'Poput u svijetu najvećeg i najmanjeg kompresijskog omjera. I za benzinske i za dizelske motore ključan je kompresijski omjer.
Za benzinski motor htjeli smo postići najveći stupanj kompresije na svijetu, dok smo za dizelski motor nastojali dobiti najmanji kompresijski omjer na svijetu. Uspjeli smo u oba slučaja te stvorili dva iznimno učinkovita motora', rekao je Susumu Niinai, iz odjela za razvoj motora u Mazdi.
Ako kažemo kako je uobičajena kompresija kod benzinskih motora oko 10 naprema 1, a samo nabrijani motor Formule 1, koji se i vrti na nevjerojatnih 19 tisuća okretaja u minuti, radi na kompresiji 12 naprema 1, onda Mazdina novost zvuči prilično šokantno. Naime, novi japanski benzinac koristi kompresiju od čak 14 naprema 1.
Benzinac je snažan 155 konja i dolazi s novim ispušnim sustavom. 10 je posto lakši u odnosu na prethodni motor, okretni moment mu je povećan za 15 posto, a isto toliko je smanjena i ukupna potrošnja. Jednako spektakularno zvuči i podatak kako novi dizelaš radi s kompresijom 14 naprema 1. Pogledajte kompresiju svojeg dizelaša i ostat ćete začuđeni.
Ovo je znatno manje od konvencionalnih vrijednosti, čime je novi 2,2 litreni motor s dva turbo punjača i snagom od 175 konja, postao znatno učinkovitiji ali i 20 posto manje štetan za okoliš, odnosno i manje žedan. K tome, novi motor je u radu i vrlo sličan klasičnim benzincima jer, netipično za dizelaše, voli visoke okretaje.
Dakle, u Mazdi motore razvijaju na sebi svojstven način. I to nije tek prolazni hir. Jer klasični motori, očito je, još nisu dali sve od sebe.
'Kao što znate, svijest o globalnom okolišu raste. Pa iako se električni automobili pojavljuju na tržištu, kako se približavamo 2020. godini, ja vjerujem da će motori s unutarnjim sagorijevanjem i dalje biti fundamentalni pogon za automobile', ističe Susumu.
U principu je stvar vrlo jednostavna – iz motora valja izvući optimum.
'Gledajući učinkovitost današnjih motora s unutarnjim sagorijevanjem, oko 70 do 90 posto energije je izgubljeno. Poboljšanje motora je u stvari transformacija te izgubljene energije u pokretačku silu', kaže Susumu.
Ako ste ikada, kao ljubitelj automatskog mijenjanja brzine, razmišljali o kupnji Mazde, vjerojatno ste odustali jer Mazda do sada nije imala adekvatan odgovor… Do sada.
'Naš razvojni tim iz europskog centra za istraživanje i razvoj je puno učinio tijekom test vožnji i kalibracije novog automatskog mjenjača. Za Mazda Skyactiv mjenjač uspjeli smo povezati sve prednosti postojećih mjenjača i izbjeći nedostatke. To znači kako smo uspjeli osigurati uglađeno kretanje zajedno s malom potrošnjom i izravnim osjećajem. Ukidanjem proklizavanja uspjeli smo smanjiti potrošnju za 7 posto u odnosu na postojeći automatski mjenjač', ističe Joachim Kunz, Susumuov kolega.
Novi automatik ima šest brzina i nije rezerviran isključivo za benzinske motore. Kako tržište zahtijeva kombinaciju dizelskog motora i automatskog mjenjača, Skyactiv je razvijen i za dizelske motore, ističu u Mazdi.
Novost je i poboljšani manualni mjenjač koji je čak 11 kilograma lakši od prethodnog. No, niti to nije sve. Dapače, Mazdina filozofija već neko vrijeme koristi termin downsizing, što je sada i vjerno demonstrirano. Na prezentaciji smo, naime, vozili potpuno nove modele, zamaskirane u poznatu karoseriju.
Skyactiv filozofija odnosi se i na novi vozni postroj koji je, naravno, olakšan u odnosu na prethodni. Dakle, puno zanimljivih i korisnih novosti iz zemlje izlazećeg sunca koje će kupci moći isprobati već početkom iduće godine. Premijerno, na prvom Mazdinom kompaktnom SUV-u, modelu CX-5, a kasnije i na svim ostalim modelima.