U središtu Mliječne staze

Astronomi 20 godina mozgali oko čudnog odsjaja: Evo što je!

U središtu naše galaksije živi kolosalni 'zmaj', a kad se probudi iz sna, njegova vatra pali i okolne galaksije.

Astronomi su gotovo 20 godina mozgali oko čudnog odsjaja Magellanovog toka, a jučer je otkriven vjerojatni pravi uzrok - 'zmaj' u centru naše galaksije, odnosno supermasivna crna rupa.

Pročitajte i ovo Slika nije dostupna Novi pogled ISPLATI SE ZAVIRITI Prizori kakve nikad nećete pogledati uživo Slika nije dostupna Zvijezda 'u bijegu' Otkrivena još jedna hiperbrza zvijezda

>> Svjetliji od punog Mjeseca: Ovaj komet pamtit ćete do kraja života!

Prije dva milijuna godina, supermasivna crna rupa u centru naše galaksije erumpirala je toliko jakom eksplozijom da je zapalila oblak udaljen čak 200.000 svjetlosnih godina.

Milijuni, milijuni...

Do tog otkrića došao je profesor Joss Bland-Hawthorn sa Sveučilišta u Sydneyu. Ono je uzbudljiva potvrda da crne rupe mogu 'treptiti' između maksimalne snage i potpunog isključenja, u kozmički gledano, kratkim vremenskim razdobljima.

'20 godina astronomi su sumnjali kako se dogodila tako značajna eksplozija, ali sada znamo kad se taj usnuli zmaj, koji ima masu četiri milijuna puta veću od Sunca, probudio i rigao vatru 100 milijuna puta većom snagom nego što to danas čini', slikovito je opisao Hawthorn, a prenosi Science Daily.

Konačno 'svanulo'

Dokazi za to otkriće dolaze iz dijelova Magellanovog toka, koji predstavlja trag vodika u svemiru i koji se proteže iza dvije prateće galaksije našoj galaksiji, Mliječnoj stazi i koje se zovu Veliki i mali Magellanov oblak.

'Još od 1996. smo svjesni da Magellanov tok ima čudan sjaj, ali nismo razumjeli njegov uzrok. Tad mi je ove godine, konačno svanulo da to mora biti znak, fosilni ostatak, golemog izboja energije iz supermasivne crne rupe u središtu naše galaksije', istaknuo je Hawthorn.

Od računalne simulacije do otkrića

Regija oko supermasivne crne rupe ili običen crne rupe naziva se Sagittarius A*. Ono emitira infracrveno, ultraljubičasto, x i gama zračenje. Treptaji tog zračenja mogu se uzdići kad mali plinoviti oblaci padnu na vrući disk materije koji se okereće oko crne rupe.

'2010. je NASA-in satelit Fermi otkrio dva ogromna mjehura vrućeg plina kako se šire od centra naše galaksije i koji prekrivaju gotovo četvrtinu noćnog neba na Zemlji', istaknuo je Hawthorn.

Ranije ove godine računalne simulacije podataka sa satelita Fermi, koje su napravljene na Sveučilištu Kalifornija u Santa Cruzu, kontroverzno su sugerirale da im je uzrok kolosalna eksplozija s područja Sagittariusa A*, unutar posljednjih nekoliko milijuna godina.

'Kad sam vidio to istraživanje, shvatio sam da bi taj isti događaj mogao objasniti misteriozan koji vidimo u Magellanovom toku', zaključio je Hawthorn.

Uskoro vatromet i u vašem gradu

'Sama galaksija i sve zvijezde u njoj nikad ne bi mogle proizvesti dovoljno UV zračenja da bi bile odgovorne za takvo što. Stoga je jedino objašnjenje kako je to poteklo od našeg zmaja, masivne crne rupe', naglasio je Hawthorn.

Na pitanje hoće li takvih kataklizmičkih ekplozija biti i ubuduće, profesor odgovara potvrdno. 'Da, naravno! Postoji oblak plina naziva G2 kojeg astronomi diljem svijeta prate u očekivanju da će pasti na našu crnu rupu početkom iduće godine. Oblak je malen, ali radujemo se vatrometu!', rekao je na kraju Hawthorn.

Nadajmo se da će vatromet biti lokalnog karaktera. Vrlo lokalnog.