Jedino oko čega je Ružica dvojila je zanimanje: ''Zadnjih sedam godina sam u slastičarstvu. Prije sam bila prodavač, tako da ovo je čista ljubav''.
Pročitajte i ovo
Posjetiti 2025.
Britanci popisali 21 podcijenjeno mjesto u Europi, na listi i hrvatski fenomen
Novi čovjek u Vladi
Šušnjar: "Vidio sam da me zovu veseli ministar"
U ovom je objektu zaposlena od njegova otvaranja. O odlasku ne razmišlja. Plaća koja stiže na vrijeme i ugovor na neodređeno njeni su motivi ostanka.
''Bez nekih daljnjih, tri mjeseca, pa ponovo tri mjeseca. Znači bilo je ono, sad je nakon tri mjeseca za stalno i to je to, super, odlično'', kaže Ružica.
Teško je naći i zadržati kvalitetnu radnu snagu. ''Ima je jako malo, a i ono što ima na tržištu teško je zadržati zato što svi gledaju kako bi pobjegli van iz države iz razloga što su bolji uvjeti'', kaže Duje Cvitan, vlasnik ugostiteljskog objekta.
Izdaci izvan i u sezoni, tvrdi Duje, variraju minimalno, dok promet drastično pada tijekom zimskih mjeseci. U njegovom objektu 80% kadra zaposleno je čitavu godinu, 20% ih se izmjenjuje. Razni su načini na koje uspijeva zadržati svoje ljude.
''Od edukacije pa do ne znam ni sam, same vjere u sam posao sigurnog zaposlenja, sigurne plaće'', rekao je Duje.
Najnovije brojke, tvrde stručnjaci, predstavljaju presedan jer se konačno definira turizam i njegovo pravo mjesto u gospodarstvu i svakodnevnom životu jedne zemlje. Bilance ih nisu iznenadile.
''Vidimo da je desetina značajna međutim da ipak nije strateško opredjeljenje. Ono što nam ova turistička sezona i ove brojke ukazuju, a ono što smo i mi unutar struke jasni je da treba mijenjati prepoznatljivost turističkog proizvoda'', rekao je Aljoša Vitasović, voditelj katedre za turizam FET-a.
Dodana vrijednost koju stvara turizam na taj način bi se povećala kao i njegovi efekti u gospodarstvu.
''Turizam treba pratiti i biti pratnja svih gospodarskih djelatnosti jedne zemlje gdje će stvoriti dodanu korist, dodanu vrijednost za svakog žitelja dakle neka osoba koja se uopće ne bavi turizmom treba imati neke koristi od odvijanja turizma u vlastitoj zemlji'', pojašnjava Vitasović.
S obzirom na broj stanovnika i zaposlenih u turizmu, ali i stupnju razvijenosti gospodarstva nije dobro da se, tvrdi Vitasović, uspoređujemo sa zemljama mediteranskog bazena.
"Ne želimo biti kao oni, želimo imati neki drugačiji oblik turizma. Mi želimo biti Hrvatska, hrvatski turistički proizvod treba biti prepoznatljiv i treba imati atribute lokalnog identiteta", rekao je Vitasović.
Turizmom se pritom, zaključuje, ne bi trebao niti smio baviti svatko. Cilj je cijelogodišnji dohodak radnicima i dobit poslodavcima.
Prošle godine - pozitivni pomaci
Novinarka Nove TV, Petra Fabian Kapov javila se iz Pule i izvjestila o prošlogodišnjim trendovima u razvoju turizma.
Otkako nedostaje radne snage poslodavci rade na pronalasku radnika, osobito onih koji su se pokazivali najkvalitetniji. To je postao cjelogodišnji posao, kako završi sezona već se pripremaju ugovori za iduću.
U velikim hotelskim kućama ništa se ne propušta slučaju. Polovina zaposlenika ima cjelogodišnje ugovore, a među polovinom koju čine sezonci - pokušavaju naći najbolje kako bi ih zapošljavali iz godine u godinu.
Puno se toga promjenlilo protekle godine za radnike iako Hrvatska ne može pružiti uvjete kakvi su u Austriji npr., bilo je pomaka – podizale su se plaće, više je radnika dobilo ugovore za stalno, a gradili su se i objekti za smještaj sezonskih radnika.
Dnevnik Nove TV gledajte svakog dana od 19:15, a više o najvažnijim vijestima čitajte na portalu DNEVNIK.hr.
Propustili ste Dnevnik? Pogledajte ga besplatno na novatv.hr