Logično, takve mudre sugestije uglavnom čujemo od starijih vozača, jer oni, vjerujemo, poznaju materiju. No savjeti tih samozvanih eksperata nisu uvijek točni te su u mnogim slučajevima i kontraproduktivni, pa čak i opasni. U suradnji s njemačkim stručnjacima, odlučili smo provjeriti koliko ima istine u takozvanim 'šoferskim savjetima'.
Pročitajte i ovo
Javna dražba
Najjeftnije vozilo prodano je za 300 eura, a najskuplje za čak 40.000 eura plus PDV: Pogledajte o čemu je riječ
Neslavna lista
Mnoge će iznenaditi: Vozači ovih marki automobila čine najviše ozbiljnih prekršaja
Bolje gume staviti na stražnju osovinu
Bolje gume montirati na pogonsku osovinu, dakle, u većini slučajeva na prednje kotače jer većina automobila ima prednji pogon, savjet je koji ste zasigurno čuli mnogo puta. Ispitivanja sigurnosti pokazala su, međutim, kako gume u boljem stanju trebaju biti na stražnjim kotačima, jer upravo stražnja osovina jamči ukupnu stabilnost vozila. U slučaju zanošenja u zavoju, stražnja osovina s lošim gumama neće moći ostvariti učinkoviti kontakt s podlogom, čija je posljedica potpuno zanošenje vozila i izlijetanje s ceste.
Ako se lošije gume nalaze naprijed, automobil će, u istoj situaciji, zadržati putanju stražnjeg kraja ali će početi proklizavati preko nosa. No to se lako rješava jednostavnim trikom, pritiskanjem kvačila, ili kod vozila s automatskim mjenjačem, otpuštanjem gasa. Konačno, proklizavanje preko nosa znatno je benignija pojava nego li proklizavanje preko repa. Mi smo se u to uvjerili u više navrata na testnom poligonu škole sigurne vožnje. Najbolje je imati sve četiri gume u istom stanju, po mogućnosti čim novije, i obvezno neka budu od istog proizvođača i, razumljivo, istog tipa.
Motor ne treba grijati, no ne treba ga ni 'gaziti' nakon paljenja
Slijedeći savjet kojeg smo provjerili jest onaj da motor treba grijati prije nego se krene na vožnju. Dapače, potpuno krivo, čak i kod starijih automobila. To bespotrebno troši gorivo i nervira susjede, a za pojedine motore je i iznimno štetno jer nema adekvatnog podmazivanja. U Njemačkoj, primjerice, plaćate kaznu ukoliko upalite automobil i ostavite ga da radi u praznom hodu. Ipak, pri vožnji s hladnim motorom treba se držati određenih pravila: nikako nemojte odmah nabijati gas te vozite samo u središnjem području okretaja. Dakle, upalite auto, zavežite pojas i krenite. Tako ćete najprije postići radnu temperaturu ulja koje tada ima optimalnu viskoznost.
Žuta svijetla poboljšavaju vidljivost? Čisti mit
Mnogi iskusni vozači tvrde kako žuta svjetla jamče bolju vidljivost, a teorija se prvenstveno oslanja na stare francuske automobile koji su imali žute farove. Žuta svjetla uopće ne poboljšavaju vidljivost. Dapače, ljudsko je oko naviklo na svjetlije tonove, a žuta boja mu je neprirodna pa čak i naporna. Na koncu, pojava Xenon svjetala svima je pokazala koji je pravi put. Nikada ne stavljajte žute žarulje, ne premazujte svjetla žutom prozirnom bojom te nemojte lijepiti takozvane tuning folije u boji . Čak niti u slučaju svjetala za maglu s kojima bi mogli privlačiti pozornost u susjedstvu.
Ne miješajte malo benzina s dizel gorivom zimi
Zimi treba uliti malo benzina u spremnik dizelaša. Teorija je to, prema kojoj ćete spriječiti zamrzavanje dizelskog goriva tijekom oštrog zimskog perioda i temperatura ispod ništice. Ta je teorija, doduše, imala svojevrsnu primjenu kod starih motora, posebice radnih strojeva, no danas to nipošto nemojte učiniti sa svojim automobilom. Benzin u dizelu može začepiti sustav injektora ili ga čak i uništiti, može oštetiti katalizator, a kod novih motora može doći i do potpune havarije. Vani su sva dizelska goriva postojana do temperature od minus 24 stupnja. Poznavajući ranija iskustva, ne možemo tvrditi da su i kod nas toliko dobra, no stvari definitivno idu nabolje.
Ne prati vjetrobrane alkoholom
Alkohol može biti nadomjestak tekućine za stakla. Ako vam stari šofer predloži natakanje čistog alkohola u posudu tekućine za vjetrobranska stakla, bolje ga nemojte poslušati. Istina, alkohol snižava kritičnu točku zaleđivanja kod vode no, u biti je potpuno čist, dakle, nema nikakvih dodataka za čišćenje pa će vam stakla i dalje ostati posve prljava. Zimi je to, vrlo opasno. Kupujte isključivo provjerene tekućine za stakla. Danas na tržištu postoje razni proizvodi koji, istina, štite od zaleđivanja ali poneki od njih više prljaju nego što čiste stakla.
Vijke na kotačima ne stežite do krvi, a tlak u gumama neka bude uvijek optimalan
Vijke na kotačima zategnite najjače što možete. Ovaj je savjet potpuno kriv jer donosi više štete nego koristi. Određeni moment sile, pri zatezanju vijka, ne smije se prekoračiti, što stoji i u uputama za uporabu automobila. Važno je sve vijke pričvrstiti jednakom jačinom čime se izbjegava mogućnost krivog nasjedanja naplatka na glavu osovine. Ukoliko nemate moment ključ, oslonite se na osjećaj.
Spustiti tlak u gumama u snježnim uvjetima. Kod zimskih guma tlak treba biti jednak onome kao kod ljetnih guma. Automobili su, zajedno s gumama, optimizirani upravo za propisani tlak. Te vrijednosti možete pronaći u uputama za uporabu, na unutarnjoj strani poklopca spremnika za gorivo ili na okviru vrata. Barem jednom u dva tjedna provjeravajte tlak u gumama, neovisno o vremenskim uvjetima.
Automobil usporavajte motorom, a ne u leru, upravljiviji je
Na putu prema semaforu na kojem gori crveno, ubacite u prazan hod. Ovaj savjet vrijedi samo za starija vozila. Stari motori, koji nemaju napredan sustav usisa, u praznom hodu troše osjetno manje nego kad se koči motorom. Noviji motori pri kočenju motorom, dakle kada je automobil u brzini i u režimu viših okretaja, ne troše ništa više nego kada su u leru. Kočite motorom jer automobil ostaje upravljiviji.
I to je to. Dakle, mnoge od poznatih teorija u stvari su čiste zablude ili su, pak, razvojem tehnologije, to postale. Poslušajte isključivo riječ renomiranih stručnjaka te vozite po osjećaju, a ono najvažnije je da - vozite oprezno. Emisiju Automotiv gledajte nedjeljom, u jutarnjem programu Nove TV.