Zlostavljanje, vršnjačko nasilje, obiteljsko nasilje... samoozljeđivanje, suicidalne misli. Gotovo svaki poziv je poziv upomoć. S jedne strane djeca, s druge strane stručnjaci, koji u takvim situacijama znaju kako reagirati da bi pomogli. No, sada su oni sami došli u situaciju kada im treba pomoć.
Jedan telefonski poziv često znači sve
Jedan telefonski poziv često znači sve. Utočište, sigurnost, nadu. Nerijetko je to jedino mjesto na koje se oni koji trebaju pomoć mogu obratiti i gdje ih se doista čuje. Već 25 godina to je Hrabri telefon.
Jedno od lica iza telefonskog broja je i Alma Đafić, koja je dio Hrabrog posljednje dvije godine. Kao volonterka javlja se na njihovim savjetodavnim linijama tri do četiri puta na mjesec i kaže da se neki pozivi teško zaboravljaju: ''Svakako mislim da svima nama najteže padaju suicidalni pozivi, to je situacija u kojoj svatko od nas osjeća najveću odgovornost jer nismo sigurni zapravo što će se dogoditi s osobom kad spusti slušalicu.''
Pročitajte i ovo
TUŽNA SVAKODNEVNICA
Nasilje u školama: ''Čak i kada prijave odraslima što se događa, razumijevanje izostaje, a njihova patnja nastavlja se u tišini''
Pročitajte i ovo
PITANJE BUDUĆNOSTI
Nasilje u školama: ''Ne možemo od djece i mladih očekivati da se ponašaju drugačije ako im nismo pokazali kako''
Da bi uopće mogli dignuti slušalicu Hrabrog telefona, moraju zadovoljiti stroge uvjete: biti studenti i studentice završnih godina nekog od pomagačkih zanimanja – psiholozi, pedagozi, edukacijski rehabilitatori i proći pripremne edukacije jer se čuje svašta - od suicidalnih misli, samoozljeđivanja, bulinga, zanemarivanja do seksualnog zlostavljanja.
''U takvim situacijama definitivno postoji strah, ono što svi mi osjećamo su znojenje dlanova, lupanje srca, nekakvu knedlu u grlu'', kaže Đafić i dodaje da su tu najveća pomoć koordinatorice.
One uvijek pozorno osluškuju i uvijek su spremne pomoći, a jedna od njih je Helena Vučković: ''Važno nam je da se oni osjećaju ok ovdje. Važno nam je da imaju osjećaj podrške i da znaju da nam se mogu uvijek obratiti jer ovo nije lagan posao. Uvijek će slušati tuđe priče, tuđe sudbine, razne emocije se ovdje događaju i onda nam je bitno da se oni osjećaju dobro ovdje.''
Pozivi su anonimni i povjerljivi, reagira se hitno jedino ako se procijeni da je nečiji život ugrožen. Mjesto je ovo na kojem se onima koji zovu vjeruje, kaže Arijan, jedan od 29 volontera Hrabrog telefona: ''Mislim da su to najgore situacije da nam se javi dijete koje nema podršku čak ni vlastitih roditelja ili drugih bliskih ukućana ili koje upravo ti roditelji zlostavljaju tako da da, neka djeca sigurno jesu ta koja su ostavljena i prepuštena sama sebi i baš zato trebaju stvari kao Hrabri telefon.''
I roditeljima je potrebno da ih netko sasluša
Potrebni su i roditeljima pa za njih imaju posebnu liniju, a nju najčešće zovu roditelji djece koja su žrtve vršnjačkog nasilja.
Stela Božiček, volonterka, objašnjava: ''Nas nazovu najčešće roditelji koji vjeruju djeci i roditelji koji nailaze na stručnjake koji vjeruju, ali ne poduzimaju dovoljno da bi se to spriječilo tako da mislim da djeca dobe neku reakciju na to, ali da eto završi na tom da se razmišlja o tome da žrtve promijene razred, školu umjesto da se radi intenzivno na tome da se razred kvalitetno educira ili da se rade nekakve radionice da bi se spriječila ta specifična situacija.''
Klara Talajić volontira na chatu Hrabrog telefona. U početku joj je, kaže, draža bila telefonska linija, ali stvari su se brzo promijenile. Adolescenti radije biraju ovaj način komunikacije: ''Javljaju se s nekim temama s kojim se možda ne bi javili na telefon poput ljubavnih problema, ali često ima suicidalnih chatova i samoozljeđivanja kad se ponekad lakše javiti putem poruke nego reći na telefon.''
