Slika nije dostupna
Slika nije dostupna

Žuti njujorški taksiji gradskim ulicama krstare 24 sata dnevno. Stajanja nema, radi se punom parom. U glavnom gradu Hrvatske drugačija priča. Kolone taksija u najprometnijem dijelu Zagreba, no umjesto da razvoze, stoje.


Hoćemo li od ove jeseni ovakve prizore viđati češće? Posla je kažu taksisti  malo, a najava da bi im ionako slab promet mogao pojesti konkurentski  koncesionar iz Rijeke, dovela ih je na rub očaja. I dok predsjednik  Udruženja taksista grada Zagreba za novinare više ne želi ni čuti, taksisti  o cijeloj nastaloj zavrzlami imaju što za reći. Neki od njih voze  zagrebačkim ulicama više od 30 godina.

Vezani članci Maruška Vizek i MIslav Bago Ekonomska stručnjakinja za Dnevnik Nove TV o rastu cijena: "U nekim sektorima događaju se zabrinjavajuće stvari" Kupnja namirnica Loše vijesti za Hrvatsku: Hranu plaćamo skuplje od Španjolaca i Britanaca. "Doslovno se hodočasti od centra do centra, traže se nekakve akcije..."

'Ja vam velim da nas je previše i ovdje. Nemamo posla, za jednu vožnju  treba nam sat - sat i pol, i to vožnjica od 30 kuna pa računajte', kaže taksist Vlado Trupčević. 'Za pretpostaviti je da će se omogućiti veći broj taksista, pretpostavljam i nekih koji nisu iz istog udruženja, da će to dovesti do povećanja ponude, da će se odrediti prava mjera cijena koje se mogu koristiti i da će tu građani najviše profitirati', tvrdi državni tajnik za promet Dražen Bregles.

Dozvolu će moći dobiti bilo koji obrtnik koji bude ispunjavao minimalne  uvjete propisane zakonom, a o količini dozvola, odnosno broju taksista na  cestama odlučivat će jedinice lokalne samouprave. Iste te jedinice najvjerojatnije će odlučivati i o visini tarife. U iduće tri godine Grad
Zagreb će učiniti sve da kako bi lokalne prilagodio novim pravilima, ali i omogućio konkurenciji ulazak na tržište. 'Dolazak novih auto taksija izaziva na tržištu pozitivne pomake, jer oni imaju za cilj da osvoje to tržište, njih to tržište interesira, a mogu ga osvojiti samo ako ponude bolju kvalitetu, boljim vozilima, boljim kadrovima, boljom poslovnošću i na takav način da ostanu na zagrebačkom tržištu', kaže Mijo Bezer, iz Ureda za promet Grada Zagreba. 

Zagreb već premašio kvotu taksista

Prema postojećem pravilu, na milijun stanovnika dolazi 1000 taksija. Zagreb već sada debelo prelazi tu granicu, budući da je u pogonu ukupno 1034 taksista. No uskoro bi ih moglo biti i više. Naime, ovim će ulicama od jeseni voziti i riječki Taksi Cammeo. Ono po čemu je omražen među taksistima
jest cijena prijevoza, koja za 5 kilometara stoji svega 20 kuna. Istu relaciju kod zagrebačkih taksista biste platili 35 kuna. 'Ja ne znam što je za njih realno, a što nije. Prije smo radili i za 13
kuna, oko kojih se stvorila velika buka, ne samo u Rijeci nego u cijeloj Hrvatskoj. Međutim, opstali smo', tvrdi Kosta Minovski, vlasnik taksi Cammeoa. 

To je čovjek koji je pomrsio račune zagrebačkim taksistima. Na ulice glavnog grada pustit će 100 luksuznih limuzina, čiji će taksisti biti odjeveni u odijela s kravatama. Cijene prijevoza navodno će biti iste kao u Rijeci i Osijeku, start vožnje neće se naplaćivati, a noćna vožnja stajat će  isto koliko i dnevna. Minovski planira zaposliti 400njak profesionalnih vozača, i to s područja Zagreba. Koliko će ga stajati proboj na zagrebačko
tržište zasad ne zna, no samo vozni park stajat će ga oko 17 milijuna kuna. Ono zbog čega ga se još proziva jest način na koji njegova tvrtka vozi putnike.

Cijena taksija u Hrvatskoj među višima u Europi

'Nikad vas nikada ne vozi same, putem skuplja putnike na više adresa, vi se vozite s njim, naplaćuje po osobi, ovo su gluposti što se priča', tvri taksist Zlatko Souček. No, Minovski objašnjava o čemu se radi. 'Ako putnik u autu dozvoli da uđe drugi putnik, to se dešavalo par puta, no to mora putnik da dozvoli. Ništa ne ide na silu', kaže. Minovski.

Ipak, priznali to taksisti ili ne, cijene taksija u Hrvatskoj su među višima u Europi. Samo za usporedbu, kilometar vožnje u jednom od najskupljih  gradova na svijetu, Londonu, stoji nešto više od 25 kuna. U Splitu pak za istu relaciju trebate platiti 30 kuna. U Parizu je primjerice kilometar
vožnje 23 kune, u Rimu 19, a u Bruxellesu 19 i pol. Stoga ni ne čudi činjenica da su mnogi Zagrepčani, Splićani i Osječani vijest o dolasku novog taksi prijevoznika dočekali s oduševljenjem.

Emisiju Novac gledajte nedjeljom, u jutarnjem terminu programa Nove TV.