Diaa Mohamed, potpredsjednik HR Globalne službe (HP) jedan je od ključnih govornika na ovom događanju. Ekskluzivno za Dnevnik.hr, s nama je podijelio svoje viđenje posljednjih trendova u globalnoj HR industriji, a objasnio je i s kojim se sve izazovima možete susresti u tom području.
Pročitajte i ovo
Viša od prosjeka
Imate li vi ovoliko? Objavljena prosječna plaća u Zagrebu, u ovoj djelatnosti najviše se zarađuje
Ponovno gužva
Hoće li prometna studija riješiti problem? "Maltretiraju nas stupići i biciklističke staze po kojima se nitko ne vozi"
>> Vodeći stručnjaci HR industrije sastaju se u Zagrebu
Diaa Mohamed kao potpredsjednik i generalni menadžer Globalne službe u HP-u odgovoran je za razvoj i realizaciju HR službe za preko 300.000 zaposlenika širom svijeta. Također, Mohamed je i voditelj programa pod nazivom “Bureaucracy Buster” koji bi trebao olakšati HP zbivanja zaposlenicima i klijentima.
1. Koliko se HR industrija promijenila od samog početka Vaše karijere do danas?
HR su uvelike napredovali u posljednja dva desetljeća. Ranije se sve generaliziralo i svodilo na administraciju. Postojalo je tek nekoliko poduzeća koja su mjerila trošak i utjecaj HR. Smatram da su se promjene počele događati kada su uspješna poduzeća počela shvaćati da su ljudi ti koji mogu napraviti razliku. Možete kupovati tehnologiju, posuđivati novac, kopirati dizajne, ali vaša kultura i vaši zaposlenici su ti koji će omogućiti da sve funkcionira kako treba. Takva uspješna poduzeća zahtjevala su da HR postanu dio senior menadžmenta i sudjeluju u formuliranju i realizaciji strategija poduzeća.
Da biste zakoračili naprijed i postali moćan poslovni partner potrebno je promijeniti nekoliko stvari:
1- Promjena modela u HR kako bi se formirala manja grupa poslovnih partnera koji će se identificirati s poslovnim potrebama HR, jak CoE (Centers of Excellence) koji će dizajnirati rješenja za iste potrebe i Shared Service zaposlenici koji će predati ta rješenja u različite zemlje i lokacije.
2- Dostupnost sofisticiranih HR sustava koji automatiziraju puno ručnog rada, a također i omogućuju zaposlenicima i menadžerima da svoje transakcije i ostale potrebe obave online i da ne moraju podnositi molbe HR odjelu.
3- Uvođenje učinkovitosti mjera i mjerila poput: HR omjer zaposlenih, HR cijena po $ prihoda, itd.
Da rezimiram, HR su se mnogo promijenili u posljednjih 20 godina, a ja vjerujem da će se nastaviti razvijati. Jedan je važan faktor koji se neće promijeniti, a to je ono što je Jack Welsh (GE) rekao još davno: "Da vodite bejzbolsku momčad, biste li više slušali knjigovođu tima ili direktora igračkog kadra"?
2. Koje su tri najvažnije stvari koje trebate provoditi kao zaposlenik u HR?
Mislim da postoji dug popis, ali ja ću nabrojati tri kako ste me zamolili:
1- Bitno je poznavati poslovanje vaše tvrtke: Dobar HR profesionalac mora dobro poznavati posao. Profesionalci moraju biti u stanju odgovoriti na pitanja poput: Kakva je strategija vaše tvrtke? Kako zaraditi novac? Koje su naše prednosti? Tko su naši konkurenti? Kako stojimo s financijama?
Moraju znati odgovore i na mnoga druga bitna poslovna pitanja. Ne možete dati vrijednost nečemu što ne razumijete - točka!
2- Poznavanje HR prakse: HR profesionalac mora poznavati najnovija i najbolja saznanja u svom području koja će mu omogućiti da donese najbolja rješenja. To je područje u kojem su ljudski potencijali zablistali te se i dalje moraju usredotočiti na isto.
3- Osobni kredibilitet: posebno bitna stavka za HR stručnjaka koji treba zaraditi poštovanje kod menadžera, kolega i drugih zaposlenika demonstrirajući ponašanja kao što je kompetentnost, odgovornost, povjerenje i slične kvalitete. Uvijek kažem senior menadžerima da je dio osobnog kredibiliteta i imati ostavku spremnu u džepu. HR stručnjaci moraju naći ravnotežu između interesa tvrtke i njezinih zaposlenika, a u mnogo slučajeva moraju biti spremni reći ne pa makar ih to koštalo njihovog posla.
3. Koje su najčešće pogreške koje poduzeća čine kada je riječ o HR?
Način na koji poduzeća ulažu u HR se razlikuju. To je slično onome što se dogodilo i s financijama u prošlosti: od računovodstva i knjigovodstva do ključnog člana senior vodstvenog tima u poduzeću. Postoje mnoge greške koje se čine u području HR, evo nekoliko najčešćih:
1- Podnošenje izvještaja: Kada saznam da voditelj HR odjela nije podnio izvještaj predsjedniku uprave (ili u gorem slučaju, podnio je izvještaj financijskom direktoru), dovodim u pitanje kompetenciju ljudi u firmi. Osobno, nikada ne bih radio u jednom takvom poduzeću.
2- „Upravljanje prema osjećaju“: mnogo poduzetnika voli igrati ulogu u ljudskim potencijalima pa tako često donose sami odluke vezane uz ljude u poduzeću. Točnije, radi se o: odlukama o zapošljavanju ljudi, odlukama o plaćama i financijama, odnosima među zaposlenicima itd. Oni takve odluke donose na temelju osobnog viđenja ili osjećaja kojeg imaju prema nečemu, a ne na temelju stručnih analiza i znanstvenog pristupa kojeg koriste u HR odjelu koristeći neke od alata: procjene, testovi, ankete, osobni intervjui itd. Takvi vlasnici poduzeća smatraju da posao koji obavljaju HR mogu učiniti oni sami što je velika pogreška.
3- Nedostatak ulaganja u sustave: Jedini način da dobijete najbolju povratnu informaciju od vašeg HR tima jest da im omogućite da se usredotoče na bitno, a to ćete im omogućiti tako da automatizirate rad, osnove posla obavljaju zaposlenici pomoću self-service, a podaci su lako dostupni. To ne možete imati bez dobrog HR sustava u poduzeću.
4. Koji je Vaš savjet za mlade stručnjake u HR industriji?
Mislim da im moji odgovori na prijašnja pitanja mogu dati par naputaka, a dodat ću i sljedeće:
1- Budite dobro upoznati s vašim poslom i tvrtkom.
2- Pojasnite očekivanja i kulturu tvrtke ( većina menadžera neće objasniti ljudima što se od njih očekuje). Morate pitati, pojasniti pa pitati ponovo.
3-Nastavite s učenjem i unapređujte svoje znanje u području HR.
4- Proširite svoju mrežu u profesionalnim društvenim medijima i iskoristite je na najbolji način.
5- Budite onaj koji mijenja pravila igre i postavljajte „teška pitanja“. Uvijek pronalazite bolje načine.
6- Imajte mentora – nađite iskusnu i zrelu osobu koja će vam pomoći da realizirate svoje ciljeve. To bi mogao biti dobar način da si osigurate odvjetnika koji će za vas pomicati planine u budućim poslovima.
7- Pridružite se HR grupi ili forumu i budite cijenjeni suradnik.
8- Tražite povratnu informaciju – konstruktivna kritika je katkada neugodna, ali svi je trebamo.
5. U sklopu Vašeg izlaganja u Zagrebu govorit ćete, između ostalog i o angažmanu zaposlenika. Kako to funkcionira u poduzeću kao što je HP s više od 300 000 zaposlenika?
Ne možete ostvariti svoje poslovne ciljeve ako vaši zaposlenici nisu angažirani i ne žele biti dio vašeg uspjeha. To je razlog zbog kojeg poduzeća mjere angažiranost zaposlenika i podatke koje prikupe uzimaju vrlo ozbiljno. Nije tajna da je HP prošao kroz nekoliko teških godina, a sada je usred velikog preokreta, koji će angažman zaposlenika postaviti kao jedan od bitnih faktora. Identificirali smo čimbenike koji utječu na ovaj angažman, znamo što činimo dobro, a što se mora poboljšati i stvorili smo jasan plan djelovanja. Sada su prošle dvije godine od početka ovakvog načina rada i već pokazujemo veliki napredak. Ostalo ću podijeliti s vama na konferenciji.
6. Prethodno ste radili sa svjetskim tvrtkama kao što su Motorola, BP i sada HP. Koje su razlike i sličnosti, kada je u pitanju HR?
To su sve velike tvrtke, a ja sam sretan što sam imao priliku raditi u njima. Smatram da je najuočljivija razlika u kulturi svake tvrtke i u njihovim prioritetima, ali te tvrtke imaju slične HR prakse i alate.
HR Experience 3, jedino globalno HR događanje u Hrvatskoj održat će se će se 23. i 24. rujna 2013. u hotelu Sheraton u Zagrebu.
Događanje organizira P World u suradnji s MojPosao. Dnevnik.hr je ekskluzivni medijski partner događanja.
DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook