Slika nije dostupna
Slika nije dostupna

Rammstein su objavili najvulgarniji album do sada kojega će predstaviti i pred hrvatskom publikom, američki rock sastav Creed vratio se s poprilično nemaštovitim materijalom, a čakovečka Kom3dija objavila je odličan prvijenac s maštovitim obradama hrvatske tradicijske glazbe.


Rammstein 'Liebe Ist Fur Alle Da', Ocjena: 7/10
(Universal, 2009)

Njemačka metal scena, rođena početkom osamdesetih na zasadama kraut rocka, razvijala se po nekim svojim pravilima, svim svjetskim trendovima usprkos. Prije otprilike 25 godina, bendovi poput Helloween, Running Wild ili Accept, uspjeli su na trenutak zainteresirati i širu europsku publiku, no nakon toga njemačka scena se ponovno začahurila u svojem dvorištu, ne puštajući stranim utjecajima da je previše izmijene.

Vezani članci Slika nije dostupna Jinx, Bombaj štampa i Iron Maiden Slika nije dostupna Joke, Seal, Phil Collins i Ibis

U takvom retro-ozračju sredinom devedestih počela se stvarati industrial scena, koja je tada u svijetu već uzela maha. Zahvaljujući kultnom statusu slovenskog Laibacha na njemačkom tržištu, ali i globalnog uspjeha albuma 'Psalm 69' američke grupe Ministry, njemačka diskografija nakon dugo je vremena iznjedrila rock grupu koju je mogla podvaliti i stranim tržištima. Rammstein je, preuzevši podosta glazbenih klišeja od kraut rock velikana i industrial metala te cirkusantskog live-koncepta njihovih idola iz grupe Kiss, preko noći stvorio ime i u komercijalnom smislu pretekao većinu svojih slavnijih prethodnika.

Da članovi Rammsteina znaju kako privući pažnju i zaraditi pare, pokazuje i njihov šesti album 'Liebe Ist Fur Alle Da', koji je najavljen pornografskim spotom 'Pussy', a naslovnica na kojoj glazbenici muče razgolićenu ljepoticu izazvala je zgražanje javnosti te je album maknut iz izloga trgovina. Uspjeh je bio suđen.

No, bilo bi nepravedno milijunsku tiražu zadnjeg Rammsteinova albuma pripisati samo šokantnoj promotivnoj kampanji. Iako grupa kronično boluje od nedostatka originalnih ideja te svoje pjesme kreira po odavno ustanovljenim šablonama, album 'Ljubav je za svakoga' ima nekoliko pamtljivih trenutaka. Već se i ranije pokazalo da Rammstein najbolje zvuči kada 'stane na loptu', tako da i na ovoj ploči balade 'Fruhling In Paris' i 'Roter Sand' visoko podižu kvalitetu albuma. S druge strane, vulgarna, i za neke definitivno uvredljiva, 'Pussy' ima 'ono nešto' neodoljivo u sebi i sigurno će biti jedan od koncertnih aduta, u što ćemo se moći uvjeriti na koncertu 18. ožujka u zagrebačkoj Areni.

Njemački metalci u pravilu su pribjegavali tekstovima na engleskom, dok se Rammstein odupro takvim zahtjevima diskografa, kojih je nedvojbeno bilo, i to je bio pun pogodak, budući da podloga načinjena od industrial metala idealno leži uz pjevanje na njemačkom. Tako i objektivno slabije pjesme imaju dovoljno šarma, što je ovoga puta slučaj s 'Ich Tu Dir Weh', 'E********', i 'Mehr'. Da su članovi grupe odrasli na njemačkoj HM školi od prije trideset godina dokaz su 'Waidmanns Heil' i naslovna 'Liebe Ist Fur Alle Da', poletne heavy metal himne, upotpunjene mističnim zvukom klavijatura.

Posljednji album Rammsteina, koji je nastajao više od dvije godine, po običaju, nije za svačije uši, ali je još jednom pokazao da trenutačno najpopularnija njemačka grupa nije isključivo proizvod lukave marketinške kampanje. Uostalom, 15 godina karijere, šest studijskih albuma i nepromijenjena postava benda, govore dovoljno.

Creed 'Full Circle', Ocjena: 5/10
(EMI / Dallas Records, 2009)

Floridska grupa Creed već je petnaest godina ogledni primjer nesrazmjera kvalitete i komercijalnog uspjeha. Nastali na post-grunge valu, Creed nikad nije imao kritiku na svojoj strani, no do danas su prodali preko 35 milijuna albuma. Doduše, iznimno su cijenjeni u gitarističkim krugovima, ipak manjak autorske kompetencije ono je što se najviše prigovara i njihovom četvrtom, povratničkom albumu 'Full Circle'.

Balansirajući između uglancanog rock zvuka kanadskog Nickelbacka i mladenačkog buntovništva kakvog su patentirali Pearl Jam, članovi grupe Creed često ostaju nedorečeni, a bukom i glasnim parolama pokušavaju prikriti svoje očite mane, u prvom redu - nekreativnost i neoriginalnost. Nastojeći pridobiti tinejdžersku publiku, a u isto se vrijeme svidjeti i njihovim roditeljima, Creed upada u tipičnu mačističku vokalnu pozu, radeći pjesme koje će se svidjeti masama i diskografima, pri čemu neizbježno gube na uvjerljivosti i iskrenosti, vrlinama koje se u rock and rollu najviše cijene.

Na 'Full Circle', albumu koji je sasvim solidno odsviran i vrhunski produciran, četvorka iz Orlanda uporno želi doći do pop-rock hita na kojem će publika paliti upaljače, no istodobno se žele predstaviti kao nepatvoreni, žestoki rock bend. Stoga se na CD-u nalazi barem pet hibridnih balada, od kojih su više-manje uspjele jedino dvije, 'Time' i 'The Song You Sing', dok su sve ostale samo - dosadne. Neumorno vrteći jednu te istu distorziranu shemu, Creed se, od uvodne 'Overcome', preko pretenciozne 'A Thousand Faces' do šablonizirane 'Fear', zatvara u vlastiti neinventivni glazbeni izričaj, iz kojega ga na trenutak izvlači 'Good Fight', pjesma koja se jedina izdiže iz ponuđene učmalosti.

Kom3dija 'Indijancu je bilo smešno', Ocjena: 8/10
(Dallas Records, 2009)

Nakon zavidnog koncertnog iskustva, festivalskih pokušaja i zabavnih uličnih nastupa, čakovečka grupa Kom3dija konačno je došla i do svog prvijenca. Na tragu pomaknutog odnosa prema hrvatskoj tradicijskoj glazbi, kakvog već godinama prezentiraju Cinkuši, četiri člana Kom3dije na svoje su debitantsko ostvarenje uvrstili 12 tradicionala te četiri autorske pjesme, iz pera vokala i gitariste Igora Bakse.

Album otvara jedna od najboljih obrada na CD-u, 'Daj mi, Bože, joči sokolove', pjesma izuzetnog ugodnog ugođaja, prelivena opijenim vokalom u maniri Toma Waitsa. Svježe pop-etno ideje Kom3dije ogledaju se i u 'Lepo je gledati', a međimurska 'F Kotoribi cug-mašina fučnula' dobila je zanimljiv rockabilly ogrtač. Ništa manje uzbudljive nisu ni u blues uronjena 'Vuprem oči' i ska-reggae obrada 'Protuletje', koja na albumu ima i drugu verziju, bližu originalu.

Puni pogodak je i uzvišena ljubavna tužaljka 'Primem pero', a na albumu se nalazi i poznata 'Ljubav se ne trži' u plesnom rockabilly štimungu. Kako bi međimurske popevke zvučale da ih izvode Sex Pistolsi pokazuje 'Pod oblokom', na kojoj su članovi grupe uspjeli izbjeći jednokratnu parodiju i stvorili potencijalni hit. Što se autorskih skladbi tiče, Kom3dija je sklona pop pjesmama, koje ipak odoljevaju 'estradizaciji', iako se redom radi o pitkim 'hitićima', od kojih je najuspjelija 'Kaj ti srce oče'.

Grupa Kom3dija navodno već ima materijala za dva iduća albuma. Ono što je već sada uočljivo, jest njihov istančan, filigranski osjećaj za aranžmane i 'zdrav' pogled na hrvatsku glazbenu tradiciju, koju ni u jednom trenutku nisu izvrgli ruglu, već su je prikazali plesnom, simpatičnom i nimalo dosadnom.

Prijašnje recenzije: Sade, Blur, Richard Hawley