Što sve posjeduju, koliko novca imaju i primaju: Kako se ministri i ostali dužnosnici provlače kroz rupe u zakonima
Piše A. Ž.,
15. ožujka 2023. @ 13:20
Rupe u zakonima omogućuju prikrivanje imovine ili prijavljivanje niže vrijednosti u svim zemljama jugoistočne Europe, a u postupku provjere imovinskih kartica ističu se brojni nedostaci, upozorio je u svojoj analizi Institut za javne financije.
Podijelite
Jesu li imovinske kartice efikasan instrument sprječavanja korupcije u jugoistočnoj Europi ili tigar od papira? Odgovor na to pitanje potražili su Vjekoslav Bratić, Martina Pezer i Branko Stanić s Instituta za javne financije (IJF) i u analizi postupka provjere imovinskih kartica pronašli brojne nedostatke u postupku njihove provjere.
No, u svojem osvrtu nude i preporuke za učinkovitije provjere s ciljem povećanja odgovornosti institucija i jačanja vladavine zakona.
Imovinske kartice su snažan, ali nedovoljno iskorišten instrument sprječavanja korupcije i protuzakonitoga financiranja, u prvom redu među javnim službenicima, a osobito politički izloženim osobama, navodi se u analizi imovinskih kartica.
Rupe u zakonima
Upozoravaju da rupe u zakonima omogućuju prikrivanje imovine ili prijavljivanje niže vrijednosti u svim zemljama jugoistočne Europe, a u Hrvatskoj je primjerice samo nad 1,19 posto obveznika podnošenja imovinskih kartica provedena detaljna provjera.
Analizom Instituta za javne financije u u okviru projekta ''Provedba
zajedničkih antikorupcijskih rješenja i primjera dobrog upravljanja u
jugoistočnoj Europi: inovativne prakse i javno-privatna partnerstva'' obuhvaćene su Bugarska, Hrvatska, Mađarska, Rumunjska, Albanija, Bosna i Hercegovina, Sjeverna Makedonija, Crna Gora i Srbija.
Ključni nedostaci u postupku provjere kartica su ograničen broj obveznika prijavljivanja imovine, nepostojanje sveobuhvatne i precizne definicije darova, razlika između prijavljene i stvarne vrijednosti imovine, manjak osoblja za provjeru imovinskih kartica, razdoblje i oblik javne objave kartica te manjkava definicija i provedba kazni.
Ilustracija(Foto:
Getty Images)
U Hrvatskoj se analizom za 2021. izdvaja nekoliko ključnih nedostataka:
u imovinskim karticama ne objavljuje se ime supružnika ili izvanbračnih partnera obveznika te postoji mogućnost da oni ne obavijeste obveznike o imovini koju posjeduju
12 posto obveznika dostavilo je imovinske kartice nakon propisanoga roka, tj. tek nakon ponovljenog poziva za podnošenje
postojeće kazne ne motiviraju obveznike na pravovremeno podnošenje
Povjerenstvo za odlučivanje o sukobu interesa kao nadležno tijelo ima najmanje zaposlenika od svih analiziranih zemalja
imovinske kartice se uklanjaju iz javnih registara godinu dana nakon što osoba napusti dužnost čime se ubrzava proces zaboravljanja i onemogućuje istraživački rad medija, civilnoga društva i ostalih dionika
Analiza nudi ključne preporuke za djelotvornije provjere imovinskih kartica u analiziranim zemljama
učiniti postupak provjere koherentnijim, tj. ojačati detaljne provjere i usporedbu s podacima iz drugih registara
poboljšati pravnu osnovu u području prijave imovine
međusobno povezati različite registre (fizičkih i pravnih osoba, imovine, vrijednosnih papira, itd.)
povećati njihovu transparentnost i digitalizaciju
učinkovito provoditi kažnjavanje
redovito koristiti velike podatke za rano otkrivanje koruptivnih rizika
Analizom se Hrvatska izdvaja i po primjerima dobre prakse:
novim zakonom je povećan broj obveznika podnošenja imovinskih kartica za 1250 pa je u 2022. broj obveznika bio 3350
sustavnom izradom edukativno-informativnih materijala učinjen je značajan napredak u podizanju svijesti javnosti o opasnostima zanemarivanja pitanja sukoba interesa
imovinske kartice su dostupne u formatima XML, JSON i PDF, uz naprednu pretragu po brojnim obilježjima podnositelja
Povjerenstvo imovinu koja nije prijavljena u imovinskoj kartici provjerava i u drugim registrima kao što je sudski registar, registar poslovnih subjekata, registar nekretnina, baze podataka porezne uprave, itd.
imena sankcioniranih osoba dostupna su u odlukama Povjerenstva koje se objavljuju na službenim mrežnim stranicama
politički imunitet ne sprječava istragu i kazneni progon, a svim odgovornim službenim osobama imunitet se može ukinuti
Prikazani nedostaci, ali i dobre prakse te preporuke za učinkovitije
provjere imovinskih kartica smjernice su za sve dionike. Njihovom
primjenom povećala bi se odgovornost obveznika i nadležnih institucija, a imovinske kartice postale bi još bitniji instrument sprječavanja korupcije i protuzakonitoga financiranja, istaknuto je u analizi Instituta za javne financije.