izvanredna

Milanović: "Ovo je priprema za državni udar. To im neće proći, nemojte se bojati!"

Ima ih i u svemiru

Otkriven prvi 'trojanac' u orbiti oko Urana

Astronomi sa Sveučilišta British Columbia u Vancouveru, otkrili su prvi asteroid 'trojanac', koji dijeli orbitu s planetom Uranom.

Asteroid 2011 QF99 dio je rastuće populacije objekata koji koji su privremeno zarobljeni u gravitacijskom polju divovskih planeta sunčevog sustava.

>> Evo zašto NASA otkriće ovog asteroida smatra velikim dostignućem

Trojanci su asteroidi koji dijele orbitu s planetom, zauzimajući stabilne pozicije, poznate i kao Lagrangove točke. Astronomi su smatrali kako je malo vjerojatno da Uran ima 'tojanca', jer bi ih gravitacijske sile većih susjednih planeta destabilizirale i izbacile izvan ruba sunčevog sustava, prenosi Science Daily.

Da bi dokučili kako je 60 kilometara široka gromada kamena i leda završila dijeleći orbitu s Uranom, astronomi su napravili simulaciju sunčevog sustava i njegovih suorbitalnih objekata, uključujući i trojance.

'Iznenađujuće, naš model predviđa da u bilo koje vrijeme, tri posto objekata razasutih između Jupitera i Neptuna, možezavršiti u paralelnoj orbiti s Uranom ili Neptunom', pojasnio je Mike Alexandersen, autor studije objavljene u znanstvenom časopisu Science.

U sunčevom sustavu je u proteklih deset godina otkriveno nekoliko trojanaca i suorbitalnih objekata. Asteroid QF99 je jedan takav objekt, kojeg je Uran tek nedavno (astronomski gledano, u posljednjih nekoliko stotina tisuća godina) povukao u svoje gravitacijsko polje, iz kojega će asteroid pobjeći tek za narednih oko milijun godina.

'To nam nešto govori i o trenutnoj evoluciji sunčevog sustava. Proučavanjem procesa kojim trojanci postaju trenutno uhvaćeni, možemo bolje razumjeti kako objekti migriraju u planterane regije sunčevog sustava', zaključio je Alexandersen.