Obavijesti Video Pretražite Navigacija
EKSKLUZIVNO ISTRAŽIVANJE

Koronavirus je promijenio i navike potrošača, doznajte koje smo proizvode najviše kupovali te koji je među njima apsolutni rekorder

Pojam koji često možemo čuti ovih dana je "nova normala“. Kao izraz pojavio se nakon financijske krize 2007. godine i od tada se upotrebljava kada nešto nenormalno postaje uobičajeno.

Dok mi iščekujemo neku novu „novu normalu“, u njoj su se već našli trgovački lanci.

Pročitajte i ovo Ilustracija JN.1 Dobro proučite! Ovih osam simptoma povezuje se s novom varijantom koronavirusa Ilustracija Raste broj zaraženih U tjedan dana 42 osobe umrle od COVID-a: "Nove podvarijante vrlo su zarazne"

Tjednima su na udaru krize. Za njih je normalno da im je radno vrijeme ograničeno, higijenski i sigurnosni standardi visoko postavljeni, ali dosljednost u poslovanju i komunikaciji s kupcima donosi im rezultate i određuje budućnost. U toj budućnosti važno je znati kakvo nas ponašanje potrošača u novoj svakodnevnici očekuje? 

Agencija Nielsen donosi rezultate analize prodaje prehrambenih i drogerijskih kategorija.

Prema globalnom istraživanju agencije Nielsen ponašanje potrošača u pandemiji koronavirusa ima šest faza, koje su prikazane u grafičkom prikazu u nastavku. U Hrvatskoj smo od prvog slučaja zaraze 25. veljače pa do danas prošli kroz 4 faze. Živimo u petoj, iščekujemo šestu, novu normalu, i danas razgovaramo o tome što smo prošli i kako će ta šesta faza izgledati.

Faze ponašanja potrošača tijekom epidemije koronavirusa Prilagodba života novoj normali - 3 Foto: Dnevnik Nove TV

Zanimljivi trendovi u maloprodaji u odnosu na isto razdoblje prošle godine, košarica prehrambenih i drogerijskih kategorija (proizvoda) narasla je u prosjeku za čak 20%. Kako se širila epidemija, tako je rasla i prodaja pa smo prvi vrhunac imali krajem veljače, rast prodaje skočio je za 21,4%.

Potom su, sjećamo se svi redova i gužve na blagajnama, Hrvati masovno krenuli gomilati zalihe i spremati se na ritam karantene. Vidi se to i na trendovima - i u tjednima od 9. ožujka prodaja je u odnosu na lani bila i 66% veća!

Onda se sve, jer smo napunili smočnice i minimalizirali kretanja, smirilo pa je ukupna prodaja krajem trećeg mjeseca bila 2% niža nego u istom razdoblju prošle godine. Nadoknada je krenula u Velikom uskrsnom tjednu - i krivulja je uzlazna. Opisani trend maloprodaje prikazan je u sljedećoj grafici.

Faze ponašanja potrošača tijekom epidemije koronavirusa Prilagodba života novoj normali - 2 Foto: Dnevnik Nove TV

U sljedećem grafičkom prikazu možemo jasno vidjeti što smo kupovali. Dok nismo stvorili zalihe i ušli u karantenske mjere, prehrana i drogerijski asortiman imali su sličan trend kretanja prodaje. Iako u ukupnoj košarici kategorija „drogerijski asortiman" nosi manji udio od 19% ukupne vrijednosne prodaje, u tjednima najvećeg porasta ukupne prodaje, drogerijski asortiman rastom čak nadmašuje prehranu.

Te promjene ne čude jer su kupci stvorili zalihu neprehrambenih proizvoda koju počinju trošiti i stoga u idućim tjednima dolazi do pada prodaje tih proizvoda.

Faze ponašanja potrošača tijekom epidemije koronavirusa Prilagodba života novoj normali - 6 Foto: Dnevnik Nove TV

Među prehrambenim artiklima koji su se najviše kupovali, apsolutni rekorder je brašno koje je u jednom tjednu doseglo povećanje od 410% u odnosu na godinu ranije. Sljedi ga riža s više od 300%, a potom prašci za pripremu kolača koji su se pozicionirali ispred tjestenina s 221% porasta.

U kategoriji osobne njege i sredstava za kućanstvo, sapuni su zabilježili rast od 232%, vlažni toaletni papir bio je traženiji od običnog. Sjećamo se svi - toaletni papir je zbog potražnje, točnije sklonosti gomilanja zaliha, bio predmet mnogih pošalica, a skok je iznosio svega 162% u odnosu na lani. U grafici koja sljedi prikazani su artikli i prehrambenog i drogerijskog segmenta koji su se najviše kupovali, odnosno rekordne prodaje u najaktualnijem tjednu u odnosu na godinu ranije.

Faze ponašanja potrošača tijekom epidemije koronavirusa Prilagodba života novoj normali - 1 Foto: Dnevnik Nove TV

Sljedeći rezultati pokazuju jednu kategoriju gdje Hrvati inače ne briljiraju, ali ovo je iznimka koja pokazuje učinkovitost mjera i povjerenje u struku koja vodi borbu protiv epidemije pa su hrvatski potrošači dosta optimistični. Smatraju da je rizik širenja virusa puno veći u Europi nego u Hrvatskoj. Dok 11% smatra da je iznimno visoka opasnost od širenja u Hrvatskoj, čak 35% ih jednako misli za Europu. Također, Hrvati vjeruju da će se epidemija brže završiti u Hrvatskoj nego u ostatku Europe.

