Pročitajte i ovo
JAMAJKA NA UDARU
VIDEO/FOTO Stižu snimke posljedica razornog uragana: "Nemojte se kladiti protiv Melisse, izgubit ćete"
Melissa prijeti Jamajci
VIDEO Pogledajte nevjerojatne prizore: Američki zrakoplov ušao u središte uragana najjače kategorije
Provjerite zalihe
Povlači se popularno voće: Oprez, mogli biste se otrovati!
Slikoviti izračun
Koliko će pomoć Ukrajini koštati svakog stanovnika u Hrvatskoj? Mjesečno - jednu kobasicu na Adventu
Bez lijeve trake
Je li to rješenje za gužve na autocestama? Stigao novi prijedlog
Odluka je uslijedila nakon što su 6. veljače zabranjeni svi spotovi koji prikazuju 'daggering' - vrlo popularan plesni stil među mladim Jamajčanima koji pokretima zdjelice simulira seks. Daggering se zapravo samo uvjetno rečeno može nazvati plesom, jer se zapravo radi o simulaciji hard-core seksa na plesnom podiju uz glazbu koja u tom trenutku svira. Jedina razlika između stvarnog seksa i daggeringa je u tome što su sudionici uvjetno rečeno odjeveni, i nema penetracije kao takve.
Sve je započelo kasnih 70-ih godina prošlog stoljeća na Jamajci sa socijalnim i političkim promjenama koje su se manifestirale na svim poljima, pa tako i glazbi. Kada je s vlasti sišla socijalistički orijentirana Narodna nacionalna stranka predvođena Michaelom Manleyjem, a vodstvo države preuzela desno orijentirana Laburistička stranka Jamajke, na čelu s Edwardom Seagom, rastafarijanski politički i socijalno orijentirani roots reggae polako, ali sigurno zamijenio je dancehall, glazbeni pravac čije teme su pretežno govorile o plesanju, nasilju, zavođenju pripadnica suprotnog spola i eksplicitnoj seksualnosti.
Dr. Kingsley 'Ragashanti' Stewart, jamajčki pjesnik, voditelj TV talk-showa i veliki zagovornik dancehall reggae kulture u jednoj od svojih publikacija naglasio je neke od imperativa ili principa dancehall kulture: dinamična interakcija s Bogom i Haileom Selassiejem, da djeluje kao forma otpuštanja stresa ili psihološkog olakšanja i kao medij za ekonomski napredak, najbolji put do nečega je i najkraći (imperativ brzine), cilj opravdava sredstvo, vanjski objekti i događaji su važniji od unutarnjih procesa, ono što se vidi je važnije od onog što se misli, ideali su promjenljivi, fluidni i prilagodljivi, i uključuje socio-egzistencijalnu potrebu da se izdigne iznad uobičajenog, ili drugim riječima – ne bude normalan.
Ok, ali što to znači na jeziku 'običnih ljudi'? Moguće vidjeti jednu veliku kontradikciju u ovoj filozofskoj tiradi o imperativima ili principima dancehall kulture. Nejasno je kako su spojivi 'dinamična interakcija s Bogom i Haileom Selassiejem' s 'ciljem koji opravdava sredstvo'? A najironičnije u cijeloj stvari da je na dancehall kulturu, koju Kingsley smatra 'Jamajčkim kulturnim modelom', više od svega utjecalo baš ono čemu je trebala biti antipod – Zapadna kultura.
I dok se Kingsley bavi dubokoumnim objašnjavanjima, možda je ovo slučaj gdje bi se mogla primijeniti procjena vođena sistemom 'stablo se po plodovima poznaje'. Dok su glavne teme roots reggae govorile o poteškoćama života u getu i ponekad ekstremnom siromaštvu, suprotstavljanu opresiji, socijalnim problemima i rastafarijanstvu, taj glazbeni pravac je usprkos tome uspio zadržati lakoću i ljepotu kojom je protkana Jamajka, njezini stanovnici i krajolici, a glavni predstavnik roots reggaea bio je i ostao Bob Marley, kojeg stvarno nije potrebno posebno predstavljati.
Iako dancehall kultura sasvim sigurno ima svoje pozitivce, originalne i kreativne predstavnike, i ne treba čitav glazbeni pravac suditi po nekoliko 'crnih ovaca', ipak ostaje činjenica su mnogim jamajčkim glazbenicima koji predstavljaju moderni dancehall zabranjeni nastupi u Americi i Europi zbog žestokih anti-gay tekstova. Daggering je isto tako jedna od 'crnih ovaca' dancehalla, i to ona zbog koje je prije nekoliko tjedana Vijeće za komunikacije Jamajke zabranila sve eksplicitne aluzije na seks i nasilje u glazbenom eteru i televiziji, tako da bi se definitivno moglo reći - nešto je trulo u 'državi' Dancehall.