Veseloj i opuštenoj atmosferi u razredu Osnovne škole Vukovina pridružila se i naša ekipa. Zanimalo nas je što u toj dobi djeca znaju o odgovornom ponašanju na internetu. Svi imaju spremne odgovore i o zaštititi privatnosti i o reagiranju u situacijama u kojima nailaze na neprimjerene sadržaje. Međutim, stručnjaci upozoravaju da ovoj temi treba pridavati posebnu pozornost.


Tema koja se najčešće obrađuje na satovima razrednika u ovoj školi jest sigurnost na internetu. "Dob u kojoj oni kreću u komunikaciju na internetu mnogo je ranija od one u kojoj učenici mogu razumijeti potencijalne opasnosti komunikacije preko društvenih mreža. Nastojimo ih educirati što ranije. Prije smo u tom smjeru išli u višim razredima osnovne škole, ali zapravo sad vidimo potrebu i u nižim razredima", kaže psihologinja Osnovne škole Vukovina, Marta Šurmanović.

Najveća je prijetnja nesvjesnost djece da profile na društvenim mrežama ne otvaraju uvijek dobronamjerni ljudi, kaže učiteljica Ana Grljević. "Oni često nisu svjesni da koliko društvene mreže služe za zabavu, da toliko nose sa sobom i opasnosti. Najveća opasnost koju oni malo i negiraju jest činjenica da netko može staviti bilo kakvu sliku, bilo koje ime, a da iza toga ne mora biti dječak ili djevojčica njihova uzrasta. Tu dolazimo do nove potencijalne opasnosti – susreta s nepoznatom osobom".

Koliko je ova tema važna, potvrđuje i činjenica da su vrata ove osnovne škole otvorena i suradnicima iz Društva za komunikacijsku i medijsku kulturu, koji interaktivnim predavanjima i radionicama učenike uvode u svijet medija. "Radionice su bitne jer u takvoj atmosferi učenici postaju otvoreniji i često nam govore o neugodnim iskustvima, u višim razredima djeca progovore o cyberbullyingu koji su doživjeli. U takvoj interakciji djeca se osjećaju sigurnije pa su samim time zainteresiranija, aktivnija i imaju više povjerenja", kaže Ivan Nekić iz Društva za komunikacijsku i medijsku kulturu.

Kako internet koristiti u dobre svrhe?

Učenici 4. razreda Osnovne škole Vukovina uče i o dobrobitima interneta. U razgovoru s nama otkrivaju nam da obožavaju aplikacije poput Vibera i WhatsAppa jer na taj način sudjeluju u razrednim grupama i komuniciraju o zabavnim sadržajima koje pronađu u virtualnoj džungli.

Zadatke poput pronalaska zanimljivih informacija o gradu Zagrebu učenici rado prihvaćaju. "Pretražuju o nastanku imena 'Zagreb', uspoređuju broj stanovnika danas i prije 30 godina, a pritom uče i pamte", kaže učiteljica Ana. Potiče ih se da pretražuju online knjižnice, pregledavaju sportske i druge zabavne sadržaje.

Svijet u kojem postoji čak 80 milijuna lažnih profila

Na radionicama se djeci postavljaju pitanja koja im pomažu da shvate što se sve loše može dogoditi u virtualnom svijetu. Samo na Facebooku, prema nekim procjenama, postoji čak 80 milijuna lažnih profila. Učenici shvaćaju razmjere takve potencijalne opasnosti tek kada ih se upita: "Imate li i vi među svojim virtualnim prijateljima slavne pjevače i glumce, uspješne sportaše? Jeste li sigurni da se iza tih profila nalaze upravo oni?". Savjetuje im se da ne prihvaćaju zahtjeve za prijateljstvo osoba koje ne poznaju osobno te da ograniče pristup podacima koje objavljuju. Što se dogodi kada nisu dovoljno oprezni, otkrili su učenici 5. razreda i opisali svoja neugodna iskustva.

Stručnjaci iz Društva za komunikacijsku i medijsku kulturu upozoravaju učenike da ne šalju fotografije osobama koje ne poznaju, a možda su se predstavili kao njihovi vršnjaci. Pitanje koje predavači upućuju djeci glasi: "Zamislite kako biste se osjećali kada bi osoba s kojom se dopisujete vaše fotografije proslijedila vašim prijateljima?". Potiče ih se da svaku sumnjivu situaciju prepričaju roditeljima, učiteljima, pedagozima i školskim psiholozima, ali i da pomognu vršnjacima za koje znaju da su se našli u neugodnoj situaciji.

Svijest o boljoj zaštiti djece promiče Hrvatski Telekom kroz projekt "Šeraj pozitivu, blokiraj negativu" koji obuhvaća aktivnosti na temu povećanja razine svijesti o sigurnosti na internetu. Cilj je projekta da se prvi put u Hrvatskoj prikupe podaci uz pomoć kojih će se moći izraditi čvrsta stručna podloga za nacionalnu regulaciju ove teme. Ključan rezultat projekta bit će prvo nacionalno komparativno istraživanje razine sigurnosti djece na internetu.

Projekt "Šeraj pozitivu, blokiraj negativu" ujedinio je akademsku zajednicu, nevladin sektor i državne institucije s ciljem povećanja razine sigurnosti djece na internetu. Glavni partner Hrvatskog Telekoma je Društvo za komunikacijsku i medijsku kulturu. Ostali su partneri Grad Zagreb (OŠ Većeslava Holjevca), HAKOM, Centar za nestalu i zlostavljanu djecu / Centar za sigurniji internet (CSI), a projekt podržavaju Ministarstvo znanosti i obrazovanja te Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku.

Sadržaj je napravljen u produkciji "NOVA TV Content Teama" u suradnji s "Hrvatskim Telekomom" i u skladu s najvišim profesionalnim standardima.