U Luci Gruž danas su tri kruzera s oko 6000 putnika - građani sve više negoduju, brodovi su u luci sada svakodnevna pojava.
Iz Lučke uprave Dubrovnik uvjeravaju nema onečišćenja zraka - od ulaska u Europsku uniju brodovi moraju zadovoljiti stroge kriterije, a posljednjih godinu dana u luci u Gružu postavljene su mjerne stanice.
''Kvaliteta u smislu ozona, dušika, ugljičnih oksida uvijek je jako dobra. Svi ovi brodovi koji ulaze u luku Gruž moraju poštovati standarde, ne mogu ući u Hrvatske vode, moraju zadovoljavati visoke kriterije'', objašnjava Hrvoje Kulušić iz Lučke uprave Dubrovnik.
Kruzeri među najvećim zagađivačima
No stručnjaci upozoravaju kako su upravo kruzeri i dalje među najvećim zagađivačima. Velik problem je što se stanje mora uopće ne prati.
''Zadnja istraživanja morskih sustava u luci Gruž su provedena 80-ih godina, prije rata. Nakon 80 ih se stanje bitno promijenilo, imamo jako puno brodova koji dolaze. Zabrinjavajuće je da mi ne znamo što nam je u moru i kakvo je stanje. Trudimo se kroz takve neke projekte pokušati doznati'', kazala je dr. Marijana Pećarević s odjela za akvakulturu Sveučilišta u Dubrovniku.
Dubrovnik infrastrukturno puca po šavovima. Mali grad ne može se nositi s brojem vozila na cestama, a kada se pribroji 500 kruzera koji će se ove godine usidriti u Gružu računica je jasna - Dubrovnik se guši u svom turističkom uspjehu.
Nekada se čini kao da u Hrvatskoj stvari funkcioniraju na način – idemo, pa dok ne pukne. Mjerne stanice pokazuju kako je sve u redu sa zrakom u Dubrovniku, ali do incidenata svakako dođe. Prošle godine je kruzer onečišćavao zrak nedozvoljenom uporabom sumpora u gorivu. Naplaćena mu je kazna u visini od 215 tisuća kuna. Europska unija uredbama je smanjila upravo taj sumpor u gorivu, koji je najveći problem.
Zrak u Dubrovniku 2013. zagađeniji nego u Slavonskom Brodu
Situacija je svakako bolja nego 2013. godine. Tada je u Dubrovniku zrak bio tri puta onečišćeniji nego u primjerice Slavonskom Brodu. Pitali smo grad što dalje, kažu kako rade na projektu po uzoru na neke američke luke. Plan je da svi kruzeri koji se usidre u gradu ugase svoje motore i priključe se na struju s kopna. Naravno te troškove bi sami plaćali.
Jedno je sigurno - nitko se ne želi odreći onoga što donosi novac. Aa to su svakako kruzeri. No rijetki razmišljaju 10, 20 godina unaprijed - a tek tada će se pokazati je li ono što kratkoročno donosi novac dugoročno uopće bilo isplativo, koji će biti pravi troškovi za okoliš i kvalitetu života.
Dnevnik Nove TV gledajte svakog dana od 19:15, a više o najvažnijim vijestima čitajte na portalu DNEVNIK.hr.
Propustili ste Dnevnik? Pogledajte ga besplatno na novatv.hr