Slika nije dostupna
Slika nije dostupna

Hale ženevskog PalExpa ove su godine bile gotovo premale za sve koji su htjeli izlagati na najznačajnijem automobilskom događaju godine.


Iako je evidentno kako kriza i dalje drma auto industrijom, pa tako najveće europsko tržište, ono u Njemačkoj, bilježi pad od 30 posto, ipak je globalna projekcija razvoja ponovo optimistična. Uz velike igrače u Ženevi su, kao i uvijek, i oni mali, od kojih se većina ovdje dođe samo pokazati. Rinspeed, Valmet, Bufori, Protoscar samo je dio ekstravagancije u koju nećemo ubrojiti i naš, prvi hrvatski automobil.

Vezani članci Rješavanje zadatka iz matematike, ilustracija (Foto: Goran Kovacic/PIXSELL) Zašto su rezultati mature najlošiji dosad? "Trebalo je razmišljati što naši učenici ne znaju", "Zadaci su preteški, ni profesori ih ne znaju riješiti" Salma Hayek (Foto: Instagram) Salma Hayek progovorila hrvatski! Evo što je oduševljena latino diva poručila Hrvatima

Vjerojatno znate kako je riječ o proizvodu zagrebačke tvrtke Dok-Ing, a izlaganje u Ženevi prvenstveno je zamišljeno za privlačenje investitora. Naime, da bi XD zaživio potrebno je nekoliko stotina milijuna eura. Ako se nađe novac tada bi gotov serijski XD mogao koštati između 25 i 30 tisuća eura. I time san mnogih o vožnji hrvatskog automobila prestaje. Bilo kako bilo, prvom 'Cro-Caru' želimo uspjeh, kakav recimo stalno bilježi Audi.  Njihova najnovija kreacija je prilično mala ali je po svemu pravi Audi. I imala je ekskluzivnog prezentatora, Justina Timberlakea, koji je u A1-ici viđen sa zgodnom djevojkom.

Timberlakeu je A1 cool auto

'Znam na što mislite. Odgovor je da, dobro se ljubila. No, ovdje smo da pričamo o A1. Uzbuđen sam što sam ovdje, hvala Audiju. A1 je cool auto. Po mojem se mišljenju odlično uklapa u moderan gradski lifestyle', tvrdi Justin Timberlake.  A1 je veličine Pola, s kojim i dijeli platformu, no ponuditi će više ekskluzive od 'narodnog' klinca. To, jasno, povlači i Audijevsku cijenu, oko 16.000 eura. Dolazak Minijeovg konkurenta u salone predviđen je za lipanj. Ako vam je ovaj Audi premalen, onda ovaj zasigurno nije. I sigurno nije preslab. Čak 450 konja nudi RS5 coupe. Najveća brzina je 280 km/h. Prodaja počinje odmah.

Audi je još predstavio i dva ekološka koncepta: A1 u električnoj verziji E-Tron ali i veliki A8 s hibridnim pogonom.
Naravno, BMW im nije ostao dužan. Uz predstavljanje potpuno nove serije 5, odmah je pokazana i Active Hybrid konceptna verzija.  Osim nove petice, publiku je najviše zanimao i redizajnirani X5, kao i serija 3 coupe/cabrio koja je prošla isti tretman. I u Mercedesu je, naravno, naglasak na alternativnim pogonima.

F800  jedan od najljepših izložaka

'Imamo veliku ponudu eko modela. F800, iza mene, je ogledni primjerak tehnologije Plug-In Hybrid i gorivih ćelija. Potrošnja iznosi 2,8 litre.Zatim tu je i novi BlueTec dizelski hibrid. On je prvi koji koristi kombinaciju dva najštedljivija pogona. Možemo postići potrošnju od 4,2 litre u E-klasi', rekao je Dieter Zetsche, predsjednik Daimlera.

F800 je zasigurno jedan od najljepših izložaka salona. Ali i najpametnijih. Ovaj dosad neviđeni sustav komunikacije vozača i automobila, putem trodimenzionalnog touch-pada, doista djeluje impresivno. Iznimno elegantan futuristički izgled modela F800 sugerira nam kako će izgledati iduća generacija C-klase. No Mercedesova najveća zvijezda ipak nije bio F800. Bio je to novi sigurnosni automobil za Formulu 1. Naravno, šalimo se, ali sigurno pogađate tko će iz njega izaći. Da, ovo je Mercedesova najveća zvijezda.

