Obavijesti Video Pretražite Navigacija
Pitali smo stručnjake

Otkrivamo: Kako zapravo nastaju izlazne ankete?

Izlazne ankete - 5
Izlazne ankete - 5 DNEVNIK.hr
Aktualno Galerija Izlazne ankete - 3 Izlazne ankete - 3 Foto: DNEVNIK.hr Izlazne ankete - 5 Izlazne ankete - 5 Foto: DNEVNIK.hr Maja Marakun Ložnjak Maja Marakun Ložnjak Foto: DNEVNIK.hr +0 Ante Šalinović Galerija 1/4 >>
Prvu procjenu izbornih rezultata donosi izlazna anketa na Novoj TV u 19 sati. Anketari IPSOS-a skupljat će tijekom nedjelje podatke na 400 biračkih mjesta.

Praksa pokazuje da upravo izlazne ankete najtočnije pokazuju konačan rezultat izbora. Za birališta su spremne i kutije u koje ulaze anketni listići. Jer i na ovim izborima - nakon što glasuju birači će moći ispuniti izlaznu anketu i ponovno zaokružiti svoj odabir. Dobit će listić koji je vrlo sličan glasačkom, ali na njemu je jasno navedeno da je riječ o anketi.

Pročitajte i ovo Ilustracija zaostajemo za prosjekom Objavljeni su podaci o BDP-u, izjednačeni smo s Mađarskom i na začelju smo EU-a Ris na području Parka prirode Učka Lijepo iznenađenje U Parku prirode Učka snimljena je rijetka "velika zvijer": Ova divlja životinja na tom području nije viđena desetljećima

"Anketari će slučajnim odabirom na biračkim mjestima zamoliti građane da ispune izlaznu anketu. Ovisno o biračkom mjestu, anketirat će se odnosno zamoliti svaku četvrtu, odnosno svaku petu osobu", najavila je Maja Makarun Ložnjak, koordinator terena.

Pristupanje anketi je anonimno i dobrovoljno. Anketari će biti na 400 biračkih mjesta, odnosno 40 po svakoj izbornoj jedinici. I oni su se prilagodili epidemiološkoj situaciji.

"Naši anketari će biti opremljeni sa zaštitnim sredstvima, morat će nositi maske, a rukavice i dezinfekcijska sredstva će imati pored sebe. Ispitanici mogu koristiti svoje kemijske olovke ili naše i anketari će pomoću dezinficijensa dezinficirati nakon korištenja", dodala je Makarun Ložnjak.

Parlamentarni izbori posebno izazovni

Koliko će birača u konačnici ispuniti anketu, ovisi, naravno, o samoj izlaznosti na birališta. "Očekujemo da će više od 20.000 građana biti obuhvaćeno izlaznim anketama odnosno biti naši ispitanici. Više od dvije tisuće po izbornoj jedinici", rekao je Ante Šalinović, direktor istraživanja medija i oglašavanja u IPSOS Adria.

Izlazne ankete za Dnevnik Nove TV provodi agencija IPSOS. Dosadašnja iskustva govore da je prosječno odstupanje ovih anketa 0,5 ili 1 posto - što je preciznije od prosjeka struke. A parlamentarni izbori su posebno izazovni.

"Unutar pola posto se može i po dva mandata unutar izborne jedinice promijeniti, a kad imate deset izbornih jedinica onda može odstupanje biti i veće. Tako da nas svakako čekaju izazovne situacije i za izlazne ankete", objasnio je Šalinović.

Paradoksalna logika

Pojašnjava i neka kriva shvaćanja vrijednosti izlaznih anketa.

"Prva greška kod interpretacije rezultata predizbornih istraživanja je očekivanje da rezultati predizbornih istraživanja odgovaraju rezultatima izbora, što je čak i logički krivo. Predizborna istraživanja ne služe za predikciju rezultata na dan izbora, već mjere podršku pojedinih političkih aktera u trenutku provođenja istraživanja. Kada bi rezultati predizbornih istraživanja odgovarali rezultatima izbora to bi značilo da kampanja i njena završnica nisu imale nikakvog učinka na rezultate, da medijske objave nisu imale nikakav učinak na rezultate i da aktivacija svojih birača na dan izbora nije imala nikakav učinak na rezultate. Ako bilo što od navedenog ima neki utjecaj na izborne rezultate, rezultati predizbornih istraživanja moraju se razlikovati od rezultata izbora. Paradoksalno je da upravo oni koji rade na tome da kampanja i aktivacija birača (voditelji kampanja, političari…) ima neki učinak najviše i napadaju predizborna istraživanja da su bila pogrešna zbog odstupanja rezultata od konačnih rezultata izbora. Time kao da govore da njihov rad nema smisla, da je potpuno beskoristan", kaže Šalinović.

"Ipak, to ne znači da su predizborna istraživanja beskorisna. Ona služe da se dobije okvirna slika o trenutnom stanju i da se na temelju analize trendova mogu uočavati promjene, pa čak i raditi određene predikcije. Analitičari bi trebali na temelju trendova predizbornih istraživanja, anticipacije učinka završnice kampanje i raspodjele neodlučnih birača te očekivanja utjecaja pristranosti aktivacije birača pojedinih političkih opcija davati predikcije rezultata izbora. Predizborna istraživanja nisu predikcija rezultata izbora, već samo mogu poslužiti kao osnova za davanje predikcije. Što je termin provođenja istraživanja bliži terminu izbora, manje je vremena za promjene pa su i moguće promjene tim manje, ali sama završnica kampanje i mobilizacija birača i dalje utječe, čak i ako zanemarimo statističku pogrešku uzorka", pojašnjava Šalinović.

Za sudjelovanje u anketi treba izdvojiti tek minutu vremena i tako pomoći da se donese što jasnija projekcija rezultata izbora. "Navikli smo se da u 19 sati imamo prilično preciznu predikciju rezultata izbora tako da nema razloga da ni ovaj put ne bude slično", dodao je.

I sutra ćemo prve rezultate izlaznih anketa doznati točno u 19 sati na Novoj TV.

Dnevnik Nove TV gledajte svakog dana od 19:15, a više o najvažnijim vijestima čitajte na portalu DNEVNIK.hr.

Propustili ste Dnevnik? Pogledajte ga besplatno na novatv.hr
 

Povezane teme

Još brže do
svakodnevnih vijesti.

Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju
Još aktualnosti
Još vijesti
Pretražite vijesti

Budite u tijeku s najnovijim događanjima

Obavijesti uključene