Vodeći ruski institut za nuklearnu energiju, Kurčatov institut, potpisao je sporazum s energetskim gigantom Gazpromom o razvoju nuklearne podmornice namijenjene transportu ukapljenog prirodnog plina (LNG) duž Sjevernog morskog puta.
Ovim projektom želi se omogućiti transport plina iz arktičkih područja do azijskih tržišta.
Predsjednik Kurčatova instituta Mihail Kovalčuk otkrio je na forumu OMR 2024, koji se održao u Sankt-Peterburgu, da su započeli radovi na dizajnu podmornice.
Plovidba ispod leda zapravo je stara ideja u novom ruhu, a Kovalčuk i Gazprom smatraju da je takva plovidba rješenje za izazove s kojima se suočava transport ukapljenog plina u teškim uvjetima na površini.
Ledolomci su dosad igrali ključnu ulogu u otvaranju ruta za LNG tankere, ali podmornica bi mogla riješiti problem.
Nova nuklearna podmornica bila bi sposobna za cjelogodišnji prijevoz plina iz zapadnog Sibira prema azijskim tržištima, bez obzira na klimatske uvjete ili debljinu leda.
Međutim, stručnjaci poput Aleksandra Nikitina iz zaklade Bellona vrlo su skeptični prema tim planovima. Nikitina ne vjeruje da će podmornica biti napravljena.
"Ovo su fantazije koje nemaju uporište u stvarnosti", rekao je Nikitin za Barents Observer. On smatra da projektu nedostaje potrebnih kalkulacija, i u pogledu tehnologije, i u pogledu ekonomskih i industrijskih aspekata.
Nikitin ističe i da Rusija trenutačno nema kapacitete za gradnju ni osnovnih tankera i brodova za suhi teret, a kamoli za izradu naprednih nuklearnih podmornica.
Podmornica bi trebala biti dugačka 360 metara, dvostruko više od poznatih podmornica klase Typhoon iz doba hladnog rata. Planirana je gradnja podmornice s tri nuklearna reaktora, s kapacitetom od 170-180 tisuća tona, što bi omogućilo prijevoz plina jednak onome što danas prevoze LNG tankeri na površini. Njezina širina trebala bi biti 70 metara, visina 30 metara, dok bi gaz bio između 12 i 13 metara.
Nuklearna podmornica s golemim spremnicima za LNG mogla bi osigurati prijevoz plina tijekom cijele godine od terminala duž sjeverne obale zapadnog Sibira, tvrdi direktor Instituta Kurčatov.
No postavlja se pitanje i logistike u plitkim vodama. Konkretno, Obska uvala, koja se nalazi u blizini ključnih terminala u Sabetti (Yamal LNG) i Gydanu (Arctic LNG 2), preplitka je da bi takva podmornica mogla ploviti ispod površine. Zbog toga bi podmornice trebale podršku ledolomaca dok ne dođu do dubljih arktičkih voda sjeverno od Sibira.
Nuklearna podmornica mogla bi osigurati stabilan i siguran transport plina u godinama koje dolaze, bez potrebe za izgradnjom dodatnih cjevovoda u područjima s nestabilnim tlom zbog otapanja permafrosta. Prema planovima, nekoliko takvih podmornica moglo bi prevesti istu količinu plina kao podmorski plinovod.