''Unazad par godina ti slučajevi samoozljeđivanja i suicidalnosti zaista jesu sve češći i češći'', dodaje Vučković.
Pročitajte i ovo
svaka kuna puno znači
I zvijezde mole za pomoć organizaciji koja pomaže najranjivijima: "Da bi nastavili podržavati druge, sad im treba podrška od vas"
Da su korona, lockdown, potres, recesija i neizvjesnost vremena u kojem živimo tome pridonijeli, na Hrabrom telefonu ne dvoje. Oni tome svjedoče svakodnevno. A zabrinjava najviše da oni koji se javljaju ne znaju zdrav i prihvatljiv način kako se utješiti, kako potražiti pomoć i podršku u svojoj okolini. ''A kako bi i naučili kad i osobe iz njihove okoline ne znaju možda kako se nositi s neugodnim osjećajima i onda ne znaju kako otvoreno razgovarati o tome, nemaju neki outlet kako da ispolje sve te neugodne misli i osjećaje'', upozorava Vučković.
Zato je još važnije da postoji mjesto poput Hrabrog telefona, koji bi nakon četvrt stoljeća postojanja konačno trebao dobiti svoje prostorije, vlastitu kuću u zagrebačkim Dugavama. No, hoće li se to doista i dogoditi pitanje je koje devet mjeseci prije predviđenog dovršetka radova još uvijek visi u zraku.
Pročitajte i ovo
PRAVOBRANITELJICA ZA DJECU
Imaju li djeca u Hrvatskoj budućnost? ''Ni u kriznim vremenima od toga ne smijemo odustati''
Hrabri telefon treba pomoć
''Od trenutka kad smo pisali taj projekt 2019. godine do danas cijene gradnje su otišle nebu pod oblake i sada nam za dovršetak projekta, gradnju kuće nedostaje velika količina novaca koju mi ne možemo ni na kakav drugi način dobiti, znači ne postoji nikakav drugi fond iz kojeg bi mi mogli dobiti sredstva za taj za gradnju kuće'', objašnjava predsjednica Hrabrog telefona Hana Hrpka.
Bez 100.000 eura koliko im nedostaje neće moći dovršiti gradnju, a ako to ne učine, sav novac koji su dobili u projektu, gotovo milijun i 110.000 eura, morat će vratiti, a Hrpka dodaje: ''Zapravo mi njih nemamo od kuda vratiti. Mi bismo se morali na neki način zadužiti. Zapravo Hrabri telefon nema neka svoja sredstva, mi ne možemo zaraditi novac.''
Pročitajte i ovo
Utjecaj pandemije na zdravlje
Kreće nova kampanja "Pomozite da Hrabri telefon i dalje zvoni": Mjesto gdje se djeca i mladi povjere o problemima
Sve njihove usluge su oduvijek besplatne. Gradnjom kuće željeli su da postanu još dostupnije, ali su se spletom okolnosti našli u situaciji u kojoj su od onih koji nude pomoć postali oni koji je traže. I to im teško pada, a još teže bi im bilo da Hrabri telefon moraju zatvoriti.
No, svaki problem ima rješenje i manji je kada se podijeli. To je i moto koji ih u radu vodi punih 25 godina i koji je dosad doslovce spašavao živote. Sada pomoć treba ljudima koji su posljednjih 25 godina mnogoj djeci bili jedino sigurno mjesto, jedina nada u spas, jedina pomoć.
Detalje priče o Hrabrom telefonu pogledajte u videoprilogu reporterke Provjerenog Maje Medaković.
Donirajte kako bi linije Hrabrog telefona i dalje mogle zvoniti.
Nazovite 060 801 801 (cijena poziva: fiksna mreža 0,50€ /3,75kn, mobilna mreža 0,67€/5,05kn, PDV uključen) za one kojima možemo promijeniti život.
Na stranici https://hrabritelefon.hr/#donations-section pronađite i više informacija o aktivnostima Hrabrog telefona i načinima donacije.
Emisiju gledajte četvrtkom navečer na Novoj TV, a više o pričama iz Provjerenog saznajte na novatv.hr/provjereno
Propustili ste emisiju? Pogledajte je besplatno na novatv.hr