Krediti koje smo dizali za gradnju autocesta dolaze na naplatu bez subvencija.

Galerija


Puno je to novca pa je Radimir Čačić, premijeru i koalicijskim partnerima, predstavio plan za inicijalnu ponudu dionica. Autoceste su lijepe, ali i skupe. Za kredite za autoceste porezni obveznici na godinu plaćaju pozamašnu svotu.

Vezani članci Novac, ilustracija Bez nadzora otkupili dug u vrijednosti 18 peljeških mostova: "To treba zabraniti, ne zamijeniti" Stambeni kredit, ilustracija Kamate od 2,12 posto: APN objavio popis banaka za subvencionirane kredite, ali i datum kad počinju prijave

Sve su se Vlade, stoga, htjele riješiti tog problema, no bezuspješno. Milanović ih je, primjerice, htio monetizirati. Čačić bi dionice sada prodao mirovinskim fondovima. Predložio je to i na sastanku koalicije u Banskim dvorima. "Dakle, ne vlasništvo nad autocestama nego vlasništvo u tvrtki koja upravlja i održava autoceste. Tako se skida ogroman teret u financiranju", kazao je Čačić.

Prijedlog je da se ide s inicijalnom javnom ponudom 50 posto dionica HAC-a, uz pravo prvokupa. Mirovinski fondovi su zainteresirani. "Mirovinski fondovi načelno su zainteresirani za ulaganje u infrastrukturne projekte. Naravno, prije donošenja bilo kakve odluke potrebno je provesti detaljne analize i procjene", kazala je Dijana Bojčeta Markoja, direktorica Udruge društava za upravljanje mirovinskim fondovima i mirovinskih osiguravajućih društava.

Bila je to i ideja SDP-ove Vlade na koju se HDZ tada obrušio, kaže bivši ministar. "Ja ne želim biti osoba koja će sad pričati da ako je to točno sad netko prodaje obiteljsko srebro nego ću biti vrlo jasan: da, to je dobro", smatra Siniša Hajdaš Dončić, bivši ministar mora, prometa i infrastrukture.

Premijer je oprezan pri izjavama o privatizaciji HAC-a. "Kad konsolidiramo i restrukturiramo taj sektor koji još uvijek nosi dosta financijskog tereta i mislim da kada zaokružimo taj proces kasnije možemo govoriti o eventualnom IPO-u koji bi privukao investicije u Hrvatske autoceste", kazao je Andrej Plenković, predsjednik Vlade.

Prodaja za sad nije opcija ali...

Nadležni ministar pak tvrdi - prodaja za sad nije opcija, ali... "Što se tiče mirovinskih fondova ta ideja nije od jučer o njoj smo razmišljali i 2016. godine kad smo došli u problem da se ne mogu vraćati krediti", kazao je Oleg Butković, ministar mora, prometa i infrastrukture.

Sindikati protiv, najavljuju referendum. "Ukoliko bilo koja Vlada odluči jednog dana prodati autoceste privremeno kroz IPO kroz koncesiju ili za stalno kroz IPO ili na neki drugi način morat će na referendumu tražiti dozvolu građana", najavljuje Mijat Stanić, predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata.

Vlada je nedavno usvojila i program restrukturiranja cestarskog sektora. Predviđen je manji broj radnika, reprogram kredita, veća zarada od cestarine. Za 15 godina, izračunala je, svi bi krediti trebali biti otplaćeni.

Hrvatske autoceste upravljaju mrežom od 918,5 kilometara autocesta. U nadležnosti društva je Dalmatina prema jugu, Slavonika prema Osijeku, autoceste od Bregane do Lipovca, od Zagreba do Goričana, a HAC u ime Autocesta Rijeka-Zagreb održava i naplaćuje cestarinu i na Goranki.

Autoceste nisu bile jeftine pa se HAC za njihovu izgradnju zadužio. Trenutačno duguje dvije milijarde i 880 milijuna eura. Ove godine od naplate cestarine HAC planira uprihoditi dvije milijarde i 880 milijuna kuna. 

Dnevnik Nove TV gledajte svakog dana od 19:15, a više o najvažnijim vijestima čitajte na portalu DNEVNIK.hr.

Propustili ste Dnevnik? Pogledajte ga besplatno na novatv.hr