U razdoblju 2010. do 2017. u Republici Hrvatskoj je zabilježeno ukupno 199 slučajeva ugrožavanja sigurnosti zračnog prometa uporabom laserskih zraka od strane pojedinaca ili skupina. Trend smanjenja ugrožavanja sigurnosti zračnog prometa uporabom laserskih zraka trajao je u periodu 2013. do 2016. godine. Međutim, prošle godine je ponovno zabilježen znatan porast takvih slučajeva, ukupno 27, što je dvostruko veći broj nego što je to bilo 2016. kad je zabilježeno 13 takvih slučajeva.
Pročitajte i ovo
'Vrlo blizu' cilju
AMERIKA PLANIRA UVESTI NOVU VRSTU NAORUŽANJA 'Vojnici su skeptični'
Marin Soljačić
Novi uspjeh brilijantnog hrvatskog fizičara
Prema prikupljenim podacima, ugrožavanje zračnog prometa događa se i najizraženije je tijekom kritičnih faza leta, odnosno tijekom faze polijetanja i slijetanja zrakoplova, pri čemu se izvor laserskih zraka, prema tvrdnjama pilota, nalazio u bližoj okolici aerodroma. Prema istim podacima, laserske zrake najčešće su korištene prošle godine u blizini zračne luke Zadar gdje je zabilježeno 10 slučajeva, potom slijede Rijeka i Zagreb sa 4 slučaja dok su u blizini zračnih luka Dubrovnik, Split i Pula zabilježena po 3 slučaja uporabe laserskih zraka.
Rastući trend
Usmjeravanje zrake prema zrakoplovu ili samoj pilotskoj kabini može rezultirati odvlačenjem pažnje pilota, jakim bljeskovima na vjetrobranskom staklu, mogućnosti zasljepljenja pilota te nekontroliranim reakcijama pilota. Upravo stoga ovakve radnje, odnosno samo usmjeravanje laserske zrake prema zrakoplovu, predstavlja ozbiljno ugrožavanje sigurnosti leta zrakoplovom.
U velikom broju država prisutan je rastući trend usmjeravanja laserskih zraka prema zrakoplovu, te se stoga poduzimaju, osim preventivnih i rigorozne represivne mjere poput zatvorske kazne ili visokih novčanih kazni.
Kažnjiva radnja koja ugrožava živote
Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo, kao tijelo nadležno za nadzor sigurnosti zračnog prometa, poduzela je odgovarajuće aktivnosti za suzbijanje takvog ugrožavanja sigurnosti letenja u Hrvatskoj, koje uključuju i odgovarajuću prilagodbu zakonodavnog okvira. Implementirana je međunarodna preporuka o zonama zabrane korištenja izvora laserskog zračenja u okolici aerodroma.
Također, kroz navedene aktivnosti, a u suradnji sa nadležnim državnim tijelima unaprjeđuje se i sustav reaktivnog/represivnog djelovanja u cilju detekcije konkretnih osoba ili objekata vezanih uz usmjeravanje laserskih zraka prema zrakoplovu te primjenu odgovarajućih, zakonom propisanih kaznenih mjera.
"Želimo skrenuti pozornost javnosti na činjenicu da korištenje laserskih zraka u blizini zračnih luka nije nikakva igra i zabava već štetna i kažnjiva radnja koja ugrožava živote ljudi u zrakoplovu i na zemlji", stoji na kraju priopćenja navedene Agencije.