Obavijesti Video Pretražite Navigacija
Kako se ponašaju kupci

Svi znamo da se kvasac u dućanima traži svijećom, ali znate li u kojoj smo potrošačkoj fazi? Evo što slijedi

Slika nije dostupna
Slika nije dostupna
Od izbijanja epidemije koronavirusa širom svijeta zabilježen je ogroman rast prodaje proizvoda za zaštitu zdravlja, poput medicinskih maski i sredstva za dezinfekciju, a gotovo da nema zemlje u kojoj nije zabilježeno panično pustošenje trgovina i borba za WC papir ili kvasac.

Analizirajući globalne trendove i ponašanje potrošača tijekom epidemije, agencija Nielsen identificirala je šest faza kroz koje potrošači prolaze, a mogu se primijetiti i u Hrvatskoj.

Pročitajte i ovo Lorena i veliki red pred trgovinom NAKON 40 DANA PAUZE Prvi val popuštanja mjera obilježili redovi ispred trgovina i knjižnica: "Držimo se razmaka, priviknut ćemo se" Slika nije dostupna detaljan pregled Novo radno vrijeme trgovina u šoping-centrima: Ne zaboravite pauzu

Prva faza predstavlja proaktivno kupovanje s ciljem zaštite vlastite dobrobiti i zdravlja. Ta je faza započela već krajem veljače.

25. veljače potvrđen je prvi slučaj zaraze virusom u Hrvatskoj. I već taj tjedan, od 23. do 29. veljače, primijećeni su znatni skokovi vrijednosne prodaje u odnosu na isti tjedan prethodne godine kod određenih kategorija poput konzervirane ribe (+159 %), tjestenine (+114 %), brašna (+108 %) i riže (+97 %).

Najveći porast prodaje dogodio se u tjednu od 9. do 15. ožujka. Tada su trgovački lanci zabilježili u prosjeku 65-postotno povećanje vrijednosne prodaje ukupne košarice prehrambenih i drogerijskih kategorija u odnosu na isti tjedan prethodne godine. Kupci su tada ušli u drugu fazu potrošačkog ponašanja - fazu pripreme zaliha.

"Eksplozija prodaje"

Nekontrolirana potražnja dovela je do eksplozije prodaje određenih kategorija. Posljedično, pojavila se prijetnja skakanja cijena, što je (opravdano) rezultiralo Odlukom Vlade RH o iznimnim mjerama kontrole cijena za određene proizvode.

Promatrajući tjedan od 9. do 15. ožujka godine u odnosu na isti tjedan prethodne godine porasla je prodaja kategorije brašna za +410 %, riže +301 %, praškastih proizvoda za pripremu kolača (kvasac, prašak za pecivo, puding) + 221 %, tjestenine + 210 %, gotovih umaka + 191%. U drogerijskom dijelu asortimana toaletni sapuni zabilježili su rast od 232 %, toaletni papir + 162 %, sredstva za čišćenje toaleta +156 %, dječje vlažne maramice +127 %, higijenski ulošci i potrepštine + 112 %, deterdženti za pranje rublja +103 %, dječje pelene i papirnate maramice + 102 %, sredstva za čišćenje kućanstva +98 %.

Treći tjedan ožujka (16. – 22. ožujka) donio je ublažavanje stopa rasta prodaje radi manjeg odlaska kupaca u trgovine, uz dodatne propisane mjere ograničenja rada maloprodajnih objekata. Međutim, rjeđi odlasci u trgovine nisu rezultirali znatno manjom potrošnjom, već rjeđim, ali većim košaricama. U tom tjednu cjelokupna košarica prehrambenih i drogerijskih kategorija bilježi rast od 46 % u odnosu na isti tjedan godinu ranije. Kategorije koje i dalje bilježe značajne stope raste u odnosu na prethodnu godinu jesu brašno (+313 %), sapuni (+231 %), prašci za pripremu kolača (suhi kvasac) + 216 %, riža (+206 %), svježi kvasac (+177 %).

Kupci su tada ušli u treću fazu – fazu pripreme za život u karanteni. U ovom razdoblju u maloprodaji se pojavljuju izazovi u logističkoj opskrbi, otežanim predviđanjem potrebnih količina, kao i očitom pojavom tzv. out of stock situacija na policama kad jednostavno nema dovoljne zalihe u cijelom lancu opskrbe da bi se proizvodi ponudili kupcima. I u tom trenutku kupci traže alternativu, što radi vlastite sigurnosti i pridržavanja propisanih mjera, što radi pronalaženja alternativnih kanala kako bi pronašli proizvode koje trebaju.

Svjetlost na kraju tunela

Kupci sve više otkrivaju mogućnosti i dobrobiti internetske trgovine, a maloprodajni trgovci i lokalni proizvođači okreću se jedni drugima da bi pronašli kvalitetnije odgovore na potrebe svojih kupaca.

Trenutačno se nalazimo u petoj fazi - fazi ograničenog življenja. Prema Nielsenovim globalnim analizama, ovu će fazu obilježiti online potražnja, gdje će sve ovisiti o visokim standardima dostave.

Posljednja, šesta faza za sve je građane "svjetlost na kraju tunela", faza u kojoj se kupci vraćaju u svoju svakodnevicu. Međutim, to će biti jedna nova svakodnevica, u kojoj će kupci stavljati veliki fokus na svoje zdravlje i higijenske navike. Nova svakodnevica u kojoj će dolaziti do stalnih promjena u lancu opskrbe uz značajan fokus na online prodaju.

 

Još brže do
svakodnevnih vijesti.

Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju
Još aktualnosti
Još vijesti
Pretražite vijesti

Budite u tijeku s najnovijim događanjima

Obavijesti uključene