Otišli su u Bruxelles predstaviti mjere reformi, no ministri Lalovac i Grčić nisu se nadali da Europska unija neće biti zadovoljna njihovim radom. Ipak je to jedna institucija vrhunskih eksperata koji neće dozvoliti provlačenje kroz prste ili dopustiti Hrvatskoj da zbog njezine nedovoljno dobre politike strada njihov europski san.
Pročitajte i ovo
Svake sekunde - 1000 eura!
Ovogodišnja blagdanska potrošnja ruši sve rekorde, a Hrvati su naročito slabi na jedno: Brojke će vas šokirati
Dobar početak tjedna
Odlična vijest za vozače: Od utorka pojeftinjuje gorivo, poznate su nove cijene
Nakon što su se vratili s puta, ministri su predstavili plan dodatnih mjera ušteda. Najavili da neće dirati poreze, plaće i socijalna davanja, ali će povećati neke trošarine i naknade. Dio se ostvario, a posljedice ćemo tek osjetiti.
Dvostuki udar: U tjedan dana gorivo poskupljuje dva puta
"Cijena energenata, cijena nafte i benzina je spirala podizanja cijena. To znači da nema proizvoda koji nije ovisan o cijeni naftnih derivata i energenata", kazao nam je stručnjak za financijske institucije i tržišta, profesor Drago Jakovčević s Ekonomskog fakulteta u Zagrebu.
Također napominje kako o cijeni energenata ovise i transportni troškovi, troškovi grijanja te troškovi opskrbe električne energije. "Kad podignete tu cijenu vi smanjujete profitabilnost svih sektora, osim naftne industrije, odnosno države koja se na taj način financira jednim dijelom, a s druge strane smanjujete bruto domaći proizvod", dodao je profesor Jakovčević.
Lančani rast cijena
Da bi drastično poskupljenje cijena goriva moglo utjecati na kućni budžet građana smatra i predsjednik Saveza udruge za zaštitu potrošača Hrvatske, Nenad Kurtović. "Uvijek je bila ista priča, tako se ni ovaj put neće razlikovati od prijašnje prakse. Ako smo podigli cijenu nečega što je osnova, a nema proizvoda u koji energija nije uključena, onda možemo očekivati lančani rast cijena. Nema smisla govoriti da se to neće dogoditi", smatra Kurtović.
Svi misle isto, cijene proizvoda i usluga koje su direktno povezane sa transportom, zasigurno će rasti. Da se taj rast neće dogoditi preko noći, te da će sustav deflacije taj rast sigurno usporiti smatra predsjednik Nezavisnih hrvatskih sindikata, Krešimir Sever. "U sustavu kada je kupovna moć građana slaba, svako podizanje cijena utjecalo bi i na slabiju potražnju. Stoga će svatko najmanje tri puta pomisliti prije nego što se odluči na podizanje cijena", misli Sever.
Smatra i da će opterećenje te udar na džepove najviše osjetiti građani koji kupuju gorivo za svoje automobile.
"U nekim boljim godinama gospodarstvo bi to iskrcalo na povećanje cijena, sada će se truditi da to ne naprave, upravo zbog deflacije u kojoj se nalazimo i slabe potražnje te s obzirom da su unutarnje rezerve kod većine u gospodarstvu do maksimuma istrošene. Bojimo se da bi to moglo izazvati efekt pritisaka traženja novih ušteda iznutra. Ako se one neće moći ostvariti tada bi mogli pritisnuti na materijalna i druga prava radnika ne bi li amortizitali to poskupljenje goriva. Vlada je s tim trebala računati. Ovo je sasvim sigurno ozbiljan udar", objašnjava Sever.
'Sve su to loše strane loših politika'
Udar na standard
Uvjeren je da će za početak cijene početi dizati najprije prijevoznici, bilo da se radi o prijevozu roba ili ljudi. Tako da bi uskoro mogli očekivati rast cijena svih vrsta transporta dok će se rast cijena goriva na poskupljenje samih proizvoda odražavati postepeno ne bi li se izbjegao vidni efekt povećanja cijena. Ono najbitnije je da će ova odluka Vlade dugoročno utjecati na standard građana, pitanje je samo vremena.
Da je ovo udar na standard smatra i profesor Jakovčević. "Zagreb je zbog troškova inflacije postao najskuplji europski grad. To je inflacija koja utječe na rast cijena bez obzira na ponudu i potražnju. Od energenata, režija, komunalnih režija, lijekova, stomatoloških i ostalih zdravstvenih usluga, mi smo tu toliko porasli u cijenama da sprječavamo rast standarda ljudi. U Hrvatskoj s obzirom na prosječni dohodak, s obzirom na plaće i na BDP - imamo previsoke cijene. Ovo povećanje je još jedan udar na standard", rekao nam je profesor Jakovčević te dodao kako je ovaj potez Vlade palijativo rješenje, odnosno vatrogasna mjera.
Sa svakim povećanjem cijena groiva rastu i cijene prehrambenih proizvoda, to je pravilo koje se nikada nije prekršilo. No, isto tako se nije dogodilo ni da smanjenjem cijena goriva te iste cijene - padnu.
Vlada je trebala raditi na povećanju gospodarskog rasta. Tako bi se najbolje punio državni proračun. Svakim novim reformama i rezovima u jednom sektoru indirektno se utječe na ostale sektore. U kojoj mjeri će rast cijena naftnih derivata utjecati na rast cijene prosječne potrošačke košarice i što će ono značiti za kućni budžet, ostaje nam pričekati i vidjeti.
Iz Vlade tvrde da je gorivo jeftinije nego prije i da ovo povećanje trošarina neće utjecati na porast cijena.
Rast cijena osnovnih živežnih namirnica nitko ne želi predviđati, no također nitko ne može sa sigurnošću tvrditi da u jednoj od najsiromašnijih zemalja Europske unije nećemo jesti najskuplji kruh.
DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook