Masline (Foto: Hrvoje Jelavić/Pixsell)
Masline (Foto: Hrvoje Jelavić/Pixsell)

Starinske ručno klesane kamene posude za pohranjivanje maslinova ulja, koje su nekad na priobalnom području služile i za pranje rublja, krao je 28-godišnjak na otoku Mljetu i dalje ih preprodavao, no policija ga uhvatila, a dio ukradenih tzv. kamenica i pronašla te će ih vratiti vlasnicima.


Dubrovačko-neretvanska policija u četvrtak je izvijestila da je kradljivca kazneno prijavila za više krađa i teških krađa.

Vezani članci Policija na otvorenom moru (Foto: Grgo Jelavic/PIXSELL) Kraj potrage: Tijelo nestalog ruskog nautičara pronađeno u Mljetskom kanalu Pomorska nesreća na Mljetu (Foto: Ministarstvo mora) Katamaran se zabio u Mljet: Ozlijeđenog helikopterom odvezli u splitsku bolnicu

Osumnjičen je da je od kraja kolovoza na Mljetu s tri različite lokacije ukrao pet kamenih posuda te ih dalje preprodao.

Vrijednost tih kamenih starina procjenjuje se na više od 70 tisuća kuna.

Kamenice su ručno klesane kamene posude specifične isključivo za dalmatinsko i primorsko podneblje.

Ljudi su ih izrađivali od jednog komada kamena i uglavnom koristili za pohranjivanje maslinova ulja za vrijeme vrućih ljetnih mjeseci, kao i za pranje rublja.

Prema podacima Pomorskog i povijesnog muzeja Hrvatskog primorja iz Rijeke, u starim se konobama dragocjena tekućina maslinova ulja čuvala u kamenicama. Okrugle ili kvadratične, različitih zapremina, bile su izdubljene iz kamenih blokova i obično su ih radili lokalni majstori klesari.

Drveni poklopac, fiksiran u kameno tijelo, štitio je u kamenicu pohranjen sadržaj. Unapređenjem agrotehničkih mjera i načina čuvanja ulja kamenice gube bitku sa suvremenim spremnicima za maslinovo ulje, najčešće izrađenima od nehrđajućeg čelika.

No kamenice u Dalmaciji i Primorju i dalje prizivaju vremena kada se u starim mlinovima za masline - toševima, toraćima, toćima, uz pjesmu proizvodilo maslinovo ulje na drugačije načine nego danas.

Tehnologija proizvodnje maslinova ulja pomoću toševa gotovo je nepromijenjena od antičkih vremena. Primjerice, u podzemnoj prostoriji amfiteatra u Puli izložen je antički toš s istarskog područja, koji ima elemente identične onima kakve i danas nalazimo.

Promjene su očite samo u uporabljenim materijalima (drvo je ponegdje zamijenjeno željezom) i manjim lokalnim varijacijama, ali osnova tehnologije prerade ostala je gotovo nepromijenjena. (Hina)