Otvorenje Europske prijestolnice kulture obilježeno je velikom cjelodnevnom proslavom. Najvažniji događaj je bila Opera industriale, središnji program otvorenja koji je počeo u 19 sati u Riječkoj luci. Tim programom Rijeka je odala poštovanje svojim radnicima, umjetničkoj avangardi i tradiciji kraja koji je okružuje te ujedno podsjetila na temeljne društvene vrijednosti na kojima je izgrađena moderna Europa.
Pročitajte i ovo
U splitskom kazalištu
Ministrica: "Utvrdili smo nepravilnosti i kršenja zakona"
Što će biti i s EPK?
Koronavirus donio probleme kulturi: Ne dođe li do promjene, život kreativaca bit će umjetnost preživljavanja
Opera industriale nastala je prema glazbenom predlošku riječkog umjetničkog dvojca JMZM (Josip Maršić i Zoran Medved) u orkestraciji hrvatskog kompozitora, maestra Frana Đurovića, izvelo ju je gotovo 150 izvođača, te nekoliko tisuća ljudi u publici, dok je režiju programa potpisao Dalibor Matanić.
Ova velika urbana opera koja se izvodi na otvorenom donijela je zvukove grada, industrije i buke, glazbu i efekte koji nastaju kombinacijom svjetlosti i tame te snažne simbole Rijeke i Europe.
Varioci, iskre, buka brusilica, limovi i željezarija – simboli su radništva i radnika koji su s ponosom gradili Rijeku.
Uz središnji program, provod i slavlje proširilo se na sve riječke ulice, trgove, kafiće i klubove, U organizaciji je sudjelovao veliki broj udruga, poduzetnika, umjetničkih organizacija i pojedinaca. U programu je nastupilo oko pet stotina izvođača.
U zborske i vokalne nastupe uključene su sve generacije - od djece do umirovljenika
U jutarnjem i prijepodnevnom dijelu programa, dominirale su plesne, dramske i glazbene izvedbe te nastupi dječjih zborova, vokalnih skupina i plesača odnosno plesačica. Posebno su bile zanimljive dnevne pop up izvedbe na neuobičajenim mjestima poput pjevanja ili plesa na Riječkoj ribarnici, ali i anti-turističke ture riječkim turističkim autobusom.
Već u popodnevnim satima na određenim lokacijama počeli su nastupi DJ-eva, kojih je u ukupnom programu, uključivo i večernja događanja po klubovima - bilo više od 30. Posebno se među njima izdvaja DJ Nicky Siano, vlasnik i dizajner prostora koji se smatra prvim njujorškim disko klubom, THE GALLERY i prvi resident kluba STUDIO 54.
Popodne su krenuli koncertni nastupi, rock, pop, jazz i blues izvođača i bendova, a ukupno je u cijelom danu uključivo i večernje nastupe po klubovima u Rijeci nastupilo više od 60 grupa koje su izvodile rock, pop, elektro i jazz glazbu.
U Pogonu kulture nastupili su Jonathan, Parafi, Fit, Denis&Denis, u klubu Život Elektro pop duo The Siids, u klubu Crkva tech house kolektiv Deep'n'Delicious. Više izvođača nastupilo je u Palachu u organizaciji RiRocka, a na brojnim drugim lokacijama redali su se nastupi Marka Tolje, Duška Jeličića Bonace, Šajete, Izeta Medoševića, Marinade…
Svjetleće instalacije
Više svjetlećih posebno dizajniranih prostornih instalacija postavljeno je na nekoliko lokacija u luci, a na lokacijama koje vode prema luci postavljene su prostorne instalacije – kaleidoskopi. U programu su sudjelovale i osvijetljene manje brodice i barke unutar akvatorija luke. Svoju središnju svečanost otvorenja Rijeka je završila najsnažnijim zvukom koji je okružuje još od pradavnih vremena. Zvončari ogromnom bukom zvona – magičnim starim poganskim ritualom – tjeraju zimu i najavljuju proljeće u europskoj prijestolnici kulture, novo doba u koje je Rijeka ušla 1. veljače 2020.
Nakon ove rapsodije zvuka, buke, svjetla i tame, nastavljen je program na trgovima i u klubovima, koji je potrajao do ranih jutarnjih sati nedjelje.
Rijeka je 1. veljače bila najzanimljiviji grad Europe, a to će ostati i tijekom čitave 2020. jer u kulturno-umjetničkom programu ova Europska prijestolnica kulture u 365 dana nudi više od 600 pojedinačnih događanja u koja je uključeno više od 300 organizacija iz 40 zemalja Europe i svijeta.