"U tri bitna segmenta matematičke, čitalačke i prirodoslovne pismenosti dosegli smo ono što nam je plan do 2030. u okviru strategije razvoja obrazovanja", rekao je u utorak ravnatelj Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja Vinko Filipović na predstavljanju osmog ciklusa OECD-ova Međunarodnoga programa za ispitivanje znanja i vještina petnaestogodišnjih učenika.
U istraživanju PISA 2022 sudjelovalo je oko 690.000 učenika iz 81 zemlje diljem svijeta, a ispitivanje je u Hrvatskoj provedeno u ožujku i travnju 2022. godine u 178 srednjih i dvije osnovne škole. Ukupno je sudjelovalo 6135 petnaestogodišnjih učenika.
Učenici gimnazija imali su najbolje rezultate i najmanji postotak ispod razine postignuća. Najlošije rezultate imali su učenici trogodišnjih strukovnih, industrijsko-obrtničkih programa, posebno iz matematike, gdje ih je više od 70 posto bilo ispod razine postignuća.
Ove godine fokus je bio na matematičkoj pismenosti, a Hrvatska se u tom području s 455 bodova našla na 36. mjestu od 81 države. Nalazi se u najmanjoj razlici dosad u odnosu na prosjek zemalja OECD-a, koji se uzima kao referentan, rekao je Filipović.
Prvo mjesto u svim testiranjima, pa tako i u matematičkom zauzimaju Singapur, Kina - Hong-Kong i Makao, dok je od europskih zemalja u svemu najuspješnija Estonija.
Od nas su lošiji Island i Izrael. Od nama bliskih zemalja Slovenija je u prosjeku OECD-a, a ispod nas su Grčka, Rumunjska, Bugarska i Srbija.
Rezultati su pokazali da je svaki treći učenik test riješio ispod razine postignuća. Dosad su dječaci bili nešto bolji kad je u pitanju matematička pismenost, no sada prvi put nema velike razlike između dječaka i djevojčica.
Hrvatski učenici najbolje rezultate pokazali u čitalačkoj pismenosti
Hrvatski su učenici na čitalačkoj pismenosti zauzeli 26. mjesto od 81 zemlje. Po čitalačkoj pismenosti Hrvatska se nalazi u prosjeku OECD-a, zajedno s Latvijom, Španjolskom, Norveškom, Portugalom, Belgijom, Njemačkom, Austrijom, Francuskom, Izraelom, Mađarskom i Litvom.
Hrvatska je bolja i od Slovenije, koja se nalazi ispod prosjeka OECD-a. U skupini europskih, relevantnih zemalja koje su ispod prosjeka OECD-a još su i Nizozemska, Slovačka, Srbija, Island i Rumunjska. Najuspješniji u čitalačkoj pismenosti je Singapur, a od europskih zemalja Irska.
Testove je ispod razine prolaznosti riješilo 23 posto učenika, dok je prosjek OECD-a 26 posto učenika ispod razine.
Djevojčice su znatno bolje u našim školama po čitalačkoj pismenosti od dječaka. Hrvatska se, istaknuo je Filipović, u čitalačkoj pismenosti praktički izjednačila s prosjekom zemalja OECD-a. Razlika je svega jedan bod u odnosu na 20 bodova koliko je bilo 2009. godine.
Prirodoslovna pismenost - Hrvatska na 31. mjestu
I u testovima prirodoslovne pismenosti Hrvatska se u ovome ciklusu našla u prosjeku OECD-a. Hrvatska je na 31. mjestu i ima dva boda manje od prosjeka OECD-a. OECD ima 485, a Hrvatska 483 boda. U toj grupi zemalja u prosjeku OECD-a su još Nizozemska, Francuska, Mađarska, Španjolska, Portugal i Litva.
Od europskih zemalja opet je najbolja Estonija. Od Hrvatske su lošije Norveška, Italija, zatim Izrael, Slovačka, a iz našeg okruženja, Srbija, Crna Gora i Kosovo.
Što se tiče trendova, u odnosu na OECD zaostajemo 2022. samo dva boda u odnosu na 2018. kad smo zaostajali 17 bodova.
Kada je u pitanju spol, ovdje imamo izvjesnu promjenu u odnosu na dosadašnje vrijeme, u smislu da je znatna razlika u korist djevojčica kada je u pitanju prirodoslovna pismenost, što dosad u tolikoj mjeri nije bilo.
"Ovo istraživanje radilo se u vrijeme COVID-a. Učenici u Hrvatskoj u vrijeme COVID-a izostali su iz nastave 2,5 mjeseca, a učenici u zemljama OECD-a 4,4 mjeseca. Ja bih rekao da mi držimo konstantu, a prosjek OECD-a je pao. Znači, možemo zaključiti da je zapravo Hrvatska dobro radila tijekom pandemije", kazao je Filipović.