Maja Vehovec i Ivica Puljak (Foto: Jurica Galoic/PIXSELL)
Maja Vehovec i Ivica Puljak (Foto: Jurica Galoic/PIXSELL)

Predstavnici stranke Pametno danas su predstavili svoju trogodišnju projekciju proračuna.


OVDJE ISPROBAJTE APLIKACIJU GDJE SAM 2016.

Stranka Pametno smatra da bi, izmjenama i dopunama Zakona o izboru zastupnika u Sabor, trebalo propisati obavezu svih političkih stranaka da javnosti predstave trogodišnju projekciju državnog proračuna i to – prije izbora. Pametno i Za grad su, ujedno, danas predstavili i kandidate za 1. izbornu jedinicu, čiju listu predvodi Ivica Puljak.

'Projekcijom proračuna se pokazuje ozbiljnost i kompetentnost natjecatelja za političku vlast, stručnjaci mogu provjeriti i kritizirati koliko su predviđeni proračuni u skladu s političkim obećanjima, a građani se mogu dodatno informirati i lakše odlučiti kome dati svoj glas na dan izbora. Zato sam izuzetno ponosan da mi, koji postojimo tek godinu dana, uvodimo ovakvu novinu na hrvatsko političko tržište, prvi put u povijesti Hrvatske', kazao je Ivica Puljak, tajnik stranke Pametno. Dodao je da je sadašnja politika loša jer od građana krije svoje stvarne namjere.

'Odabir trogodišnje vremenske perspektive proizlazi iz zakonskih odredbi, koje uređuju donošenje višegodišnjeg plana državnog proračuna. Želimo građanima predstaviti državni proračun u kojemu bi se moglo točno vidjeti koliko namjeravamo izdvajati za kulturu, zdravstvo, znanost i obrazovanje, sigurnost i druge javne funkcije. Na žalost, neažurnost i nepreglednost službenih podataka ne omogućava jasan iskaz proračunskih stavki na taj način. Zbog toga smo u našem programu istaknuli da ćemo, ako budemo izabrani, bitno povećati otvorenost, preglednost i ažurnost podataka o proračunu, tako da ih građani, oporba i izvan parlamentarne stranke mogu lako razumjeti i pratiti', objasnila je Maja Vehovec, potpredsjednica stranke Pametno.

Pametno u svojoj trogodišnjoj projekciji proračuna ističe da su znanost i obrazovanje prioritet i da bi izdvajanja za ta područja, postupno, povećavali. I druge funkcije socijalne države namjeravaju čuvati i razvijati u skladu s ekonomskim mogućnostima, ali će se one obavljati efikasnije i s uštedama troškova dužnosnika i administrativnog aparata.

U stranci Pametno ističu da Hrvatska trenutačno bilježi gospodarski rast, unatoč lošim ekonomskim politikama dosadašnjih hrvatskih vlada. Iznimno povoljan splet vanjskih okolnosti ove će godine vjerojatno dovesti do rasta BDP-a od gotovo 2,5 posto i boljeg punjenja proračuna te znatno manjeg deficita od planiranog. Na to je utjecao ulazak u EU, jedina strateška politika oko koje je u Hrvatskoj postignut konsenzus nakon Domovinskog rata.

Rast je dobra vijest za Hrvatsku. No, ne treba se zavaravati. Sadašnji rast nije posljedica ekonomske politike nego okolnosti izvan utjecaja Vlade, poručuju iz Pametnog. „Uvezen“ je, zahvaljujući sposobnosti privatnog sektora da iskoristi nove tržišne prigode, osobito u izvozu roba i usluga, nakon ulaska u EU. Paradoksalno je i to što politička paraliza, koja traje gotovo godinu dana, pogoduje kontroli rashoda države.

