Slika nije dostupna
Slika nije dostupna

U Hrvatskoj su se tijekom posljednje dvije godine zaredali slučajevi ugrožavanja sigurnosti zračnog prometa zbog uporabe laserskih zraka od strane pojedinaca ili skupina.


'Napadi' laserskim zrakama u posljednje dvije godine zabilježeni su na 13 civilnih zrakoplova, od kojih je njih šest domaće tvrtke Croatia Airlines. Većina slučajeva zabilježena je na zagrebačkom aerodromu, dok je samo jedan zabilježen i u Puli, prema dostupnim informacijama.

Vezani članci Rekonstrukcija tramvajske pruge / Ilustracija "Jesam prošao, instruktore?" Vozilom autoškole upao u tramvajske tračnice Središte Zagreba zatvoreno za motorna vozila - 3 Idite tramvajem: Danas ne možete autom u centar Zagreba

U velikom broju država prisutan je rastući trend usmjeravanja laserskih zraka prema zrakoplovu, namjerno ili nenamjerno. Takve radnje objektivno predstavljaju ozbiljno ugrožavanje sigurnosti leta zrakoplova te se stoga u navedenim državama poduzimaju, osim preventivnih i rigorozne represivne mjere poput zatvorske kazne ili visokih novčanih kazni, objavila je na svojim službenim stranicama hrvatska Agencija za civilno zrakoplovstvo (CCAA).

Prema postojećim međunarodnim iskustvima i prikupljenim podacima, ugrožavanje zračnog prometa događa se i najizraženije je tijekom kritičnih faza leta, odnosno tijekom faze polijetanja i slijetanja zrakoplova, pri čemu se izvor laserskih zraka, prema tvrdnjama pilota, nalazio u bližoj okolici aerodroma.

Usmjeravanje zrake prema zrakoplovu ili samoj pilotskoj kabini može rezultirati odvlačenjem pažnje pilota, jakim bljeskovima na vjetrobranskom staklu, mogućnosti zasljepljenja pilota te nekontroliranim reakcijama pilota, upozorava CCAA.

Upravo stoga usmjeravanje laserske zrake prema zrakoplovu, namjerno ili nenamjerno, bez posljedica koje se mogu okarakterizirati kao fizičke ozljede, nasilje i dr. predstavljaju ozbiljno ugrožavanje sigurnosti leta zrakoplovom koje je u velikom broju zemalja kvalificirano kao protupravno ponašanje, odnosno kazneno djelo, ističe CCAA.

U suradnji sa nadležnim državnim tijelima uređuje se i sustav reaktivnog/represivnog djelovanja ,koji već omogućuje detekciju konkretnih osoba ili objekata vezanih uz usmjeravanje laserskih zraka prema zrakoplovu te primjenu odgovarajućih, zakonom propisanih kaznenih mjera.

U SAD-u se jedan takav napad primjerice karakterizira kao teroristički čin, dok je u Rusiji takav oblik vandalizma postao izrazito čest. Takozvani 'laser huligani' godišnje laserima 'napadnu' aerodrome čak 56 puta.