Kako odoljeti zovu marketinga koji vreba doslovno iz paštete i gađa nas ondje gdje smo najtanji - na stvaranje vlastite vrijednosti isključivo prema onome što kupujemo i posjedujemo?

Galerija


Veliko sezonsko sniženje, još samo ovaj tjedan, ne propustite ugrabiti priliku, još malo pa nestalo! Iz dana u dan bombardirani smo oglasima, letcima i reklamama, a ako smo korisnici novih medija šarenim natpisima koji nas pozivaju na kupnju nema kraja. Oglasi se sami uključuju, a čak se pušta i automatska reprodukcija glasa i dok se nismo ni okrenuli uvučeni smo u začarani marketinški krug. Možemo li se iz njega izvući?

"Najbolji način borbe protiv bilo kakvih impulzivnih odluka - da li pod utjecajem atmosfere, pogodnih osjećaja, stresa ili nelagode jest da zaista znamo što nam treba i što nam naš kućni budžet dopušta da si kupimo", Andrea Lučić s katedre za marketing s Ekonomskog fakulteta u Zagrebu.

Andrea Lučić (Printscreen Informer)
Andrea Lučić (Printscreen Informer)


Pritisak da nešto moramo imati stvara se na različite načine. To je dojam da je nešto izrazito povoljno ili se određena ponuda izdvaja kao jedinstvena i do sada neviđena. Dobro arhitektonski osmišljena trgovina s određenim rasporedom garderobe, uz kombinaciju mirisa, boja i rasporeda svjetla nesumnjivo utječu na to koliko ćemo potrošiti.

"Postoji nešto što se zove prigoda. To je svakako vrijeme Božića i Adventa kada se stvara atmosfera koja je pogodna za donošenje iracionalnijih potrošačkih odluka nego što je slučaj u drugim vremenima. Stvara se atmosfera pomoću koje trgovci uspijevaju prodati puno više nego što kupci doista trebaju", kaže Lučić.

Potrošači se tome mogu oduprijeti tako da se svaki puta zapitaju donosim li odluku o potrošnji zato što se osjećam dobro ili mi to doista treba i mogu si priuštiti. Zlatno je pravilo da ne kupujete gladni, tužni ili nervozni jer ćete se opet tako osjećati kada dobijete bankovni ispis stanja na računu na kraju toga mjeseca.

Velika moć influencera

Vezani članci Sniženje, ilustracija (Foto: Marko Lukunic/PIXSELL) Planirate u kupovinu? Upravo su počela velika sezonska sniženja, pogledajte kad će biti najpovoljnije Mato Orlović, dopitnik nagrade najradnika projekta Mali svjetionik (Foto: Dnevnik.hr) - 2 Ovog su čovjeka proglasili najboljim radnikom u Hrvatskoj, a ono što je učinio s vrijednom nagradom nikog neće ostaviti ravnodušnim

"Mi upravljamo samim sobom na način da stvaramo svijest o svojim raspoloženjima, psihičkim stanjima i načinu na koji donosimo odluke. To se može napravit na način da sami sebe pratimo, prepoznajemo svoja ponašanja i da ne djelujemo na sebe militantno i izrazito agresivno nego da smo strpljivi u tome da vidimo koji su stvarni motivi kupovine", tumači Andrea Lučić.

Društveni mediji i suvremeniji načini oglašavanja sve više uzimaju maha. Međutim, u okviru toga nije ključna potrošnja nego...

Reklame na sve strane (Printscreen Informer)
Reklame na sve strane (Printscreen Informer)


"Stvaranje jednog dojma da drugi imaju sve, da su tuđi životi izrazito uspješni i da si sve mogu priuštiti jer društvene mreže plasiraju samo najbolje trenutke života i naravno da se stvara neizravni pritisak da bismo bili sretni moramo stvoriti takav dojam što se vrlo često seli na imanje, odnosno posjedovanje određenih proizvoda", kaže Lučić.

Zanimljivo je kako društvene mreže gotovo ne trebaju oglase. Ako imate nalog i želite biti u trendu prateći određene influensere, samo listanje njihovih stranica dovoljno je da poželite nešto kupiti.

Trgovci znaju puno više o potrošačima nego potrošači o trgovcima

"Ako pogledate u sličnom su vam problemu danas i medijske kuće svijetu koji se također muče kako će svoj neupitni utjecaj naplatiti zbog trendova u marketinškom svijetu gdje s online baneri više ne pojavljuju, sve je više ugroza autorskih materijala itd.", ocijenio je Domagoj Bebić s Fakulteta političkih znanosti.

"Postoji jako velika asimetrija informacija. Trgovci znaju puno više o potrošačima nego što potrošači znaju o trgovcima. Potrošači u trenutku donošenja svoju odluku svode na vrlo ograničeni trenutak svoje vrlo često iracionalne procjene je li taj proizvod nužan u njihovom kućanstvu. Zbog toga to nije fer prema potrošačima, ali ono što potrošači ne razumiju je da imaju izrazito veliku moć", tumači Andrea Lučić.

U ulozi potrošača nismo zatočeni. Ako smo gospodari svojih odluka na tronu smo - nikom ne robujemo.

Emisiju Informer pogledajte besplatno na novatv.hr.