ISTRAŽIVANJE DUBINA

Hoćemo li konačno saznati kako je došlo do izumiranja dinosaura?

Novo istraživanje kratera pokušat će odgovoriti na pitanje što je dovelo do masovnog izumiranja biljnog i životinjskog svijeta na Zemlji prije 65 milijuna godina.

Prije 65 milijuna godina nestao je posljednji dinosaur, a osim dinosaura novonastala situacija ugrozila je i planktone, osnovu oceanskog hranidbenog lanca. Mnoge vrste iz porodice ramenonožaca, morskih životinja koje imaju meko tijelo zaštićeno ljušturama, kao i spužve su nestali.

Pročitajte i ovo Ilustracija Istraživanje Svaki peti radnik osjeća se diskriminiranim: Što rade poslodavci? Ilustracija Veliko istraživanje Neobrazovanje šteti kao 10 cigareta dnevno: ''Moramo prekinuti ciklus siromaštva i smrti koje se mogu spriječiti''

Smanjio se broj morskih pasa, a nestao je i velik broj vegetacije na Zemlji. Prije 65 milijuna godina nestalo je više od polovice biljnih i životinjskih vrsta koje su obitavale na našoj planeti.

Što je uzrokovalo ova masovna izumiranja, znanstvenici još uvijek nisu uspjeli odgonetnuti. No postoje dvije hipoteze. Prema prvoj, na ove promjene utjecao je ogromni asteroid odnosno komet, dok druga hipoteza pretpostavlja da se masovno izumiranje biljaka i životinja dogodilo uslijed jake vulkanske aktivnosti.

Uzrok izvanzemaljskog utjecaja, odnosno utjecaja kometa, javio se nakon što je u slojevima Zemlje pronađena velika količina stijena bogatih iridijem, rijetkim materijalom koji se uglavnom nalazi u meteoritima, a koje datiraju iz vremena masovnih izumiranja biljnih i životinjskih vrsta. Zagovornici ove teorije smatraju da je ovako velika količina iridija na Zemlju došla nakon pada kometa ili asteroida.

Brojna geološka istraživanja od 1960-ih otkrila su veliki krater u mjestu Chicxulub na sjeverozapadu poluotoka Yucatan, s promjerom veličine oko 180 kilometara. Istraživanja su pokazala da je krater nastao upravo prije 65 milijuna godina.

Europski konzorcij za istraživanja i bušenja oceana u prvim je danima travnja započeo istraživanja kratera. Cilj projekta je otkrivanje točnog uzroka nestanka dinosaura i obnove životinjskog i biljnog svijeta nakon pada ovog velikog asteroida.

Prema pisanjima medija, projekt je vrijedan 10 milijuna dolara, a uključivat će istraživanja dijelova kratera koja su poplavljena, odnosno istraživat će se dubine od 1.500 metara i to po prvi puta.

Istraživanje će se vršiti posebnim brodovima koji nalikuju na naftne platforme, a na kojima se nalaze najsuvremeniji laboratoriji.

Tijekom prve faze projekta, na 600 metara dubine kratera bušit će se sedimentne stijene kako bi se došlo do stijena za koje se vjeruje da sadrže tragove asteroida. Istražujući sloj po sloj znanstvenici se nadaju da će otkriti nove detalje o razvoju našeg planeta. Očekuje se da će prva otkrića i detalji ovog istraživanja javnosti biti objavljeni za dvije godine, piše Acient Origins.