Koji je najveći problem kršenja prava s kojim ste se kao potrošač suočili? Svoja iskustva nam pošaljite na moj.report@novatv.hr ili ostavite komentar ispod članka.
Pročitajte i ovo
Kraj dvojnog iskazivanja cijena
Počinju zimska sniženja, stručnjakinja upozorava i na neke nove zamke: "Sugeriramo da i na internetu plaćate karticama..."
dan potrošača
Što učiniti ako niste zadovoljni nekom uslugom ili proizvodom? "Što više zakompliciramo onome tko nas je zeznuo, to će problem brže riješiti"
Prava potrošača sve se intenzivnije i detaljnije štite, pa nije ni čudo da mnogi od nas nisu upoznati sa svakim pravom koji nam je na raspolaganju.
Kako bi se tome doskočilo, otvaraju se i službene internetske stranice za zaštitu prava potrošača, na kojima se možete temeljito informirati o onome što smatrate da vam može koristiti u zaštiti vaših prava kao potrošača.
Najčešći problemi s kojima se suočavaju potrošači su materijalni nedostaci kupljene robe, neispravnost i problemi prilikom reklamacije proizvoda.
Blokirani i Potrošač: Otpis duga odnosi se tek na petinu dužnika
Međutim, problemi sežu i do bizarnosti, kao što je primjerice zakašnjelo slanje računa pri čemu i korisnik plaća sa zakašnjenjem pa mu se zaračunaju i kamate. Građani u slučaju primitka takvog računa nisu dužni plaćati kamate, jer krivnja leži na pružatelju usluga. U tom slučaju, u pisanom prigovoru trebate navesti datum primitka računa, pa bi bilo dobro da čuvate i omotnice u kojima račune dobivate kako bi mogli dokazati da su vam poslani sa zakašnjenjem te da niste ni mogli platiti u roku navedenom u datumu dospijeća plaćanja.
10 najčešćih problema i upute kako ih riješiti:
1. Kako izvršiti reklamaciju za proizvod s nedostatkom ako niste dobili jamstveni list?
Zakonom je propisan rok od dvije godine za sve proizvode u kojem trgovac odgovara za materijalne nedostatke na kupljenom proizvodu. Preporuka je potrošačima da sačuvaju račun kao dokaz kupnje. Osim toga,možete i sami tražiti jamstvo te ga dobiti u pisanom obliku.
2. Proizvod ste reklamirali u trgovini u kojoj ste ga kupili i dobili odgovor: 'Mi smo to prodali i nemamo ništa s tim. Obratite se ovlaštenom servisu ili dobavljaču?'.
Ovo je pogrešno. Odgovornost za nedostatak je na trgovcu. Reklamaciju podnosite na mjestu kupnje, a ne kod dobavljača, proizvođača ili servisera. Trgovac je dužan omogućiti podnošenje reklamacije i riješiti je.
3. Prilikom kupnje proizvoda rečeno vam je da imate pravo na zamjenu u slučaju neispravnosti u roku 7 dana. Nakon isteka tog roka proizvod se mora uputiti u servis na popravak.
Ovo je pogrešno. Zakonski rok je 2 godine. Ukoliko se nedostatak pojavio tijekom prvih 6 mjeseci nakon kupnje, pretpostavka je da je za nedostatak odgovoran trgovac odnosno prodavatelj. Osim toga, možete birati želite li popravak, zamjenu, povrat novca ili sniženje cijene. Obveza potrošača je da nedostatak prijavi najkasnije 2 mjeseca od dana kad je otkrio nedostatak.
4. Zvali ste u trgovinu radi reklamacije. Rečeno vam je da proizvod odnesete ili pošaljete u servis o svom trošku.
Popravak u zakonskom roku ne smije stvoriti dodatne troškove potrošaču. Obveza je trgovca da o svom trošku prenese proizvod do mjesta gdje se treba popraviti, odnosno zamijeniti te popravljeni odnosno zamijenjeni proizvod vratiti potrošaču.
5. U zakonskom roku predali ste proizvod na popravak. Prošlo je dosta vremena, a nemate nikakvu povratnu informaciju. Zvali ste i rekli su da imaju rok za popravak 45 dana.
Zakon ne predviđa precizne rokove, već razumni rok, koji se određuje temeljem svih okolnosti određenog slučaja, odnosno, cijeneći sve okolnosti vezane za neispravan proizvod i njegove konkretne nedostatke. Ako trgovac u razumnom roku ne popravi proizvod zakon predviđa obvezu trgovca da preda novi proizvod, odnosno ukoliko to nije moguće potrošač ima pravo na sniženje ili povrat novca (raskid ugovora).
6. Predali ste proizvod na popravak pri kraju zakonskog roka. Što ako se nakon isteka zakonskog roka ponovi kvar?
Odgovornost za nedostatak se, u slučaju popravka, produžuje za onoliko koliko je potrošač bio lišen uporabe proizvoda, ako se radi o manjem nedostatku. Kada se zbog neispravnosti vrši zamjena ili bitni popravak proizvoda, zakonski rok počinje ponovno teći od zamjene. U slučaju da je zamijenjen ili popravljen samo dio proizvoda, zakonski rok počinje teći samo za taj dio.
7. Proizvod koji ste predali na popravak vraćen vam je neispravan, a jamstveni list poništen.
Radi se o jednostranoj odluci trgovca s kojom se vi ne morate složiti. Naprotiv, odgovornost trgovca za materijalnu odgovornost ni u kojem slučaju se ne dovodi u pitanje. Razdoblje odgovornosti produžuje se onoliko koliko je proizvod bio popravku. Ukoliko proizvod nije moguće popraviti, možete zatražiti zamjenu, smanjenje cijene ili raskid ugovora. Na povrat novca (raskid ugovora) imate pravo samo ako ste trgovcu prethodno dali naknadni primjereni rok za ispunjenje ugovora.
8. Unaprijed ste platili dio ili ukupnu cijenu proizvoda, vrijeme isporuke je prošlo, a proizvod niste dobili.
Prije eventualnog raskida ugovora, na koji, u slučaju nepravodobne isporuke, imate zakonsko pravo, morate trgovcu pružiti mogućnost da ispuni ugovor u naknadnom primjerenom roku. Za sva avansna plaćanja koja uvjetuje trgovac a za koja je rok isporuke dulji od mjesec dana , imate pravo na kamate za uplaćena sredstva za period od uplate do isporuke, bez obzira je li došlo do kašnjenja u isporuci ili ne.
9. Kupili ste proizvod, ne sviđa vam se, želim ga zamijeniti.
Ne postoji zakonska obveza trgovca da zamjeni proizvod, osim ukoliko je proizvod neispravan. Trgovac može, djelujući u skladu s dobrom poslovnom praksom, udovoljiti želji potrošača i zamijeniti ispravan proizvod. Interesirajte se unaprijed kakva je poslovna praksa trgovca po tom pitanju. (To se ne odnosi na proizvode kupljene izvan poslovnih prostorija trgovca i ugovore sklopljene na daljinu, na koje se odnose posebne zakonske odredbe.)
10. Proizvod ste kupili na sniženju ili akcijskoj prodaji, trgovac tvrdi da nemate pravo na reklamaciju.
Pravo na reklamaciju imate za svaki proizvod, bez obzira je li kupljen na sniženju, akcijskoj prodaji ili rasprodaji. Nemate pravo reklamirati samo onaj nedostatak na koji ste bili upozoreni i zbog kojega je proizvod bio snižen.
Trgovac je dužan potrošaču omogućiti podnošenje pisanog prigovora (npr. e-mailom, putem pošte, izravno) te na isti odgovoriti u roku od 15 dana.
Brojne savjete, među kojima su i oni kako što uspješnije kupovati na sniženjima, objavljuje redovito portal Prava potrošača:
1. Kupujte planski - prije samog odlaska u kupovinu, sastavite popis proizvoda koje vam trebaju i držite se istog. To će kupovinu učiniti jednostavnijom i spriječit će vas od kupovanja onih proizvoda koje ne trebate.
2. Prije sezonskog sniženja pratite kretanje cijena proizvoda koje želite kupiti. Ako je cijena proizvoda umanjena više puta, provjerite jesu li sve izmjene cijena jasno, vidljivo i čitko označene na proizvodu.
3. Provjerite ima li vaš artikl potrebne podatke o proizvodu te da li su priložene isprave radi lakše i sigurnije uporabe (npr. jamstvo, uputstvo za uporabu, uputu za sklapanje i sl.) na hrvatskom jeziku.
4. Budite svjesni da i za proizvode kupljene na sniženju imate pravo na reklamaciju po osnovi materijalnog nedostatka (osim za proizvode s greškom). Ako kupujete proizvode s greškom, trgovac je dužan jasno, vidljivo i čitljivo označiti na proizvodu ili na prodajnom mjestu da je riječ o proizvodu s greškom te upoznati u čemu se sastoji greška na proizvodu, jer za isti nakon kupnje nemate mogućnost reklamacije.
5. Na samom prodajnom mjestu dobro pregledajte proizvod koji kupujete.
6. Obratite pozornost na ispravnost i sigurnost proizvoda kojeg kupujete.
7. I ono najvažnije - ne zaboravite uzeti račun za kupljene proizvode, a za tehničku robu i jamstveni list koji će vam biti potreban ukoliko kupljeni proizvod nije ispravan.
DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook