Nakon što smo prije dva tjedna objavili tekst o tome tko ima pravo na tzv. vaučere za režije, čiji se iznos može priznati i do 500 kuna, javilo nam se puno čitatelja s upitima spadaju li i oni u tu kategoriju, kako ostvariti pravo, kome se javiti...
Nemoguće je svakom ponaosob odgovoriti na pitanje, a i svaka je situacija specifična. Stoga je najbolji savjet obratiti se Centru za socijalnu skrb.
Mi ćemo u ovom tekstu pokušati detaljnije razjasniti određene nedoumice - tko ima pravo na naknadu za ugroženog kupca energenata, kako ostvariti to pravo, kome se obratiti, kako ide daljnja procedura.
Tko ima pravo na vaučere?
Pravo imate ako spadate u jednu od ovih kategorija:
- ako ste korisnik zajamčene minimalne naknade
- ako ste član kućanstva koje je korisnik zajamčene minimalne naknade
- ako ste korisnik osobne invalidnine kojemu nije osigurana usluga smještaja ili organizirano stanovanje
- ako ste osoba koja živi u kućanstvu s korisnikom osobne invalidnine
- ako ste korisnik nacionalne naknade za starije osobe ili osoba koja živi u kućanstvu s korisnikom nacionalne naknade za starije osobe
- ako ste korisnik novčane naknade za nezaposlene hrvatske branitelje iz Domovinskog rata ili član njihovih obitelji
- ako ste osoba koja živi u kućanstvu s tim korisnikom
- ako ste korisnik novčane naknade za civilne stradalnike iz Domovinskog rata, odnosno osoba koja živi u kućanstvu s tim korisnikom.
Ako niste sigurni spadate li u neku od tih kategorija, najbolje je da se obratite nadležnim institucijama.
Komu se obratiti za ostvarivanje prava?
Centru za socijalnu skrb, zasad. No prema planu, nova adresa za utvrđivanje ovog statusa od 1. siječnja 2023. jest Zavod za socijalni rad. U Ministarstvu kažu kako će sve za promjenu biti spremno.
"Od 1. siječnja 2023., prema novom Zakonu o socijalnoj skrbi, poslove sadašnja 82 centra za socijalnu skrb i 36 podružnica preuzima Hrvatski zavod za socijalni rad kroz središnjicu i područne ustrojstvene jedinice. U tijeku su završne tehničke i organizacijske aktivnosti za nesmetani nastavak pružanja socijalnih usluga na području cijele Republike Hrvatske u jedinstvenoj ustanovi", odgovaraju u Ministarstvu rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike.
Korisnici se ne moraju brinuti.
"Ostvarivanje prava i usluga iz sustava socijalne skrbi osigurat će se na način dostupan svim korisnicima, koji će svoja prava sukladno važećim zakonskim propisima, pa tako i pravo na naknadu za ugroženog kupca energenata, i nadalje uredno ostvarivati i koristiti u nadležnim područnim ustrojstvenim jedinicama Zavoda, sljednicima njihovih, sada nadležnih centara za socijalnu skrb i njihovih podružnica", objašnjavaju.
Kako plaćati račune nakon što ostvarimo pravo?
Nakon što se javite nadležnom Centru, odnosno od 1. siječnja Zavodu, oni će vam izdati rješenje kojim vam se priznaje pravo na subvenciju troškova energije. Sljedeća postaja je Fina. Trebat će vam rješenje o statusu, osobna iskaznica i račun za režije.
Pročitajte i ovo Imaš pravo, ostvari ga Trebate odvjetnika ili pravnu pomoć, a nemate novca? Provjerite imate li pravo na besplatnu pomoć
"Pravo na subvenciju troškova energije korisnik prava na naknadu za ugroženog kupca energenata može iskoristiti u poslovnici Financijske agencije (Fina) prilikom plaćanja računa za troškove energije uz predočenje svoje osobne identifikacijske isprave, rješenja kojime mu je priznato pravo na naknadu za ugroženog kupca energenata te uz predaju izvornog naloga za uplatu troškova energije", objašnjeno je.
Može li netko drugi platiti račun?
Pravo na subvenciju troškova električne energije umjesto korisnika kojem je priznato pravo može realizirati i druga osoba.
Prije nego što se uputi u Finu, mora uzeti predočenje rješenja kojim je korisniku priznato pravo na naknadu za ugroženog kupca energenata, svoje osobne identifikacijske isprave i osobne identifikacijske isprave korisnika (odnosno preslike rodnog lista korisnika ako je korisnik prava na naknadu za ugroženog kupca energenata maloljetna osoba) te uz predaju izvornog naloga za uplatu troškova električne energije poslovnici Financijske agencije.
Centar za socijalnu skrb uvijek je najbolja adresa
Zaključno, kako biste doznali imate li prava, obratite se Centru za socijalnu skrb, odnosno Zavodu za socijalni rad od prvog siječnja. Zovite ih, šaljite im e-mail ili ih posjetite osobno. Djelatnici će vas najbolje savjetovati, a naročito ako ste već u sustavu socijalne skrbi, pa o vama imaju sve potrebne podatke.
Popis Centara po županijama i njihove kontakte možete pronaći OVDJE.
Ne znate koja su vaša prava? Kako ih ostvariti? Država se nije previše potrudila objasniti na što sve imamo pravo, ali mi smo tu da vam pomognemo. Jer ako imaš pravo - ostvari ga.
Svoju priču pošaljite na reporter@novatv.hr.