Vedro nebo usred karlovačke industrijske zone. Ova nesvakidašnja zgrada – Centar za dizajn – poslovni je prostor agencije Promo 21, a posebna nije samo prema fasadi koja imitira nebo već i prema tome što je rijedak primjer niskoenergetske poslovne zgrade u Hrvatskoj.

Galerija


Za obrt koji se bavi marketingom i grafičkim dizajnom, a koji od 2005. izdaje i časopis za graditeljstvo, ovaj projekt ogledalo je koncepta koji propagiraju – održivoga razvoja.

"Mi smo znali da želimo energetski efikasan objekt te smo došli do arhitekata koji su na kraju odradili odličan posao. Zadali smo im da ogole estetsku formu do maksimuma da imamo minimalnu potrošnju u nepotrebne elemente koji idu u kič, odnosno da minimaliziraju troškove u segmentima koji se ne odnose na funkcionalnu razinu ili razinu koja se tiče energetske učinkovitosti", pojašnjava Dalibor Dakić, direktor obrta Promo 21.

Tako je prošle godine otvoren Centar za dizajn – multifunkcionalni prostor koji služi ne samo kao uredski prostor, već kao i mjesto za održavanje raznih seminara i edukacija. Ovaj energetski učinkovit objekt građen je prema najvišim standardima, od kojih su neki i ispred vremena. No da bi sve besprijekorno funkcioniralo potrebna je bila dobra suradnja naručitelja, izvođača i naravno arhitekta.

Zgrada kao nebo (Printscreen Informer)
Martin Jurin (Printscreen Informer)


"Tehničke karakteristike kuće su svakako zid koji je debljine 50 cm, sustav hlađenja i grijanja koji je nalazi u stropovima i koji koristi minimalno potrebnu temperaturu da bi u ovoj sobi u ovom času bilo ovako ugodno", pojasnio je arhitekt Martin Jurin.

"Ovojnica, fasada, ravni krov, što znači da tu imate izolacijske slojeve koji su u našem slučaju kamena vuna od 20 cm što je vrlo visok standard. Imamo vrlo visok vrijedan sustav otvora s koeficijentima koji su najbolji na tržištu. Imamo kompletan objekt pod Led rasvjetom koji smiješno malo troši", ističe Dakić.

Sve ovo, uz brojne druge detalje kao i korištenje materijala najviše kvalitete, rezultiralo je potrošnjom energije koja je čak 20 puta manja nego što je to u objektima nižih energetskih razreda. Centar za dizajn, čiju je izgradnju sufinancirao Fond za zaštitu okoliša, a u koji je uloženo 2,7 milijuna kuna, svoju isplativost već pokazuje.

Idu i u proizvodnju energije

Vezani članci Upotreba COVID-putovnice u zračnoj luci Hrvatska se na još jedan način približila oznaci Stay safe in Croatia. Kako će se uvođenje COVID putovnica odraziti na početak turističke sezone? Informer: Iznajmljivači u koronakrizi - 2 Iza iznajmljivača je teška godina: "U jednom je trenutku sve izgledalo dosta apokaliptično"

"Trošak grijanja i hlađenja košta manje nego što nam je trošak hidrantske mreže koji nam je zakonska obaveza", kaže direktor obrta.

"Iako ovo košta malo više na početku vrlo brzo se isplati taj ulog. Čuli smo da su mjesečni troškovi 400 do 500 kuna za kuću od 260 kvadrata što je svakako niska financijska zahtjevnost", ističe Jurin.

"Imamo jasnu ideju kako nadograditi cijelu priču, a ona je moguća u našem segmentu još da postanemo ne minimalni potrošači energije nego i da proizvodimo energiju. To je moguće s nekim solarnim sustavom za proizvodnju električne energije ili nekom vjetroelektranom. Ali tu još nismo vidjeli proizvod koji bi zadovoljio ili opravdao investiciju", kaže Dakić.

Dok takav proizvod tek čekaju, već na proljeće kreću u uređenje okoliša centara i to sadnjom kontinentalno ugroženih vrsta biljaka. Projekt u koji se upustio obiteljski obrt iz Karlovca rijedak je primjer promišljanja i ostvarenja održivoga razvoja u poslovanju. No i dokaz da se uz malo volje – i to može.