Pametno očekuje da će Hrvatska, na žalost, platiti određenu cijenu dosadašnjih politika sljedeće, 2017. godine. Ističu da očekuju blago usporavanje gospodarskog rasta naših vanjskotrgovačkih partnera, što bi moglo dovesti do usporavanja hrvatskog gospodarstva ispod godišnje stope rasta od 2 posto. No, provedbom pametnih politika i uz pretpostavku nastavka rasta u EU 2018., stvorit će se uvjeti za konačno ubrzanje rasta u 2018. i 2019. godini, po prosječnoj godišnjoj stopi od oko 3 posto. Ustrajnom provedbom paketa politika koje predlažu u stranci Pametno i uz povoljno vanjsko okruženje mogu se postići stope rasta i oko 4 posto, a ne oko 2 posto, kao sada, ali s obzirom na naslijeđe loših politika, tu bi mogućnost mogli, smatraju, realizirati po isteku trogodišnjeg razdoblja 2019.

U trogodišnjem razdoblju 2017.-2019., Pametno navodi da će provoditi politiku poreznog rasterećenja dohotka i dobiti. Svjesni su da bi jednokratan i trenutan učinak predloženih promjena na proračun rezultirao iznimno velikim gubicima prihoda.

Reformu sustava poreza na dohodak proveli bi u dva koraka. U prvome, što znači odmah, osobni odbitak bi se povećao s 2,600 na 3,050 kuna, stopa od 25 posto smanjiti na 22,5 posto, a prag za obračun po stopi od 40 posto povećati na dohotke iznad 500.000 kuna godišnje te će početi s uvođenjem novog sustava kompenzacijskih poravnanja za jedinice lokalne samouprave.

S obzirom na rizike previsokog javnog duga koji se mora hitno smanjiti kao postotak BDP-a, fiskalna politika će se u iduće tri godine temeljiti na osam načela, pomoću kojih će se stabilizirati javne financije i potaknuti gospodarski rast.

Politika stranke Pametno će, kažu, dovesti do nastavka fiskalne prilagodbe 2017. i 2018. i, konačno, do viška u proračunu 2019. godine.

Njihova strategija, vjeruju, vratit će poljuljano financijsko povjerenje u Hrvatsku. Tako će se, smatraju, izbjeći bilo kakva mogućnost izbijanja financijske krize i stvarati rezerva za nepredviđene teškoće.

U nastavku prenosimo cijeli prijedlog trogodišnje projekcije proračuna stranke Pametno:

I. ZAŠTO PRORAČUN PRIJE IZBORA?

U stranci Pametno smatramo da izmjenama i dopunama Zakona o izboru zastupnika u Hrvatski Sabor treba propisati obavezu svih političkih stranaka da javnosti prije izbora predstave trogodišnji državni proračun. Time će se pokazati ozbiljnost i kompetentnost natjecatelja za političku vlast. Stručnjaci će moći provjeravati i kritizirati koliko su predviđeni proračuni u skladu s političkim obećanjima. Građane će se dodatno informirati, što će olakšati njihov politički odabir na dan izbora.

Niti jedna politička stranka u povijesti hrvatskog višestranačja građanima prije izbora nije predstavila svoje viđenje glavnog političkog alata – državnog proračuna. Time političke stranke skrivaju svoje namjere, umjesto da ih jasno predoče i snose odgovornost pred biračima za njihovu provedbu.

Pametno je prva stranka u povijesti Hrvatske koja pokreće ovu inicijativu i u skladu s njom, građanima predstavlja očekivane učinke svojih politika kroz trogodišnju projekciju državnog proračuna prije parlamentarnih izbora.

II. KAKO SU PRIKAZANI RASHODI PRORAČUNA?

Odabir trogodišnje vremenske perspektive proizlazi iz zakonskih odredbi koje uređuju donošenje višegodišnje projekcije državnog proračuna.

Željeli bismo građanima predstaviti i projekciju državnog proračuna u kojemu bi se moglo točno vidjeti koliko namjeravamo izdvajati za kulturu, zdravstvo, znanost i obrazovanje, sigurnost i druge javne funkcije. Na žalost, neažurnost i nepreglednost službenih podataka ne omogućava jasan iskaz proračunskih stavki na taj način. Zbog toga smo u našem programu istaknuli da ćemo, kada budemo izabrani, bitno povećati otvorenost, preglednost i ažurnost podataka o proračunu, tako da ih građani, oporba i stranke izvan parlamenta mogu lako razumjeti i pratiti.

Odnos stranke Pametno prema pojedinim funkcijama države vidi se iz našeg programa. Znanost i obrazovanje predstavljaju prioritet. Proračun za to područje će se postupno povećavati. I druge funkcije socijalne države će se čuvati i razvijati u skladu s ekonomskim mogućnostima, ali će se te državne funkcije obavljati na efikasan način, uz uštede na troškovima dužnosnika i administrativnog aparata.

Proračun je u nastavku prikazan prema ekonomskoj klasifikaciji, što znači prema ekonomskim vrstama rashoda kao što su plaće, materijalni troškovi, plaćene kamate i druge kategorije rashoda. Detaljno je prikazana i prihodna strana, kako bi svi zainteresirani mogli provjeriti učinke našeg prijedloga porezne reforme i konzistentnost proračunskog okvira.

III. NAČELA PAMETNE PRORAČUNSKE POLITIKE

Hrvatska trenutačno bilježi gospodarski rast, unatoč lošim ekonomskim politikama dosadašnjih hrvatskih vlada. Iznimno povoljan splet vanjskih okolnosti ove će godine vjerojatno dovesti do rasta BDP-a od gotovo 2,5 posto i boljeg punjenja proračuna te znatno manjeg deficita od planiranog. Na to je utjecao ulazak u EU, jedina strateška politika oko koje je u Hrvatskoj postignut konsenzus nakon Domovinskog rata.

Rast je dobra vijest za Hrvatsku. No, ne treba se zavaravati. Rast je iz perspektive dosadašnjih nositelja ekonomske politike u Hrvatskoj uistinu slučajan. „Uvezen“ je, zahvaljujući sposobnosti privatnog sektora da iskoristi nove tržišne prigode, osobito u izvozu roba i usluga, nakon ulaska u EU. Paradoksalno je i to što politička paraliza, koja traje gotovo godinu dana, pogoduje kontroli rashoda države.

Pametno očekuje da će Hrvatska, na žalost, platiti određenu cijenu neodgovornih politika sljedeće, 2017. godine. Očekujemo blago usporavanje gospodarskog rasta naših vanjskotrgovačkih partnera, što bi moglo dovesti do usporavanja hrvatskog gospodarstva ispod godišnje stope rasta od 2 posto. No, provedbom pametnih politika i uz pretpostavku nastavka rasta u EU 2018., stvorit će se uvjeti za konačno ubrzanje rasta u 2018. i 2019. godini, po prosječnoj godišnjoj stopi od oko 3 posto. Ustrajnom provedbom paketa politika koje predlažemo, uz povoljno vanjsko okruženje, mogu se postići stope rasta i oko 4 posto, a ne oko 2 posto, kao sada, ali s obzirom na naslijeđe loših politika, ta će se mogućnost realizirati po isteku trogodišnjeg razdoblja 2019., ako građani daju povjerenje stranci Pametno.

U trogodišnjem razdoblju 2017.-2019., Pametno će provoditi politiku poreznog rasterećenja dohotka i dobiti koja je objašnjena u našem programu. Svjesni smo da bi jednokratan i trenutan učinak predloženih promjena na proračun rezultirao iznimno velikim gubicima prihoda. Naše stanje u proračunu i financiranje jedinica lokalne samouprave ne može izdržati takav udar. Stoga ćemo reformu sustava poreza na dohodak provesti u dva koraka. U prvome, što znači odmah, osobni odbitak će se povećati s 2,600 na 3,050 kuna, stopa od 25 posto smanjiti na 22,5 posto, a prag za obračun po stopi od 40 posto povećati na dohotke iznad 500,000 kuna godišnje te ćemo početi s uvođenjem novog sustava kompenzacijskih poravnanja za jedinice lokalne samouprave.

Porezni sustav postavljen u programu će se primjenjivati od 2019. godine, zbog ispunjavanja neophodnih preduvjeta, a država treba izvršiti institucionalnu, analitičku i financijsku pripremu za primjenu novog modela.

S obzirom na rizike previsokog javnog duga koji se mora hitno smanjiti kao postotak BDP-a, fiskalna politika će se u iduće tri godine temeljiti na sljedećih osam načela, pomoću kojih će se stabilizirati javne financije i potaknuti gospodarski rast:

1. Bolje upravljanje i rasterećenje od suvišnih poslova, koje obavljaju državni službenici i namještenici omogućit će smanjenje broja zaposlenih. I to tako što se, za svakog redovno umirovljenog službenika i namještenika, neće zapošljavati jedan ili više, već, u prosjeku, manje od jednoga.

2. U skladu s reformom javne administracije, javne plaće će, temeljem kompetitivnog ocjenjivanja od strane korisnika, rasti onima koji rade efikasno i provode reforme, a neće rasti ili će padati drugima. U vezi s prethodnom mjerom, time će se udjel mase plaća državnih službenika i namještenika u BDP-u, po kojemu je Hrvatska pri vrhu u EU, dugoročno neprekidno smanjivati.

3. Bolje upravljanje i rasterećenja od suvišnih administrativnih poslova omogućit će stalno smanjivanje materijalnih rashoda. Time će se ta vrsta rashoda, čiji je udjel u BDP-u pri vrhu EU, neprekidno smanjivati u trogodišnjoj perspektivi. Unutar smanjenja mase rashoda za materijalne troškove potrebno je planirati povećana ulaganja u programe podrške reformskim procesima (npr. digitalizacija i spajanje registara).

4. Socijalni transferi, poput mirovina i zdravstva, u dijelu u kojem građani od njih imaju neposredne koristi neće se smanjivati. Predviđamo njihovo blago povećanje, u skladu s ekonomskim mogućnostima, pri čemu će se udjel transfera u BDP-u tek blago smanjiti zbog racionalizacija u sustavu socijalne skrbi prema osobama kojima pomoć nije potrebna, a sve kako bi stvarno potrebiti dobili više.

5. Vertikalne subvencije poduzećima iz proračuna će se stalno smanjivati.

6. Smanjivat će se i prihodi države od upravnih i administrativnih pristojbi, na temelju programa njihovog ubrzanog smanjivanja ili ukidanja.

7. Nastavit će se mirovinska reforma, povećanjem izdvajanja za II. stup.

8. Državne investicije će rasti, ako su financirane iz fondova EU.

Politika Pametno dovest će do nastavka fiskalne prilagodbe 2017. i 2018. i, konačno, do viška u proračunu 2019. godine. Pametno će kontinuirano ostvarivati i povećavati primarni fiskalni suficit (saldo proračuna, korigiran za plaćanja kamata), kako bi se omjer javnog duga i BDP-a, zbog toga, ubrzano smanjivao u cijelom trogodišnjem razdoblju. Padat će kamatne stope koje Vlada plaća na javni dug, pa će se i udjel plaćanja kamata iz proračuna u BDP-u postupno smanjivati.

Prikazana strategija vratit će poljuljano financijsko povjerenje u Hrvatsku. Tako će se izbjeći bilo kakva mogućnost izbijanja financijske krize i stvarati rezerva za nepredviđene teškoće. Time će Hrvatska vratiti financijsku suverenost, nakon što je neodgovornom proračunskom politikom prošlih vlada gotovo nepovratno izgubljena.

U sljedećim tablicama prikazuje se državni proračun. Izvanproračunski fondovi, zahvaljujući provedbi reformi i boljoj kontroli, neće stvarati deficit. Njihova će se ulaganja financirati iz vlastitih ušteda i EU fondova. Jedino odstupanje od ovoga načela može se pojaviti u sustavu javno financiranog zdravstva (HZZO). Posebno loše politike u ovom segmentu oslabile su mehanizme upravljanja i kontrole. Zbog toga će zdravstveni sustav vjerojatno i u 2017. stvarati deficit do 0,3 posto BDP-a, unatoč reformama. No, one će stvoriti pretpostavke za ravnotežu prihoda i rashoda od 2018. nadalje. Deficit zdravstvenog sustava uključen je u procjenu salda opće države.

