U jednom od hangara velikogoričkog Zrakoplovno-tehničkog centra počeli su radovi na remontu prva četiri od ukupno deset helikoptera Mi-171Sh Hrvatskog ratnog zrakoplovstva. Dnevnik.hr posjeduje ekskluzivne fotografije iz kojih je vidljivo da su spomenuti transportni helikopteri, proizvedeni u Rusiji, rastavljeni.
Pročitajte i ovo
eskadrila u akciji
Incident na nebu iznad Hrvatske: Avion nije odgovarao na pozive kontrole leta, dignuti MiG-ovi!
Objavljen raspored
MORH najavio prelete borbenih aviona: Evo na koje dane možemo očekivati buku
U Hrvatskoj borave i stručnjaci iz ruskog zavoda, koji radnicima ZTC-a pružaju tehničku potporu i pripremaju transport. Bude li sve po planu, neslužbeno doznajemo, u idućih nekoliko dana, zbog pojedinih radova na njima, dijelove će poslati put Ruske Federacije.
Riječ je o helikopterima koji se koriste za medicinske letove, akcije traganja i spašavanja, gašenje požara, međunarodnu mirovnu misiju na Kosovu, ali i druge vojne zadaće, a na koje se do daljnjega ne može računati jer su im radni resursi istekli još u svibnju prošle godine.
Mjesecima prije, Dnevnik Nove TV u svojim je prilozima, među ostalim i zbog ljetne sezone u kojoj lete više nego inače, upozoravao na kašnjenje s remontom, ali i na činjenicu da im istječu vremenski i radni resursi. No, iako su nadležni sve to znali, čekalo se do posljednjeg trenutka. Istodobno su u Oružanim snagama uvjeravali da za sve te poslove na raspolaganju imaju dovoljan broj ranije remontiranih, ali starijih helikoptera Mi-8.
Radnici ZTC-a sumnjaju na nezakonitosti i korupciju
S donošenjem odluke o generalnom servisu, teškom oko 207 milijuna kuna, otezalo se sve do studenog prošle godine, kada je Vlada odlučila posao dodijeliti ZTC-u. No, kako su mogli obaviti samo jedan dio posla, za sve ostalo angažiran je strani partner, čije se ime do nedavno skrivalo. Naime, Ministarstvo obrane od javnosti je tajilo informaciju da će ih servisirati upravo ruska tvrtka Ruski helikopteri (AO Vertoljoti Rosiji), pravdajući to činjenicom da ugovor nije potpisan. No, da se pitalo radnike ZTC-a, koji su nam se obratili, do toga ne bi ni došlo.
Ne samo da su izbor ruskog partnera dočekali s negodovanjem, nego sumnjaju i na određene nezakonitosti, pa i korupcijske radnje. Za to, međutim, nisu ponudili dokaze. No, već se mjesecima u kuloarima spominje da Rusi, navodno, nemaju dokumentaciju, pa ni certifikate potrebne za ovu vrstu remonta na helikopterima Mi-171Sh.
Radnici o lošem stanju ne govore jer strahuju od otkaza
Pojedinosti spornog ugovora nisu dostupne javnosti. U pogonima i radionicama jedine hrvatske tvrtke koja može servisirati vojne zrakoplove – u bivšoj Jugoslaviji poznatije kao "Zmaj" – već dulje vrijeme vlada nezadovoljstvo. Radnici koji svjedoče lošem stanju istupili bi i javno ali, kažu, strahuju od otkaza i šikaniranja.
Sanjali su status regionalnog centra, ali otkako nisu samo na vojnom, već i civilnom tržištu, žale se da je tvrtka na samom dnu. Uvjeravaju da mogu biti ravnopravni na natječajima, no sve rjeđe dobivaju poslove koji se, kao i u ovom slučaju, dodjeljuju strancima. Osim toga, ostali su bez statusa trgovačkog društva od strateškog i posebnog interesa za državu. Skinuti su s popisa, zajedno s još deset drugih, još početkom siječnja.
Zbog toga je Samostalni sindikat djelatnika u zrakoplovstvu pisao ne samo Upravi i ministrima državne imovine i obrane, već i premijeru i predsjednici. U ZTC-u je više od dvjestotinjak zaposlenih. Mnogi cijenjeni stručnjaci i licencirani majstori, čije je zanimanje deficitarno i za koje u Hrvatskoj nema velikog interesa, navode, svakodnevno odlaze zbog male plaće.
Pismo koje je Samostalni sindikat djelatnika u zrakoplovstvu poslao državnim tijelima (Foto: Dnevnik.hr)
Foto:
DNEVNIK.hr
Time su, rekao je jedan sugovornik, ugroženi i poslovi ne samo na popravcima helikoptera, kanadera i Air Tractora, već i održavanju MIG-ova. Izvori bliski zaposlenicima tvrde da Uprava istodobno u administraciji ZTC-a zapošljava nove osobe, i to za dvostruko veće plaće od plaća aviomehaničara.
Ministar obrane Krstičević ovaj bi tjedan trebao obići hangar
Žale se na loše poslovne odluke Uprave koju, podsjećaju, postavlja Skupština društva s ministrom obrane i Nadzornim odborom. Tvrde da ih ministar obrane Damir Krstičević i bliski mu suradnici, poput državnog tajnika Zdravka Jakopa, koji je prije nekoliko godina i sam bio na čelu velikogoričkog ZTC-a, ignoriraju.
Tražili smo, no nismo dobili odgovore o statusu i budućnosti tvrtke, pa i ozbiljnim optužbama na račun Rusa koji su u ruke dobili milijunski posao. Kako taj posao napreduje, Krstičević se želi i sam uvjeriti. Ministrov dolazak u hangar, doznajemo, očekuje se ovaj tjedan.
Ministarstvo obrane reagiralo je u međuvremenu na naš upit. Navode da je za njih Zrakoplovno tehnički centar ključna tvrtka, osobito u ovom projektu, kao i u budućem projektu borbenog aviona. Ističu da je izabran najbolji inozemni partner sukladno tehničkim zahtjevima, koji jedini posjeduje potrebnu remontnu dokumentaciju i certifikate, te je ujedno i proizvođač helikoptera. Kažu da će se remont helikoptera Mi-171Sh izvršavati u ZTC-u, te u organizacijama održavanja u sklopu Russian Helicopters, u roku predviđenom ugovorom.Neslužbeno, sve može potrajati oko 20 mjeseci.