Od 2022. na autocestama bi plaćanje gotovinom i ENC uređajima mogao zamijeniti novi sustav. Cestarine će se plaćati elektroničkim sustavom DSRC (Dedicated Short-Range Communications) i sustavom automatskog čitača registarskih oznaka (ALPR).

Galerija


Prema prijedlogu španjolske konzultantske tvrtke IDOM koji je Ministarstvo prometa prihvatilo, vozači će moći birati hoće li u vozilu imati transponder koji će bežičnom tehnologijom registrirati njihov ulazak i izlazak s autoceste ili će cestarinu plaćati sustavom očitavanja registracije.

Vezani članci Naplatna postaja (Foto: Dusko Marusic/PIXSELL) Dobre vijesti za vozače! Cestarine od nedjelje ponovno jeftinije Vozač, HAC (Foto: Dnevnik.hr) Samozatajni junaci autocesta: Dalibor i Darko već godinama pomažu putnicima - "Jurili smo za kombijem da im vratimo - dijete..."

To će vrijediti za korisnike prve i druge kategorije, motocikle i osobna vozila, a korisnici svih drugih kategorija moći će koristiti samo DSRC sustav, piše Jutarnji list. 

Stručnjaci su za taj list rekli da će vozači sada plaćati točno u lipu, da će se smanjiti mogućnost malverzacija jer više neće biti blagajnika i gotovine te da će protočnost automobila biti veća. 

Sustavi za očitavanje transpondera bit će postavljeni na ulazima na autocestu, a mogu se postaviti i na vijadukte ili mostove. Oni su modernija verzija ENC uređaja jer se cestarina može naplatiti i bez zaustavljanja, čak i pri brzinama većima od 130 kilometara na sat. 

Sustav automatskog čitača registarskih oznaka uz pomoć kamera postavljenih na autocestama snima registarske pločice i detektira je li vozač na izlasku s autoceste platio cestarinu. Koristit će stranim vozačima kako ne bi morali kupovati transponder, piše Jutarnji list. 

Korisnik DSRC-a svoj će uređaj puniti kreditnom karticom i njemu će se na autocesti skidati iznos cestarine. Korisnicima transpondera omogućit će se popust na iznos cestarine. Korsisnici ALPR-a neće dobiti popust, a plaćat će se pomoću aplikacije. 

U kontrolnu sobu operatera dolazit će svi podaci vozača koji ulaze na autocestu. Nadzornik će znati je li korisnik i na koji način registrirao svoj prolazak ili pokušava besplatno proći autocestom. Sustav će moći “obraditi” do 3000 korisnika na sat, a današnji je kapacitet blagajnika 300 korisnika, piše Jutarnji. 

Uvođenje novog sustava trebalo bi stajati do 570 milijuna kuna. Jutarnji piše da će se uvesti na svim autocestama bez obzira na to da li njima upravlja HAC, Autocesta Rijeka – Zagreb, BINA Istra ili Autocesta Zagreb – Macelj. Svi ti upravitelji već su se složili s uvođenjem novog sustava.

Prema tom planu rušit će se i naplatne kućice na ulazima na autoceste, a blagajnici će se rasporediti u kontolne centre, naplatu i mobilne jedinice koje će, na obavijest iz kontrolne sobe, tragati za švercerima na sutocesti. Ipak, 10 posto zaposlenih u tom sustavu bio bi višak. 

Nakon instaliranja opreme, u prijelaznom razdoblju koristio bi se i sadašnji i budući sustav naplate, educirala javnost, da bi potom početkom 2022. godine krenula naplata po novim sustavu