Jedan od projekata koje Zoran Milanović naziva ključnim za sljedeću godinu, monetizacija autocesta, ulazi u svoju novu fazu: 5 zainteresiranih međunarodnih konzorcija dobilo je od Vlade ovog tjedna - uvjete monetizacije.
Najniža cijena, ispod koje država ne ide, je 18 milijardi i 750 milijuna kuna.
Pročitajte i ovo
Uzajamne optužbe
Turudić o Milanoviću: "Neću polemizirati s čovjekom koji se nije odazvao pozivu domovine"
SJEDNICA VLADE
Plenković sasuo paljbu po SDP-u: "Postali su demagoško-populistička nakupina"
Tko sve želi upravljati hrvatskim autocestama objasnio je Mislav Bago.
U financijskom smislu to su kapitalci. Par tisuća milijardi eura oni su teški u ovome trenutku. Riječ je o nekoliko grupacija.
Najveća i najpoznatija je Goldman Sachs, francuski Vinci, Allianz, a tu su i neki hrvatski mirovinski fondovi. Goldman Sachs je jedan od najvećih investicijskih fondova u svijetu.
Evo što piše u Nacrtu ugovora za monetizaciju autocesta: Nabrojani uvjeti
Potom je tu australski Macquare fond također uključen s hrvatskim mirovinskim fondovima.
Slijede tvrtke koje se bave iznajmljivanjem ili koncesijama cesta diljem Europe, kao talijanska tvrtka Atlantia, španjolska Cintra i austrijski Strabag. To je pet grupacija koje će u sljedećim tjednima i mjesecima pregovarati s Vladom. Negdje u veljači ćemo znati koja je to cijena.
A što određuje cijenu?
Nekoliko je faktora koji će određivati cijenu. Ono što smo znali je Vladina posljednja crta ispod koje se ne ide.
Najosnovnija faza pregovaranja su godine koncesije - ako su godine koncesije manje onda će vrlo vjerojatno cijena biti manja, a ako su godine koncesije 40 onda će cijena biti veća.
Također će se pregovarati i o onome što sve građane ove zemlje zanima, a to je cijena cestarine, odnosno kako i na koji način će se utvrđivati - Vladin prijedlog je ili prijedlog stručnjaka da se cestarine usklađuju kako raste ili pada inflacija.
Monetizacija autocesta ulazi u završnu fazu: Izrađen Nacrt ugovora s uvjetima
I ono što je također važno - kako se utvrđuje rizik. Primjerice ako bi rasla dobit na autocestama od novog koncesionara onda bi Vlada zajedno s koncesionarom dijelila dobit, ali ako padne sa sadašnjeg prometa onda se naravno mora naći način da se obešteti koncesionara.
Premijer kaže da bi se tim novcem zatvorio veći dio kredita za autoceste. O kojim je iznosima riječ?
Mi znamo ispod koje cijene se ne bi dala koncesija. To je u ovome trenutku 18 milijardi i 750 milijuna kuna. To je najniža cijena, za to se neće pregovarati.
'Kako to da strancima upravljanje autocestama može biti profitabino, a Hrvatskoj ne?'
No, u ovom trenutku hrvatske ceste ili bolje reći država mora osigurati 30 milijardi kuna da se trenutno kredtiraju. Ako propadne plan, ako nitko ne ponudi što je Vlada zamislila onda nam preostaje ovaj scenarij - 60 milijardi kuna trebamo vratiti do posljednje rate 2037. godine kada će ceste biti Hrvatske jer su do tada pod vlasništvom banaka.
DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook