Sve je, dakle, počelo davne 1959. godine kada je predstavljen prvi Mini. Iza njegovog revolucionarnog oblika i još genijalnije tehničke osnove stajao je Sir Alec Isigonis. Podrijetlom Grk, pravog imena Aleksandar, briljantni je inženjer predstavio prvi automobil s prednjim pogonom i motorom smještenim poprečno ispod prednjeg poklopca. Konkurencija je zanijemila. 'Isigonis koji je bio moj dobar prijatelj je dobio zadatak da zamijeni Bubble Car.
Pročitajte i ovo
AMBICIOZNI, DRUŠTVENI ILI SMIRENI?
Otkrijte što boje u domu govore o vama
TOMIĆ&CO
Neodoljivi MINI modeli za savršen Božić 2018
U biti, tajna Minija je smještaj motora 'istok-zapad', pogon na prednje kotače te dužina od svega tri metra s kotačima u svakom kutu. I on je bio prvi koji je napravio automobil s motorom smještenim poprečno, pogonom na prednje kotače što je kopiralo 95 % svjetskih proizvođača automobila, kao što znate, i na većim automobilima. I Alex Moulton, koji je napravio gumeni ovjes, je također odigrao važnu ulogu. I Jack Daniels koji je i danas živ bio je njegova desna ruka. I on je pomogao, no on je bio jedan od najvećih tvoraca automobila – Issigonis’, rekao je John Cooper.
'Ondašnji je Mini bio jedan mali auto'
Tako je govorio još jedan britanski automobilski velikan o svom kolegi. I upravo te riječi govore sve o Miniju, automobilu koji je morao biti praktičan, izdržljiv i štedljiv, a Alec Isigonis je ponudio odgovor koji i danas mnogi smatraju najrevolucionarnijim u povijesti auto industrije. Ono što je možda i ponajviše proslavilo malog Minija, sportski su uspjesi. Konstrukcija s kotačima postavljenima u samim kutovima karoserije, osiguravala je nevjerojatno ležanje i upravljivost. Njegovi prolasci opasnim zavojima Monte Carlo rallyija i dan danas ostaju upisani zlatnim slovima. Stoga, ako netko može opisati osjećaj vožnje starog Minija, onda je to rally vozač, finski as Rauno Altonen, poznatiji pod nadimkom ‘Rally professor’.
'Da, ondašnji je Mini bio jedan mali auto, lagan, sićušan, s malim 10 inčnim kotačima i po tome bi si mogli zamisliti kako nije bio dobar, no to ne stoji, auto je bio iznimno upravljiv. Mogli ste ga baciti u bilo koji zavoj i on bi ga bez problema prošao. Naravno da nije bio zalijepljen za cestu poput današnjih automobila - bio je stalno u zraku', rekao je Aaltonen koji je stari Mini provezao istim Monte Carlo zavojima po kojima je nekada jurio te je, potom, isprobao i novi model. Zadovoljstvo novim Minijem, i to na samom predstavljanju, prije gotovo 10 godina, izrazio je i Mr. Cooper.
Trendseter u automobilskom svijetu
'Stari je Mini valjda automobil kojeg je najteže zamijeniti, zbog njegove veličine i ostaloga. A očito je, zbog novih sigurnosnih pravila i emisije štetnih plinova mora biti veći i ponešto drugačiji. No novi će Mini zamijeniti staroga, vjerujte mi! Kada ga pratite, vidi se isti krov, izgleda kao Mini. Ili, ako on vas prati i vi se osvrnete, izgleda isto. I imati će isti izravni osjećaj kakav je imao i Mini. Siguran sam u to.', rekao je John Cooper. A danas je Mini brend koji uz svoje ime nudi i originalnu priču.
Nema sumnje, on je trendseter u automobilskom svijetu, a naša je subjektivna ocjena kako je novi Mini daleko najuspješniji predstavnik retro dizajna. Povodom velikog jubileja, proslave 50. rođendana, organiziraju se razne manifestacije. Obzirom na fenomenalnu atmosferu i nevjerojatan broj Minija iz cijelog svijeta, koji su se na istom mjestu našli prije 10 godina, vjerujemo kako će proslava 50. rođendana biti još bolja, jer mali Mini to svakako zaslužuje.
Emisiju Automotiv pogledajte u nedjelju, u jutarnjem terminu programa Nove TV.