IV. SAŽETI PRIKAZ UČINAKA FISKALNE POLITIKE STRANKE PAMETNO (DRŽAVNI PRORAČUN u HRK)

Pametno namjerava provesti restrukturiranje državnog proračuna od rashoda financiranih iz vlastitih sredstava, koji nose rizik stvaranja deficita i duga, prema rashodima financiranima iz EU fondova. Omjer prihoda bez EU fondova i BDP-a pokazuje da ciljano rasterećenje na prihodnoj strani državnog proračuna iznosi 1,9 posto BDP-a (pad omjera s 31,9 posto 2016. na 30 posto 2019., od čega polovica u prvoj godini mandata). Isti omjer na rashodnoj strani do 2019. pada za većih 2,5 postotnih bodova BDP-a. Zbog toga se postiže ciljano smanjenje deficita i uravnoteženje proračuna opće države (koja uključuje i lokalne proračune).

V. PRIHODI

Na prihodnoj strani se pokazuje učinak porezne reforme (smanjenje prihoda po osnovi poreza na dohodak i dobit), što će pozitivno utjecati na rast i zapošljavanje, osobito od 2018. Zatim se vide nepromijenjeni nominalni socijalni doprinosi, unatoč rastu (radi nastavka mirovinske reforme, kroz povećanje doprinosa za drugi stup u dva koraka po 1 postotni bod), što će znatno poboljšati adekvatnost budućih mirovina, dok neće ugroziti postojeće. To se vidi u rastu naknada građanima na rashodnoj strani proračuna. Treba uočiti i znatno smanjenje prihoda od upravnih i administrativnih pristojbi, od čega će koristi imati i građani i poduzeća koji sada plaćaju ove terete.

Također, treba obratiti pažnju da nema povećanih prihoda od poreza na imovinu – nema uvođenja novog poreza na nekretnine.

 

 

 

Najvažniji izvor prihoda koji raste, osim prihoda od PDV-a, su sredstva iz EU fondova. Ona čine najvažniji dio stavke pomoći na strani prihoda. Vlada HDZ-a i MOST-a nerealno je planirala ovu stavku iznad devet milijardi kuna za 2016., što, prema aktualnim kretanjima, nije moguće ostvariti. Procjenjujemo da će se u 2016. godini povući 7,5 milijardi kuna. Trebat će veliki napor da se od 2017. nadalje dostignu još ambicioznije brojke (u prosjeku gotovo 3 posto BDP-a godišnje). S druge strane, Vlada u kojoj bi sudjelovalo Pametno bi znala odrediti načine za postizanje planiranih financijskih veličina povlačenja EU sredstava.

VI. RASHODI

Na strani rashoda, sredstva EU fondova utječu na investicije (rashodi za nabavu nefinancijske imovine), ostale rashode, pomoći temeljem prijenosa EU sredstava te na rashode za zaposlene i materijalne rashode u nešto manjoj mjeri. Sve druge stavke, osim onih koje su pod neposrednim utjecajem povlačenja sredstava iz EU fondova, će se zamrznuti ili smanjiti, sukladno pametnim fiskalnim načelima. Jedina iznimka su pomoći unutar općeg proračuna, zbog spomenute reforme sustava financiranja lokalne uprave i samouprave, nakon smanjenja poreza na dohodak.

Izgubljene prihode, nakon kompenzacijskog izjednačavanja, po osnovi poreza na dohodak, će lokalne jedinice morati nadoknaditi same, kroz racionalizacije, uštede i veće oslanjanje na EU fondove, radi pokrića rashoda. Zbog toga će Pametno provesti teritorijalnu reformu, s ciljem okrupnjavanja regionalnih i lokalnih jedinica i zbog jačanja upravljačkih i razvojnih kapaciteta.