Obavijesti Video Pretražite Navigacija
Veliki problem

Deseci željezničkih nesreća zadesili Poljsku: Za sabotaže ipak nisu krivi Rusi, pozadina je možda još ozbiljnija

Ilustracija
Ilustracija Foto: Getty Images
Nakon što se posljednjih tjedana diljem Poljske dogodilo više od 20 željezničkih nesreća, vlasti vjeruju da znaju tko je ometao željezničku mrežu.

Nakon što je prošlog vikenda jedan vlak koji je krenuo prema Varšavi iskočio iz tračnica, a samo nekoliko sati kasnije druga dva udarila u dostavni i teretni kamion, i nakon čega je uslijedilo više nesreća u idućih nekoliko dana, poljske vlasti bile su uvjerene da se radi o ruskoj sabotaži.

Mreža poljskih vlakova ključni je dio lanca isporuke za sve - od humanitarne pomoći do oružja NATO-a namijenjenog Ukrajini, te ključna ruta za ljude koji putuju u zemlju i iz nje, uključujući svjetske čelnike poput američkog predsjednika Joea Bidena.

U međuvremenu, ruski saboteri uspješno su izazvali niz problema - od nestanka struje do ometanja satelitskih komunikacija u Ukrajini. Zbog toga je incident isprva smatran hibridnim ili kibernetičkim napadom, piše Euronews.

No nakon istrage koju je provela poljska Agencija za unutarnju sigurnost, pokazalo se da je problem negdje drugdje.

Čini se, naime, da su lokalni radijski entuzijasti koristeći amatersku opremu uspjeli kopirati signal kočnice koji se koristi za nadjačavanje ručnih funkcija operatera vlakova i prisiljavanje vlakova da se naglo zaustave, uzrokujući nesreće.

Oprema koja je korištena za sabotažu može biti jeftinija i od 30 eura, a može se pronaći na internetskim stranicama kao što je AliExpress, pišu poljski mediji.

Forumi o vlakovima i YouTube kanali za željezničke entuzijaste opširno su raspravljali o ovom fenomenu već nekoliko godina.

Prema njima, vlakovi koriste radiosustav koji nije zaštićen enkripcijom ili bilo kojom drugom barijerom pristupa. Svatko može emitirati niz od tri frekvencije na 150 megaherca i pokrenuti naredbu za zaustavljanje radija.

Poljske vlasti objavile su svoju namjeru da do 2025. godine uvedu GSM-R mobilne radije, koji su šifrirani i ne mogu se tako lako sabotirati.

No, tamošnja željeznička kompanija još nije implementirala sustave za uključivanje poljske mreže u europsku prometnu sigurnost.

Pročitajte i ovo Ilustracija Kakva sramota "Niste stali golih grudi ispred mene. Možda nije dovoljno vruće?" Ministar šokirao novinarke pitanjem

Pročitajte i ovo Ilustracija Sigurnost i povjerenje Skandal u ličkoj policiji: Žena prijavila policajce za silovanje u automobilu, uhićeni su

Jedan od tih sustava je ETCS, koji se koristi za kontrolu kretanja vlakova. Drugi je GSM-R, koji bi također služio kao sustav digitalne komunikacije za željeznice. 

Aktualni sustav, iako ga je lako sabotirati, također olakšava ulazak u trag počiniteljima s obzirom na to da bi saboteri morali biti fizički blizu vlakova čije signale žele poremetiti.

U nedjelju su dva muškarca u 20-ima uhićena u Białystoku nakon što su generirali signal s fiksne lokacije u sjeveroistočnom dijelu zemlje. Jedan od dvojice uhićenih bio je policajac, a vlasti su protiv njega pokrenule postupak za davanje otkaza.

Ostali mogući diverzanti još se istražuju jer je moguće da signal bude emitiran s prijenosnih radiouređaja što znači da bi se počinitelji mogli udaljiti od mjesta s kojeg su emitirali.

Još brže do
svakodnevnih vijesti.

Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju
Još aktualnosti
Još vijesti
Pretražite vijesti

Budite u tijeku s najnovijim događanjima

Obavijesti uključene