MIG-ovi prizemljeni zbog istrage oko remonta - počeli su letjeti. Poletio je prvi od njih pet koji su protekla četiri mjeseca ležali u hangaru.


U MORH-u kažu da je riječ o probnim letovima. Ali ne nude dodatno objašnjenje s obzirom na to da su do sada tvrdili kako zrakoplovi nisu ispravni i ugrožavaju sigurnost pilota.

'Piloti nemaju na čemu letjeti. Ako su ti avioni osposobljeni za letenje, šteta bi bila da leže na zemlji. Zamolili smo i načelnika i ministra da ipak razmotri mogućnost, jer ako je avion tehnički ispravan, druga stvar je ovo pod istragom, da to može ići paralelno', pojasnio je umirovljeni general Josip Štimac, iz savjetodavnog Povjerenstva MORH-a.

No, prije samo četiri mjeseca kada su 'otpisani' zbog sumnje u nezakonitosti - vojni vrh govorio je ovako: 'Najvažnija je sigurnost letenja, i u tom smislu smo ovih 5 MIG-ova koje treba istražiti i radnje oko njih – prizemljili', rekao je u ožujku general zbora Mirko Šundov.

'Ako se pokaže da je netko savjesno kupio MIG-ove, koji ne odgovaraju dokumentaciji koja je predana, koji su pet godina stariji i sklepani iz različitih dijelova, oni su doista opasnost i za ljude koji lete i na zemlji', kazala je u ožujku predsjednica Kolinda Grabar Kitarović.

Objašnjenje zbog čega su se predomislili i što se to u međuvremenu promijenilo - danas nitko ne nudi.

Umirovljeni general Štimac kaže kako opasnosti za njihovu sigurnost više vjerojatno nema. 'Vjerojatno su napravili sve ono što treba da avion može sigurno otići u zrak', kazao je Štimac. Bivši ministar obrane Ante Kotromanović odluku o prizemljenju smatra pogrešnom. Tvrdi - čim je čuo da pojedinci koji su ispali iz utrke 'muljaju' s natječajem - sve je osobno prijavio. 'Šteta je napravljena, obuka se nije poštivala. Radi se afera bez promišljanja i pravih dokaza', rekao je Kotromanović.

Bez obzira na održavanje, dugotrajno stajanje zrakoplovima itekako šteti i dodatno košta. Ispravnost borbenih lovaca u zraku sada će opet testirati probni pilot Ivan Selak, koji nedavno pred našim kamerama u to nije dvojio. 'Lažu! Kažem da mogu, vidite da mogu! I to jako dobro mogu MIG-ovi letjeti', rekao je prije nekoliko dana brigadir Ivan Selak, probni pilot HRZ-a.

USKOK-ova istraga ovime nije gotova. I dalje pokušavaju utvrditi podrijetlo dijelova koji su ugrađivani, te odgovaraju li dokumentaciji. I u tome su tražili pomoć Interpola.

Teško možemo reći da USKOK-ova istraga koja se vodi dovela do ovoga. Ona se nije bavila time jesu li MIG-ovi ispravni ili ne, mogu li MIG-ovi poletjeti ili ne. Upravo taj izgovor, prema kojem su MIG-ovi prizemljeni zbog istrage, smatraju jeftinim političkim argumentom i itekako smiješnim.

Odluku da se MIG-ovi ponovno dignu, donijeli su oni koji su odlučili o njihovom prizemljenju i javnosti će morati objasniti zbog čega su do sada tvrdili suprotno. Istraga koja se vodi usmjerena je prema tome da se utvrdi jesu li dijelovi koji su ugrađivani u MIG-ove motori sumnjivog porijekla, odgovara li njihovo porijeklo i dokumentaciji iz ugovora. Ukoliko se pokaže da je porijeklo nepoznato, bit će to dodatan argument Hrvatskoj koja može tužiti Ukrajinu i tražiti naknadu štete.

Dnevnik Nove TV gledajte svakog dana od 19:15, a više o najvažnijim vijestima čitajte na portalu DNEVNIK.hr.

Propustili ste Dnevnik? Pogledajte ga besplatno na novatv.hr