"Slučaj kojem je pacijentici odbijena dijagnostička pretraga jer je prethodno obavila nalaz kod privatnog liječnika, koji je ujedno zaposlenik iste bolnice, predstavlja ozbiljnu povredu prava pacijenata, ali i moralno i profesionalno neprihvatljivo ponašanje zdravstvenog sustava", poručuju iz Hrvatske udruge za promicanje prava pacijenata.
PANSION NA OTOKU
Užas u našem turističkom raju: Spavala s djetetom u apartmanu, a onda je ušao stranac...
Slobodno tržište
Vlada je ukinula uredbu, stigle su nove cijene goriva
Diljem Hrvatske
Problemi s povratom ove vrste ambalaže traju već nekoliko mjeseci: "U potpunoj smo blokadi..."
U Hrvatskoj pacijenti imaju pravo birati pružatelja zdravstvene usluge, bilo da je riječ o javnoj ili privatnoj ustanovi.
"Licencu izdaje liječnička komora, jednaku za sve djelatnike, bilo da rade u bolnici ili privatno. Nalazi i mišljenja izdana od strane licenciranih liječnika, bez obzira na to gdje su izdani, ne smiju biti ignorirani ili omalovažavani, osobito kada su utemeljeni na stručno provedenim dijagnostičkim postupcima", navode u priopćenju udruge.
"Šokirani smo odgovorima iz sustava"
Kažu da slučaj u kojem se odbija daljnja obrada pacijentice zato što je raniji pregled obavljen privatno otvara niz pitanja: "Je li riječ o sukobu interesa? Je li pacijentici uskraćena zdravstvena skrb zbog osobne ili institucionalne samovolje? Zašto se ne priznaju nalazi koji su stručno valjani, a izdani su od strane liječnika koji istovremeno radi u javnom sustavu?".
Praksa odbijanja privatnih nalaza, kažu iz udruge, destimulira pacijente da aktivno brinu o svom zdravlju i povećava troškove jer moraju ponavljati istre pretrage. Osim toga, navode, "povećava liste čekanja produbljuje nepovjerenje u zdravstveni sustav, i u konačnici ugrožava zdravlje i dostojanstvo pacijenata".
"Problem je veći nego što se čini"
Problem je, poručuju, puno veći nego što se čini,. "Zapravo smo šokirani odgovorima iz sustava koji navode da su neki privatnici neozbiljni. I to im onda toleriraju? Ako se nalaz ne priznaje jer je neozbiljan, zar ne bi onda takve privatne prakse treba zatvoriti jer fušare i upitna je kvaliteta rada i samo uzimaju pacijentima novac", poručili su.
"Laički rečeno: Zbog tegoba ideš na dijagnostiku, a onda na terapiju ako ti nešto nađu. Dijagnostiku čekaš. Ako imaš novaca, odeš privatniku i tamo naprave dijagnostiku SUTRA. Tako se odmah možeš predbilježiti za terapiju u javnoj ustanovi i pretekneš za par mjeseci ovoga tko nema novaca za privatnu dijagnostiku. Također poveći problem u Hrvatskoj predstavlja nepriznavanje nalaza specijalista iz EU", naveli su dalje u priopćenju.
Kažu i da pacijent koji posjeduje medicinsku dokumentaciju i recept iz druge zemlje članice Europske unije često ne može dobiti propisani lijek kod svog liječnika obiteljske medicine u Hrvatskoj, iako ga već koristi, već mora ponovno prolaziti kroz cijeli postupak – uključujući pregled, dijagnostiku i izdavanje novog recepta – kao da prethodni nalazi ne postoje.
Navode moguća rješenja
"Naprimjer jedan naš pacijent je za vrijeme svog boravka u Njemačkoj, imao problema sa srcem gdje je napravljena cjelokupna dijagnostika te je dobio stalnu terapiju. Po povratku u Hrvatsku, nije mogao nastaviti sa liječenjem jer je LOM odbio izdati recept jer nema preporuku specijalista iz Hrvatske", navodi udruga.
Kažu da je prvo morao čekati godinu dana na pregled kardiologa u Hrvatskoj da bi dobio isti recept za lijek kojeg je već koristio. "Tako se direktno ugrozila njegova sigurnost, a i prekršila prava pacijenta i osiguranika. Naravno ovaj pacijent nije čekao godinu dana, nego otišao privatno jer bi inače bez lijekova vjerovatno umro."
Navode i što misle da je rješenje problema:
"Za rješavanje ovog problema slijedi kompletna integracija sustava u CEZIHU, privatnih i javnih, a da se ne dogodi da pacijent naprimjer uzima neki lijek izdan od privatnog liječnika, a da to specijalist u bolnici ne zna, ili da se nepotrebno šalje dva puta na iste pretrage."
Traže i jasno definiranje i javno objavljivanje protokola o priznavanju nalaza iz privatnih ustanova, osobito kada ih izdaju liječnici koji su istovremeno zaposleni u javnim bolnicama.
"Pacijent nije kriv što sustav ne funkcionira. Pacijent ima pravo na pravovremenu, stručnu i kontinuiranu zdravstvenu skrb, bez obzira na to gdje je prvi put potražio pomoć", poručuju.
"Gdje je transparentnost?"
Hrvatska Udruga za Prava pacijenata je, poručuju, pripremila sveobuhvatni prijedlog kako riješiti probleme u odnosima privatnog i javnog zdravstva što će objaviti u narednim danima i službeno dostaviti Ministarstvu zdravstva.
Time se, kažu, otvara još jedno pitanje: "Zašto samo određene zdravstvene privatne ustanove imaju ugovore sa HZZO-om, ili čak samo za određene djelatnosti, na temelju čega se dobivaju ti ugovori, na temelju poznanstva ili kvalitete?".
"Gdje je transparentnost u odlučivanju koji mora biti javno dostupan. Zato još jednom naglašavamo važnosti refundacije troška pacijentima kada odu privatno bez obzira gdje išli jer se na taj način smanjuju liste čekanja i rješava sukob interesa rada liječnika javno i privatno", zaključili su iz Hrvatske udruge za promicanje prava pacijenata.