Slika nije dostupna
Slika nije dostupna

Ikona automobilističke industrije bivše države, Yugo, tijekom više od dva desetljeća postao je u svijetu predmet apsolutne sprdnje. No, je li to uistinu najgori automobil u povijesti?


Što kažete za Yugo kojem je probušena guma? Totalka. Što sadrži svaki priručnik vozila vlasnika Yuga? Autobusni vozni red. Kako zovete Yugo koji se pokvari nakon prijeđenih 100 kilometara? Automobil koji postiže više. Zašto Yugo ima grijače na stražnjem vjetrobranu? Da možete grijati ruke zimi gurajući ga. Te i slične šale, samo su dio 'tepanja', kojim Amerikanci časte taj automobil, no jesu li sve te kritike i mržnja prema tom automobilu opravdane, za časopis Time je otkrio Jason Vuić.

Vezani članci Slika nije dostupna Amerikanac prodaje Yugo iz 1987. godine za 8.500 dolara! Slika nije dostupna Što se to 'vuče' po američkim cestama?

Vuić je autor knjige 'The Yugo: The Rise and Fall of the Worst Car in History', no on sam kaže kako mu nije bila namjera osramotiti Yugo i prikazati ga najlošijim automobilom svih vremena, već zašto ga Amerikanci smatraju ikonom svih neuspjeha. 'Volim male automobile. Uistinu se nisam obrušio na taj automobil. Htio sam shvatiti zašto toliko mrzimo taj automobil, iako ga većina Amerikanaca nikad nije vidjela, a kamoli provozala', objašnjava Vujić.

Naslov knjige, koji sugerira upravo da je Yugo najlošiji automobil na planeti, zapravo je trik, pojašnjava Vuić. 'Amerikanci gledaju na SAD kao da one predstavljaju čitav svijet. Yugo je bio loš automobil u Americi još od 1980-ih godina, a mi niti ne shvaćamo koliko drugih marki automobila nikad nije niti pomišljalo plasman na tržište u SAD-u. Sama činjenica da se Yugo pojavio u Americi, dokaz je koliko je on bolji od nekih drugih svjetskih modela, iz drugih zemalja', istaknuo je Vuić.

Napominje kako svim Amerikancima iznad 35 godina starosti i koji su barem čuli za njega, Yugo predstavlja 'najgori automobil u povijesti'. 'Yugo je zapravo bio žrtva vlastitog uspjeha, jer nakon što se kreirala navala na kupnju tog automobila i nakon žestoke kritike Consumer Reportsa, čak su i mediji, koji su kreirali svu prašinu oko njega, pisali 'Pogledajte koliko je loš taj auto'', rekao je Vuić. Pitanje prije svega toga bilo je hoće li Amerikanci uopće htjeti kupiti komunistički automobil, no u prilog mu je išla cijena od samo 3995 dolara. mediji su se pobrinuli za sve ostalo, odnosno za navalu potražnje, priča Vuić. To je bio ne-statusni automobil i automobil za vožnju od točke A do točke B. Povoljan i praktičan.

Ipak Timeova lista 50 najgorih automobila Yugo ne svrstava na tron neuspjeha, već on drži 16. mjesto na ljestvici najgorih u periodu od 17975. do 1989. godine. Ispred njega se nalaze, međutim, neka od zvučnijih imena od kojih izdvajamo Trabanta na 4. mjestu, Corvette 305 'California' na 8. mjestu te čak i Ferrari Mondial 8 na 9. mjestu. No to nije sve, jer ispred Yuga su i ikona filmskog serijala 'Povratak u budućnost' De Lorean DMC-12 na 11. mjestu te čak i jedan Maserati Biturbo, koji se popeo na 14. mjesto najgorih automobila svih vremena.