Ilustracija
Ilustracija Foto: Kristina Stedul Fabac/Pixsell

Od izbijanja epidemije koronavirusa širom svijeta zabilježen je ogroman rast prodaje proizvoda za zaštitu zdravlja, poput medicinskih maski i sredstva za dezinfekciju, a gotovo da nema zemlje u kojoj nije zabilježeno panično pustošenje trgovina i borba za WC papir ili kvasac.


Analizirajući globalne trendove i ponašanje potrošača tijekom epidemije, agencija Nielsen identificirala je šest faza kroz koje potrošači prolaze, a mogu se primijetiti i u Hrvatskoj.

Vezani članci Gordan Lauc, znanstvenik i član Znanstvenog savjeta Vlade HLK žestoko o Laucu, žale što je još uvijek član Vladina Savjeta: ''Dijeli savjete o poželjnosti zaražavanja, što se može tumačiti kao nadriliječništvo'' Koronavirus, ilustracija Raste broj pacijenata na respiratorima. Pogledajte kakvo je stanje u vašoj županiji

Prva faza predstavlja proaktivno kupovanje s ciljem zaštite vlastite dobrobiti i zdravlja. Ta je faza započela već krajem veljače.

25. veljače potvrđen je prvi slučaj zaraze virusom u Hrvatskoj. I već taj tjedan, od 23. do 29. veljače, primijećeni su znatni skokovi vrijednosne prodaje u odnosu na isti tjedan prethodne godine kod određenih kategorija poput konzervirane ribe (+159 %), tjestenine (+114 %), brašna (+108 %) i riže (+97 %).

Najveći porast prodaje dogodio se u tjednu od 9. do 15. ožujka. Tada su trgovački lanci zabilježili u prosjeku 65-postotno povećanje vrijednosne prodaje ukupne košarice prehrambenih i drogerijskih kategorija u odnosu na isti tjedan prethodne godine. Kupci su tada ušli u drugu fazu potrošačkog ponašanja - fazu pripreme zaliha.

"Eksplozija prodaje"

Nekontrolirana potražnja dovela je do eksplozije prodaje određenih kategorija. Posljedično, pojavila se prijetnja skakanja cijena, što je (opravdano) rezultiralo Odlukom Vlade RH o iznimnim mjerama kontrole cijena za određene proizvode.

Promatrajući tjedan od 9. do 15. ožujka godine u odnosu na isti tjedan prethodne godine porasla je prodaja kategorije brašna za +410 %, riže +301 %, praškastih proizvoda za pripremu kolača (kvasac, prašak za pecivo, puding) + 221 %, tjestenine + 210 %, gotovih umaka + 191%. U drogerijskom dijelu asortimana toaletni sapuni zabilježili su rast od 232 %, toaletni papir + 162 %, sredstva za čišćenje toaleta +156 %, dječje vlažne maramice +127 %, higijenski ulošci i potrepštine + 112 %, deterdženti za pranje rublja +103 %, dječje pelene i papirnate maramice + 102 %, sredstva za čišćenje kućanstva +98 %.

Treći tjedan ožujka (16. – 22. ožujka) donio je ublažavanje stopa rasta prodaje radi manjeg odlaska kupaca u trgovine, uz dodatne propisane mjere ograničenja rada maloprodajnih objekata. Međutim, rjeđi odlasci u trgovine nisu rezultirali znatno manjom potrošnjom, već rjeđim, ali većim košaricama. U tom tjednu cjelokupna košarica prehrambenih i drogerijskih kategorija bilježi rast od 46 % u odnosu na isti tjedan godinu ranije. Kategorije koje i dalje bilježe značajne stope raste u odnosu na prethodnu godinu jesu brašno (+313 %), sapuni (+231 %), prašci za pripremu kolača (suhi kvasac) + 216 %, riža (+206 %), svježi kvasac (+177 %).

Kupci su tada ušli u treću fazu – fazu pripreme za život u karanteni. U ovom razdoblju u maloprodaji se pojavljuju izazovi u logističkoj opskrbi, otežanim predviđanjem potrebnih količina, kao i očitom pojavom tzv. out of stock situacija na policama kad jednostavno nema dovoljne zalihe u cijelom lancu opskrbe da bi se proizvodi ponudili kupcima. I u tom trenutku kupci traže alternativu, što radi vlastite sigurnosti i pridržavanja propisanih mjera, što radi pronalaženja alternativnih kanala kako bi pronašli proizvode koje trebaju.

Svjetlost na kraju tunela

Kupci sve više otkrivaju mogućnosti i dobrobiti internetske trgovine, a maloprodajni trgovci i lokalni proizvođači okreću se jedni drugima da bi pronašli kvalitetnije odgovore na potrebe svojih kupaca.

Trenutačno se nalazimo u petoj fazi - fazi ograničenog življenja. Prema Nielsenovim globalnim analizama, ovu će fazu obilježiti online potražnja, gdje će sve ovisiti o visokim standardima dostave.

Posljednja, šesta faza za sve je građane "svjetlost na kraju tunela", faza u kojoj se kupci vraćaju u svoju svakodnevicu. Međutim, to će biti jedna nova svakodnevica, u kojoj će kupci stavljati veliki fokus na svoje zdravlje i higijenske navike. Nova svakodnevica u kojoj će dolaziti do stalnih promjena u lancu opskrbe uz značajan fokus na online prodaju.