Sjajna je stvar i da u ovom slučaju optimističan ne znači i neodgovoran! Gotovo dvije trećine potrošača, kao što možemo vidjeti u grafičkom prikazu, navodi da troši više proizvoda za njegu ruku tijekom krize te će njih 40% nastaviti trošiti istim intenzitetom. Polovica potrošača više koriste maske za lice te će ih isto tako i nastaviti nositi.

Faze ponašanja potrošača tijekom epidemije koronavirusa Prilagodba života novoj normali - 5 Foto: Dnevnik Nove TV

Ova kriza stvara i neke nove navike - približila je kupce online trgovini. Kao što možemo vidjeti u sljedećem grafičkom prikazu, Hrvati su inače bili spori u online šopingu, ali koronavirus i to mijenja. Pa su i skeptični prema kupovanju namirnica putem interneta odlučili probati kupovati „klikanjem".

Bit će zanimljivo pratiti rasplet što se tiče tih navika stečenih iz nužde. Tek nakon zaršetka krize i s povratkom u svakodnevicu znat ćemo hoće li se trend povećanja online kupnje nastaviti ili će se kupci vratiti starim navikama. Za očekivati je da će se online kupnja zadržati u nešto većoj mjeri nego prije krize za nekoliko posto, ali sigurno neće utjecati na potrebu za klasičnom maloprodajom. To je uostalom i dio hrvatske tradicije, odlazak u veliki šoping koji uključuje i kavu, razgovor s poznanicima ispred trgovina, odlazak na obiteljski ručak i sve ono što većina jedva čeka. 

Faze ponašanja potrošača tijekom epidemije koronavirusa Prilagodba života novoj normali - 4 Foto: Dnevnik Nove TV

Iz podataka koje smo mogli vidjeti kroz prva četiri grafička prikaza čini se kako su trgovački lanci dobro upoznati s novom normalom. A veliku većinu taj proces tek - očekuje.

"Očekujemo da će trendovi rasta kroz pandemiju pratiti jednu od dvije rute. Za sve kategorije očekujemo da će rast dosegnuti vrhunac od 2 do 3 tjedna nakon potpuno ograničenih životnih aranžmana. Za Hrvatsku vrhunac je bio u razdoblju između 9. i 22.3 . Nakon toga, postupna korekcija događat će se različitim brzinama kroz kategorije.
Što se tiče prehrambenih kategorija, očekujemo i dalje stope rasta, jer domaćinstva više troše kod kuće.

Očito je to na štetu ugostiteljskih objekata i restorana s dostavom koja nisu dio našeg panela. Za svježu hranu skokovi prodaje su niži u odnosu na pakiranu i smrznutu hranu, ali usporavanje će trajati duže radi stvaranja manjih zaliha. Očekujemo da bi se segmenti zdravlja i dobrobiti također dobro oporavljati jer će potrošači ulagati u svoje zdravlje i dobrobit dok su kod kuće.

Za proizvode povezane sa higijenom i zdravljem, kao što su sapuni za ruke, sredstva za čišćenje površina, vitamini i lijekovi, očekujemo i daljnji rast sa usporenom brzinom. Mogući izuzetak su dezinficijensi za ruke. Oni su manje važni u samom kućanstvu, tako da će se vjerojatno dogoditi pad sličan toaletnim potrepštinama i sredstvima za kućanstvo.

Faze ponašanja potrošača tijekom epidemije koronavirusa Jelena Doko Cetina, komercijalna voditeljica Nielsena za RH i BiH Foto: DNEVNIK.hr

Za proizvode za uljepšavanje, toaletne potrepštine i kućanstvo, očekujemo da prodaja opada 2-4 tjedna nakon vrhunca, jer potrošači troše zalihe sporije u kući. To bi se posebno odnosilo na kozmetičke proizvode koji su više ovisni o društvenim prilikama (šminka, proizvodi za oblikovanje frizure, parfemi), a u manjoj mjeri na proizvode koji su više uobičajeni kao što su dezodoransi, njega kose i rublje. Papirna konfekcija (toaletni papir, maramice), iako će se više koristiti u kući, vjerojatno će se više oporavljati nego druge kategorije“, komentirala je podatke Jelena Doko Cetina, komercijalni voditelj Nielsena za Hrvatsku i Bosnu i Hercegovinu.

Nielsen je globalna kompanija za mjerenje i analizu podataka koja pruža efikasan i pouzdan uvid u potrošačke navike i tržišta širom svijeta. Već više od 90 godina Nielsen osigurava podatke i analitiku zasnovanu na znanosti i inovacijama, kontinuirano razvijajući nove načine kako bi odgovorili na najvažnija pitanja s kojima se suočavaju mediji, industrija oglašavanja, maloprodaja i sektor robe široke potrošnje.

Izvor podataka uz Nilsenov maloprodajni panel jest i Nielsen globalna studija o ponašanju potrošača za vrijeme pandemije virusa COVID-19, uzorak ispitanika u Hrvatskoj n=1017, razdoblje online anketiranja: 25.03-02.04.2020.

 

Dnevnik Nove TV gledajte svakog dana od 19:15, a više o najvažnijim vijestima čitajte na portalu DNEVNIK.hr.

Propustili ste Dnevnik? Pogledajte ga besplatno na novatv.hr
 

Još brže do
svakodnevnih vijesti.

Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju
Još aktualnosti
Još vijesti
Pretražite vijesti

Budite u tijeku s najnovijim događanjima

Obavijesti uključene