako bi se očuvala radna mjesta i poslovni opstanak turističkih tvrtki.

„Aktivno sudjelujemo u pripremi mjera za očuvanje radnih mjesta te smo zajednički sa socijalnim partnerima uspjeli u donošenju odluke da se nastave potpore za turizam u lipnju te kroz srpanj/kolovoz 2020. za najugroženije poduzetnike koji unatoč aktualnom turističkom prometu bilježe pad prihoda veći od 60 posto", kaže.

Ističe da su na taj način sačuvane tisuće radnih mjesta i dodaje da od članova Udruge nemaju najava otkaza.

"Iako se trenutno bilježi solidan turistički promet, očekivanja su i nadalje vrlo neizvjesna i turistička kretanja se na dnevnoj razini mijenjaju. No, vjerujemo da će se radna mjesta u turizmu uspjeti zadržati i na jesen kroz daljnji nastavak mjera kao što je mjera „Čekanja na posao“, koju predlažemo uvesti od rujna do proljeća 2021.g.“, kazala je Bujas.

Atlas: Pokrenuli smo restrukturiranje

"Putnička agencija Atlas plus d.o.o. je pokrenula opsežan proces optimizacije poslovanja i restrukturiranja, no nastavlja s radom te će svojim gostima i partnerima nastaviti nuditi uži portfelj proizvoda i usluga", odgovorili su iz te agencije na upit DNEVNIK.hr-a.

"Restrukturiranje i optimizacija su neophodni zbog okolnosti izazvanih pandemijom korona virusom u kojima se našla turistička industrija, a koje su značajno negativno utjecale i na poslovanje Atlasa, kao i na, već prošle godine pokrenute, procese uspostavljanja novog modela poslovanja i moguće promjene vlasništva.

Kako se globalno i lokalno oporavak turističke industrije ne očekuje prije 2021. godine, Atlas će u ovoj godini nastaviti raditi u znatno smanjenom opsegu poslovanja, pri čemu će svakako realizirati sve već ugovorene i prodane aranžmane. U idućoj godini, plan je nastaviti s realizacijom dijela poslovnih procesa, posebno programa 'Krstarenja Jadranom' i 'Ture i grupe' s garantiranim polascima, kao i segmenta 'Shorexa', a istovremeno izići iz nekih poslovnih procesa koji su do sada bili u ponudi.

U okviru procesa restrukturiranja i optimizacije poslovanja, a u dogovoru sa sindikatima i Radničkim vijećem Atlas plusa i uz poštivanje svih ugovorenih i zakonskih obveza, provodi se i program zbrinjavanja zaposlenih. Programom je obuhvaćeno 132 zaposlenika Atlas plusa, kojima će biti ispoštovana sva prava i koji će po raskidu ugovora dobiti otpremnine.

Donedavna, kao i nova Uprava Atlasa plus poduzele su cijeli niz aktivnosti kako bi stabilizirali i poboljšali poslovanje opterećeno brojnim naslijeđenim dubiozama, no u okolnostima pandemije COVID-19 to više nije bilo moguće napraviti i planovi za oporavak nisu mogli biti provedeni do kraja.

U situaciji potpunog zaustavljanja prometa putnika i neizvjesnosti u procjeni trajanja krize koja je pogodila poslovanje, mjere nije bilo moguće provoditi, a potpuni prekid poslovanja u pitanje je doveo cijelu poslovnu konstrukciju kompanije u dugoročnom razdoblju.

Budući da je nastavak nerestrukturiranog poslovanja moguće održavati samo uz daljnje znatne financijske intervencije, nova Uprava Atlas plusa je donijela odluku o provođenju mjera koje su neophodne za ozdravljenje kompanije.

'Činjenica je da Atlas dugi niz godina nije uspio pronaći održivi poslovni model te je ovo prilika za dubinske promjene koncepta. Uz to, uslijed vanjskog udara, na tržištu se događaju tektonske promjene koje će promijeniti krvnu sliku cijele industrije. Žao mi je što restrukturiranje uključuje i otkaze ugovora o radu većem dijelu naših zaposlenika, no o njima brinemo najbolje što je u ovim okolnostima uopće moguće. Također, poštivat ćemo sve već preuzete obveze prema gostima i partnerima. Mi jednostavno moramo uvesti novi poslovni model kako bi se Atlas od iduće godine mogao fokusirati se na ono što i dalje možemo i želimo raditi najbolje – a to su Atlasovi dugogodišnji strateški produkti Krstarenja Jadranom, Ture i grupe s garantiranim polascima te segment Shorexa', rekao je Lovorko Mamić, predsjednik Uprave Atlasa plus d.o.o. Dodao je također kako je pandemija korona virusom nešto usporila dezinvestiranje Kompasa, no proces traje i tijekom godine se očekuje njegovo okončanje."