Prije dvije godine zrakoplov tvrtke Malaysia Airlines na letu MH370 nestao je negdje iznad Indijskog oceana s 239 putnika i članova posade. Otad se potraga za tim zrakoplovom pretvorila u jednu od najvećih i najskupljih u povijesti te istovremeno i najviše frustrirajućih i najprevrtljivijih.
Pročitajte i ovo
Ugledan domaći stručnjak tvrdi
Godinu dana misterija: 'Vjerojatnost da se pronađu ostaci MH370 manja je od 1 posto'
Godinu dana od misterioznog nestanka
6 nevjerojatnih teorija zavjera
Istražitelji su uspjeli pronaći tek jedan pravi dokaz pada zrakoplova, komad krila kojeg je more ispralo na obali otoka Reunion pored Madagaskara. Taj dokazni materijal pokazao se potpuno beskorisnim, jer je proveo gotovo 500 dana plutajući na površini oceana, a sve što dokazuje, jest da je zrakoplov doista završio u vodi i najvjerojatnije daleko na istoku od mjesta gdje je komad krila pronađen.
Službena potraga za ostacima leta MH370 koncentrirana je na površini od 73.600 kvadratnih kilometara Indijskog oceana, nekoliko stotina kilometara od zapadne obale Australije.
Službena potraga bez rezultata
Potraga je dosad prešla 70 posto tog područja i pronašla ravno nula tragova o nestalom Boeingu 777, ali su pronašli zato olupinu broda iz 19. stoljeća, no to je ipak zanimljiva priča sama za sebe. Zapravo, čitava situacija s potragom razljutila je mnoge.
Sad, dvije godine nakon nestanka leta MH370, skupina privatnih entuzijasta okupljena u organizaciju VeritasMH370 vjeruje da se ostaci tog zrakoplova nalaze na posve drugom području i oni ga žele tamo pronaći.
Teorija stara dvije godine
Šef te nove inicijative javnosti nije u potpunosti nepoznat. Njegovo ime je Chris Goodfellow i on je 10 dana nakon što je MH370 izgubio kontakt s kontrolom leta na putu iz Kuala Lumpura prema Pekingu, objavio jednostavnu i uvjerljivu teroiju oko toga što se dogodilo. Goodfellow je kanadski pilot prve klase za zrakoplove na višemotorni pogon. On je u svojoj tadašnjoj teoriji ponudio situaciju u kojoj je posada zrakoplova bila suočena s kriznom situacijom u zrakoplovu, poput dima u kabini, požara na stajnom trapu te da su zbog toga okrenuli zrakoplov na jug i usmjerili ga prema aerodromu na obližnjem otoku.
"Posadu zrakoplova svladao je dim i zrakoplov je nastavio u smijeru koji mu je unesen sve dok nije ostao bez goriva ili dok požar nije uništio komande te je pao u more. pronaći ćete ga na toj ruti", tvrdio je prije dvije godine Goodfellow i dodao kako je potraga bilo gdje drugdje "potpuno besmislena", prenosi Wired.
Izračun Goodfellowa baziran je prema posljednjem poznatom smijeru leta zrakoplova, rezervama goriva i prema tim je parametrima on izračunao da je zrakoplov pao oko 750 kilometara južno od mjesta gdje se provodi trenutna službena potraga.
Bez iskustva, plana i novca, ali s dobrom podlogom
On i Simon Gunson, privatni pilot koji je sufinancirao VeritasMH370 grupu, žele pronaći način kako preusmjeriti usredotočenost potrage upravo na mjesto za koje oni vjeruju da je konačno počivalište ostataka MH370. Ako im nitko ne povjeruje i ne prida pozornost, onda će u potragu krenuti sami.
Goodfellow i Gunson nisu istražitelji zrakoplovnih nesreća. Nisu letjeli na Boeingu 777. Nemaju novca za potragu i nemaju jasan plan kako doći do takvihi sredstava. No, postoji i razlog koji im daje razlog da vjeruju kako su u pravu.
Svoje nade polažu u druge potencijalne dokaze: satelitske snimke napravljene tjedan do dva nakon nestanka zrakoplova na kojima se vidi više stotina ostataka na površini mora, oko 750 kilometara južno od službenog mjesta potrage. Goodfellow i Gunson vjeruju da je potraga na tom južnom području bila manjkava i neadekvatna te da te fotografije sa satelita predstavljaju samo jednu od dvije konkretne točke promatranja opazljivih podataka. Druga točka je kopilotov mobitel, koji se pokušao spojiti na odašiljač u Penangu, što potvrđuje da se zrakoplov okrenuo prema jugu nakon uzlijetanja iz Kuala Lumpura.
Dvadeset puta jeftinija potraga
Dakle, pilotski dvojac nema neki konkretan plan i tek raspravljaju o tome trebaju li pomoću crowdfundinga zatražiti sredstva za provođenje istrage i pronaći bogatog sponzora da financira njihov projekt, poput možda poznatog hollywoodskog redatelja Jamesa Camerona, Roberta Ballarda ili možda i ekonomske velesile, poput Kine.
Službena potraga dosad je potrošila 100 milijuna dolara, a Gunson ističe da bi VeritasMH370 potrošio najviše 5 milijuna dolara, jer je područje potrage koje oni žele istražiti puno manje od trenutnog službenog.
Goodfellow i Gunson inzistiraju da to ne rade zbog stjecanja slave i nisu vezani pupčanom vrpcom za samo jednu teoriju. Ako i pronađu olupinu zrakoplova, kažu, ne trebaju oni biti ti koji će je izvući na površinu. Oni samo žele to javno objaviti, uz poslovično popularnu izreku koja bi išla uz to i koja glasi: "Rekli smo vam".