Sastavni dio svakog putovanja koji uključuje let avionom čine piloti, ali i stjuardi i stjuardese. Iako na prvu njihovo zanimanje djeluje jednostavno, niz je obaveza i vještina koje moraju znati provesti ovisno o situacijama u kojima se nalaze. Informer je istražio kako izgleda njihova edukacija, ali i jedan radni dan.

Galerija Avion - 1 Avion - 2 Kabinska posada - 1 +0 Kabinska posada - 2

Let iznad oblaka, bilo da je riječ o domaćem ili inozemnom nebu, svakodnevno je radno mjesto stjuarda ili stjuardese koji čine kabinsko osoblje u avionima.

"Mi zapravo radimo sve ono što putnici misle da mi ne radimo. Putnici imaju percepciju da mi dijelimo hranu i piće u avionu i to je najčešća nekako poveznica s kabinskim osobljem. Međutim, naš posao je puno puno više od toga. Dakle, mi smo zaduženi za sigurnost putnika, posade i aviona”, objasnila je Aleksandra Perković, rukovoditeljica kabinskog osoblja.

Nataša Tramišak Informer je proveo dan s ministricom Tramišak: Otkrila je i neke zanimljive privatne detalje

Marijana Kobeščak, voditeljica školovanja kabinskog osoblja, rekla je za Informer da taj posao sa sobom nosi mnoge pogodnosti.

"Radimo u timovima koji nisu nikada isti. Svaki dan smo s nekim drugim što nam daje određene prednosti jer svaki dan je neka nova situacija. Svaki dan su neki novi ljudi oko vas. Nešto se drugačije događa, za razliku od uredskih poslova kad su ljudi iz dana u dan u istim situacijama", rekla je Kobeščak.

Kriteriji za odabir kandidata

Stjuardi i stjuardese vrše svoje propisane dužnosti prije, tijekom i nakon leta i to u predvidljivim i nepredvidljivim situacijama. Upravo je zbog toga potrebno završiti komercijalni tečaj za stjuardese i savladati niz različitih vještina. Kriteriji za odabir kandidata su:

  • aktivno znanje engleskog jezika u govoru i pismu
  • minimalna visina za ženu je 160 cm
  • dobra fizička kondicija
  • potvrda zdravstvene sposobnosti
  • komunikativnost
  • sposobnost percipiranja prostora oko sebe
  • plivačke sposobnosti

"Važno je da su to osobe koje se mogu snaći u nekakvoj izazovnoj situaciji. Naravno, mi ćemo uvijek omogućiti školovanje i naša školovanja nisu jednokratna. Kad se postane stjuard ili stjuardesa, to ne znači da ste vi nakon svog inicijalnog školovanja završili sa školovanjem. Naša školovanja traju redovito kroz cijelu godinu", rekla je Perković.

Bojan Huzanić Majstori, konobari i taksisti ponekad ne izdaju račune: Provjerili smo kolike su kazne i što trebamo poduzeti

Informer: Plaće - 3 Znate li koja je razlika između neto i bruto plaće, ali i od čega se plaća sve sastoji?

Edukaciju domaćih stjuarda i stjuardesa nadgledaju Europska agencija za sigurnost u zračnom prometu i hrvatska Agencija za civilno zrakoplovstvo. Provode je ovlašteni instruktori.

"Osposobljavanje traje otprilike dva do dva i pol tjedna u sklopu kojeg prolaze terminologiju na engleskom, nekakve zrakoplovne propise, prvu pomoć i sve zdravstvene aspekte u avijaciji. Procedure su vezane uz standardno bavljenje s putnicima, i normalne i abnormalne, izvanredne situacije. Sve to je upotpunjeno s praktičnim dijelom, odnosno praktičnom vježbom", rekla je Kobeščak.

Prilikom polaganja ispita kandidati moraju položiti i obuku gašenja požara, kao i preživljavanje u moru, a ono se polaže u bazenu. Kada to savladaju, stječu potvrdu člana kabinskog osoblja i spremni su za posao. Letovi iznad hrvatskog neba traju kratko pa su takve nepredvidive situacije rjeđe.

Kako izgleda njihov radni dan?

Kabinsko osoblje radi i nekoliko letova dnevno. Ovako izgleda njihov radni dan.

"Dođemo sat i 15 minuta ranije na aerodrom u sobu za kabinsko osoblje. Tamo se prijavimo i odradimo radni sastanak s cijelom posadom i idemo u avion i odletimo. Ovisno o danu , nekada su to dva leta u jednom danu, a najčešće su to četiri ili više letova. Na primjer, došli smo u avion i polijećemo prvo za Frankfurt, iz Frankfurta za Split, iz Splita u Frankfurt i iz Frankfurta za Zagreb” rekla je Kobeščak.

Dozvola za stjuarda i stjuardese se obnavlja svake godine kako bi se ponovilo stečeno znanje, ali i potvrdila spremnost u nepredviđenim situacijama.

"To su nekakve situacije s pogoršanjem zdravstvenog stanja putnika: nesvjestica, opća slabost, infarkt. Mi smo obučeni da pružimo prvu pomoć, da reagiramo u takvim situacijama. Naravno da postoji raznih situacija: požar u avionu, gubitak pritiska ili bilo što slično", objasnila je Perković.

Džeparac, ilustracija Mali, ali financijski pismeni: Kada je najbolje vrijeme da djeci počnete davati džeparac?

Informer: Headhunteri - 2 U Hrvatskoj i svijetu: Znate li što su to headhunteri i kako za svoje klijente vabe najbolje među najboljima?

Osim stečenog znanja i vještina, ova profesija zahtjeva i pravilno nošenje uniforme i njegovan izgled.

"Kad tek dođu na školovanje, naravno da dobiju nekakve upute kako treba izgledati uniforma i kako se treba pripremiti za taj let . Dobiju neka početna znanja o tome, a kasnije sve ovisi o tome koliko ste spretni našminkati se u dva ujutro", rekla je Kobeščak.

Kosa tako mora biti uvijek uredno vezana, šminka diskretna, a tetovaže ne smiju biti vidljive. Iako ova profesija nije rezervirana samo za žene, tek je svaki peti član kabinskog osoblja stjuard.

Emisiju 'Informer' pogledajte besplatno na novatv.hr!

Još brže do svakodnevnih vijesti prilagođenih tebi. PREUZMI novu Još lakše do najnovijih vijesti o poznatima. Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju