Slika nije dostupna
Slika nije dostupna

Prodavači godinama istražuju načine na koji funkcionira ljudski mozak ne bi li što bolje plasirali neki proizvod, privukli kupca da kupi određeni proizvod ili da dođe u određenu trgovinu.


Odlazak u trgovinu više nije isti. Pomno birani proizvodi na različitim visinama polica, detaljno osmišljen redoslijed proizvoda, pa čak i strana na koju se isti postavljaju rezultati su brojnih istraživanja ljudske psihe.

Vezani članci Svinje - ilustracija - 1 U Slavoniji 2500 svinja viška: Razgovori zapeli, da bi izbjegli eutanaziju – poklanjat će ih Slika nije dostupna Prodajete nekretninu? Ovo bi mogle biti greške zbog kojih nemate uspjeha

Prodavači godinama istražuju načine na koji funkcionira ljudski mozak ne bi li što bolje plasirali neki proizvod, privukli kupca da kupi određeni proizvod ili da dođe u određenu trgovinu.

Spoznaja koja ledi krv u žilama je ona da prodavači znaju više o nama nego znamo mi sami. Znaju jesmo li bogati ili siromašni, samci ili u vezi, očekujemo li dijete ili smo roditelj, pa čak i koje smo škole pohađali.

'Velik broj studija koje služe u svrhu marketinga i prodaje su one koje uključuju istraživanja ljudskog mozga i neurotransmitera, sve u svrhu što boljeg plasmana proizvoda', rekao je dr. Brian Walker za News.com.

Ono što mi vidimo je lijep dizajn i izgled proizvoda, no ono što se krije iza toga rezultat je velikog broja istraživanja koja otkrivaju uzorke u ponašanju ljudi. 'Šmokljani', odnosno informatičari i psiholozi otkrivaju kako ćemo se u određenim situacijama ponašati i kako nam skrenuti pozornost na određenu stvar.

Što očekivati kada očekujete?

2012. godine, novine su bile preplavljene slučajem u kojem je zabrinuti i pomalo ljutiti otac došao u jednu trgovinu u SAD-u te zatražio objašnjenje zbog čega njegovoj kćeri tinejdžerici na e-mail dolaze reklamni sadržaji koji uključuju proizvode za djecu.

Zabrinuti otac na koncu se trebao ispričati trgovini jer se ispostavilo da je njegova kćer ipak trudna, no do tog trenutka tu informaciju nije podijelila s njim.

Analiza podataka, odnosno informatički sustav, otkrio je ovu vijest prije ovog zabrinutog oca. Kada je saznala da je trudna, djevojka je počela kupovati vitamine, odjeću za trudnice i velike količine losiona i krema za njegu kože u trudnoći. Nije trebalo dugo da računalo prepozna i otkrije da će djevojka postati majka te su na njezinu adresu počele stizati ponude, akcije i preporuke određenih oglašivača.

Što sve prodavači znaju o vama, vašoj trudnoći i životnom stilu prelazi granice svijesti. Nakon što saznaju sve o vama preko vašeg e-maila, kartica kojima plaćate u određenim dućanima i vrste proizvoda koje kupujete, putem društvenih mreža, anketa i ostalih istraživanja otkrit će formulu kako baš vas namamiti u njihovu trgovinu i natjerati vas da razmišljate na način kojeg su oni odredili.

Sve je u prezentaciji

Nebrojeno smo puta pisali o tome kako postoje strategije postavljanja proizvoda na police. Ukoliko ste u drugom stanju, proizvodi koji će vam zasigurno trebati, koje tražite biti će smješteni u predjelu pogleda očiju. Tako da se ne morate saginjati niti ih tražiti.

'Popis stvari koje ste kupili može otkriti koliko imate do termina čime se otvara još šire područje za djelovanje marketinga i prodaje. A kad saznaju kad ćete roditi, onda slijedi razdoblje nakon poroda. Prvih nekoliko godina kao da trgovci znaju više od vas samih što treba vama i vašem djetetu', kazao je dr. Walker.

'Hrabar novi svijet'

Mnogi smatraju kako je ovakvo razumijevanje potreba korisnika dobra stvar. To znači da u poštanski sandučić, e-mail ili putem društvenih mreža dobivamo samo one oglase koje želimo, koji bi nas mogli interesirati. No, dr. Walker priznaje kako sve to zvuči kao 'hrabar novi svijet' i zadiranje u našu privatnost.

'To je prava svrha zakona i regulacija, da reguliraju privatnost ili barem pokušaju. To je mač s dvije oštrice', kaže dr. Walker.

Možemo li biti sigurni i osjećati se zaštićeno dok znamo da je upravo naša podsvijest ta koju se proučava, koju se targetira? Svakim danom postaje sve teže i teže. Zahvaljujući društvenim mrežama, lajkovima, klikovima i sherovima oni vas poznaju više nego poznajete samog sebe.

Znaju jeste li bez posla, grcate li u kreditima, jeste li u depresiji, imate problema u vezi ili vas muči neka bolest. Ono što je zastrašujuće u svemu ovome je činjenica da se ti podaci, osobni i tajni podaci, razmjenjuju, piše News.com.

Ukoliko ste nakon ovog teksta odlučili pripaziti na vašu privatnost i biti mudriji pri odabiru proizvoda, možda je već prekasno. Ono na što oni ciljaju nije uzalud nazvano - podsvijest.