'Zanimljivo je, obzirom da prvi puta u Ženevi predstavljam Mercedes, viđam poznata lica, dobra je atmosfera i radujem se tome', tvrdi Michael Schumacher. Još je prije tek pola godine Schumi predstavljao novi Ferrari u Frankfurtu, da bi se sada našao u novom taboru. Na zadovoljstvo, vjerojatno, svih 80 milijuna Nijemaca. Sjećate se kineskog BYD-a? Nakon što smo vam jedini predstavili kompaniju koja je u razvoju automobila na struju doslovce pomela cjelokupnu konkurenciju, u Ženevi je objavljena i suradnja s Mercedesom.

Prelazak na elektro automobile

Masovna prodaja automobila u Kini podrazumijeva prelazak s klasičnih na elektro automobile. BYD je lider u tom segmentu, jednako kao i Daimler, prema tome, ova je kombinacija nepobjediva i krećemo u istraživanje ogromnih mogućnosti za elektro automobile u Kini. Mercedes je dakle, našao strateškog partnera dok drugi planiraju alternativne strategije.
Opel primjerice koristi razvojne kapacitete General Motorsa te nam predstavlja europsku verziju Chevy Volta, dizajnerski vrlo atraktivnu Amperu ali i potpuno novi Flextreme GTE koncept. GM će u Opel injektirati svježih 1.9 milijardi eura, čemu je sigurno kumovao i legendarni menadžer Bob Lutz, poznatiji i kao Maximum Bob, koji je u Ženevi najavio kako 1. svibnja konačno odlazi u mirovinu. Bivši pilot američkih marinaca, 78-godišnji Lutz, inače rođeni Švicarac, dao je nemjerljiv doprinos uspjehu General Motorsa.

Kod Opela spomenimo još i Merivu, koja je napravila hrabar iskorak s posebnim otvaranjem vrata, dok je hrabar dizajnerski iskorak osobina novog Nissanovog mini SUV-a. Ime mu je Juke, dugačak je tek 410 cm, dizajniran je u Londonu, a cilj je pokoriti Europu na jednak način kao što je to uspjelo Qashqaiju. Top ponudu predstavlja novi 1.6 turbo benzinac s čak 190 konja. Uz Jukea, Nissan je predstavio i potpuno novu Micru.  Nažalost, japanski je mališan izgubio simpatičan, tzv. 'totalno drukčiji od drugih izgled', te je postao posve običan, da ne kažemo dosadan. No to je cijena masovnog uspjeha.

Još samo malo i stiže nova Micra

Nova Micra u salone stiže krajem godine, sa samo dva benzinska trocilindrična motora, od 80 i 100 konja. I dok neki gube osobnost, neki na to niti ne pomišljaju. Poput nove Alfe Giuliette koja, već po tradiciji, izgleda vrlo atraktivno. U ponudi su novorazvijeni vrhunski dizelski i benzinski motori, najjači s čak 230 konja, a prodaja počinje već idući mjesec. Premium kompaktima prvi se puta pridružuje i Lexus. I to odmah s hibridom. CT 200h kombinira 1,8 benzinac s elektromotorom, a mnogi su ga odmah prozvali Priusom u ljepšem odijelu.

Sličan, ali ipak drugačiji koncept nudi i Honda. CRZ je, kako ističu njeni tvorci, prvi sportski velikoserijski hibridni automobil. Jedva čekamo da isprobamo ima li ovdje išta od sporta. No, ovdje ga definitivno ima. Zeleni Ferrari. Jasno vam je - i u Maranellu razvijaju hibride. Što bi na to tek rekao Enzo? Ali, propisi su neumoljivi. 599 Hy-kers ima V12 motor te električni snage 100 konja. Hy-kers tehnologija bi trebala postati sastavni dio svih modela Ferrarija.

I Porsche slično razmišlja. Imali su tri značajne svjetske premijere.Prema većini predstavnika medija ovo je najveća zvijezda salona. Jer Porsche, i kod ultra sportaša, prelazi na struju. 918 Spyder je superautomobil najboljih karakteristika koji, dakle, uskače na mjesto fenomenalne Carrere GT, ali se od nje razlikuje po Plug-In hibridnoj tehnologiji. Ubrzanje do stotke za 3,2 sekunde uz maksimalnu brzinu veću od 320 km/h, a potrošnja se može spustiti na samo 3 litre. Ne nismo pogriješili, a štutgartsku elektro raketu moći ćete pobliže upoznati na kraju naše emisije.

No smirimo strasti. Ipak, ne do kraja. Ovo je novi, manji GTI, kojem, kao i većem bratu, predviđamo uspjeh. 180 turbo konja, vrhunske performanse manje od sedam sekundi do stotke, te atraktivan ali ne prenapadan izgled. Uz njega je predstavljen i Cross Polo, ali i potpuno novi Touraeg, Cross Golf, Amaraok i Sharan. VW je jednostavno u naletu. Takvu ekspanziju ne pokazuje Ford, no i oni su predstavili svoje adute: europska premijera za novi Focus koji, podsjećamo, stiže tek krajem godine, te svjetske premijere Focusa karavana i redizajniranih C-Maxa, S-maxa i Galaxija…

Svjetska premijera i za SUV koji košta svega 11.900 eura, odnosno 87 tisuća kuna. Tolika je naime europska cijena Dacije Duster. Fer i korektno. S cijenom nikakvih problema nema Aston Martin. No, možda ima s krizom srednjih godina jer još nam nije jasno čemu ovo.

Nova filozofija Citroena

Cygnet je Toyota IQ s Astonovim dizajnom. Bit će inicijalno ponuđen samo kupcima velikih Astona kao alternativa za gradske gužve. Cijena: špekulira se o brojki od 30 tisuća eura, a možda i većoj. Manje alternativa, a više prvi izbor trebao bi biti Countryman, prvi Minijev SUV. Svoje kupce traže i potpuno nova Mazda 5, Volvo S60, simpatični Rennaultov mini kabrio sportaš Wind ali i nova generacija Megana Coupe Cabrio kao i sportska GT serija. Fabia RS sada je dostupna i kao karavan, s identičnim motorom kakav ima i Polo GTI, a Peugeot je servirao dva koncepta, jedan koji najavljuje novu limuzinu 508 te prekrasni roadster SR1.

Citroen je pak potpuno u DS filozofiji. Ovdje su bili sportski DS3 Racing, zatim High Rider, kao najava novog C4, a predstavili su i studiju Survolt, iz koje bi pak mogao nastati novi sportaš - DS4. Kia je oduševila novim Sportageom, jednako kao i Hyundai sa studijom i-Flow, pokusnim kunićem za novi i40.Abarth pak grize s dva nova škorpiona.

Idemo još malo na najjače, najposebnije, jednom riječju, najbolje! Lamborghini je u Ženevi pozelenio na najbolji mogući način, Bentley je predstavio najbrži kabriolet na svijetu, Pagani nevjerojatnu Zondu, napravljenu u čast svjetski poznate talijanske akrobatske ekadrile Frecce Tricolori, a naši prijatelji iz Brabusa pravu senzaciju – E-klasu coupe s 800 konja, preko 1000 Nm okretnog momenta i s najvećom brzinom ograničenom na 350 km/h. Bez limitatora, EV12 coupe bi išao više od 370 km/h. Cijena, pola milijuna eura.

Najskuplji automobil na svijetu

Puno? Nimalo. Može to i više. Osjetno više. Koenigsegg automobile radi tek 15 godina, no po mnogima su to najbolji supersportaši na svijetu. I najskuplji. Prema Forbesu njihov je model Trevita već neko vrijeme najskuplji automobila na svijetu. Cijena: milijun i šesto tisuća eura. Da vam preračunamo u kune? Možda bolje ne. No, tu je i novi pretendent.

'Kako bi proslavili tih 15 godina stvaranja evolucijskih superautomobila, sretni smo što vam možemo predstaviti naš novi superautomobil  Ageru', kaže Christian von Koenigsegg, predsjednik i utemeljitelj. Iako se bazira na genijalnom CCX modelu, i njegovim, još boljim, izvedenicama, ipak je riječ o novom automobilu s više od 1000 novo razvijenih dijelova. Agera je dodatno proširena, poboljšana je aerodinamika i uz slične preinake postignut je down-force od čak 300 kilograma pri 250 km/h. No, 250 je tek turistička brzina za ovaj, 910 konja snažan švedski bolid. Najveća brzina, naime, iznosi čak 390 km/h. Još jedan nevjerojatan podatak: za kočenje od stotke do 0 treba mu senzacionalnih 30,5 metara.

Dovoljno da maštate do iduće godine. Ili bolje - da sve ovo vidite uživo. Do Ženeve ima oko 1000 kilometara, kroz prekrasne švicarske krajolike. Salon je otvoren do iduće nedjelje, stoga razmislite. Jer auto show u Ženevi jednostavno, barem jednom, treba vidjeti.

Emisiju Automotiv gledajte nedjeljom, u jutarnjem terminu programa Nove TV.