Državno izborno povjerenstvo (Foto: Marko Prpic/PIXSELL)
Državno izborno povjerenstvo (Foto: Marko Prpic/PIXSELL)

Zaključno do subote, 18. svibnja, svi sudionici izbora za Europski parlament dužni su Državnome izbornom povjerenstvu (DIP) dostavljati prva izvješća o financiranju promidžbe, a javnost će uvid u njih imati od idućeg ponedjeljka, 20. svibnja.


Izborni sudionici dužni su dostaviti izvješća o primljenim donacijama, o troškovima promidžbe te izvješće o cijeni i popustu koji su dobili za medijsko oglašavanje.

Vezani članci Europski parlament (Foto: AFP) Velike promjene: Što bi nam mogao donijeti fragmentiran Europski parlament? Konferencija za medije DIP-a povodom rezultata izbora za EU parlament - Ana Lovrin, Đuro Sessa (Foto: Dalibor Urukalovic/PIXSELL) Državno izborno povjerenstvo: Tijekom izbornog dana bilo manjih nepravilnosti, ali one su rješavane odmah

DIP je ranije skrenuo pozornost na to da se trebaju iskazati i troškovi oglašavanja na društvenim mrežama.

„Iako se društvene mreže ne smatraju medijima i ne postoji zakonska osnova da izborni sudionici troškove oglašavanja na njima posebno iskazuju u izvješću o medijskom oglašavanju, troškovi oglašavanja putem društvenih mreža moraju biti iskazani u Izvješću o troškovima (rashodima) izborne promidžbe, bilo da sudionici imaju izravno sklopljen ugovor s društvenom mrežom ili im se usluga nudi u okviru paketa usluga koje za njih rade agencije za oglašavanju, pa će se u tom smislu ti podaci unositi u informacijski sustav u sklopu tog izvješća i time će biti dostupni i javnosti i moći će se nadzirati“, navodi DIP.

Nema više ''papirnatog'' slanja

Tri spomenuta izvješća dostavljaju se unosom u DIP-ov informacijski sustav za nadzor financiranja promidžbe, što je novost u odnosu na dosadašnje izbore kada su se takva izvješća slala ''papirnato''.

S obzirom na pravilo po kojemu DIP dostavljena izvješća objavljuje na svojoj mrežnoj stranici prvoga radnog dana od dana dostave, izvješća će javnosti biti dostupna od ponedjeljka, 20. svibnja.

Objavljena će biti do 25. lipnja, roka do kojega svi sudionici izbora za Europski parlament moraju DIP-u dostaviti svoje financijske izvještaje za cijelu kampanju, koja je službeno počela 10. travnja, a traje do ponoći, 24. svibnja.

Osim što izvješća više ne moraju dostavljati ''papirnato'', novost je i da ih izborni sudionici više ne moraju objavljivati na svojim mrežnim stranicama. Zahvaljujući novom sustavu sva će izvješća biti javno dostupna na jednom mjestu – DIP-ovoj mrežnoj stranici.

Kazne za zaboravljive

Izbornim sudionicima koji zaborave na rokove ili na propisani način ne dostave izvješća, može se obustaviti isplata naknade troškova izborne promidžbe.

Pravo na naknadu tih troškova imaju stranke i nezavisne liste koje dobiju najmanje pet posto valjanih glasova, za osvojeno mjesto u Europskom parlamentu dobiva se 86 tisuća kuna, osvoji li pak stranka, odnosno nezavisna lista pet posto glasova, a ne dobije mandat, ima pravo na naknadu od 50 tisuća kuna.

Na izborima za Europski parlament sudjeluju 33 liste, dvije nezavisne i 31 stranačka, te 396 kandidata, među kojima će se izabrati 12 hrvatskih zastupnika. (Hina)